Telefoon met Instagram in hand.

Blogs Welke eerste indruk laat jouw Instagramaccount achter?

Toen we in 2017 onderzoek deden naar Instagram in het hoger onderwijs, zagen we dat 72% van de instellingen actief was op Instagram. Dat is vijf jaar later wel anders! Elke mbo-school, hogeschool en universiteit heeft een account. Er wordt regelmatig gepost, geëxperimenteerd met Reels en er worden Stories gemaakt. Maar hoe vaak kijk je naar de inrichting van je account? Welke indruk laat je achter bij mensen die je account bezoeken? Je krijgt immers geen tweede kans voor een eerste indruk.

In dit blog bespreken we vier elementen van je Instagramprofiel die bijdragen aan die eerste indruk. Ook delen we wat is ons opgevallen toen we de Instagramaccounts van zo’n 75 onderwijsinstellingen bekeken.

“Dit is het officiële account van…”

In je biografie kun je met tekst en emoji’s vertellen wie je bent en wat er op dit Instagramaccount te verwachten is. Bezoekers kijken maar een paar seconden en beslissen dan of ze je willen volgen. Je biografie moet dus duidelijk en pakkend zijn en je doelgroep op Instagram aanspreken.

In je biografie kun je maximaal 150 tekens gebruiken, niet heel veel om je onderwijsinstelling te introduceren, maar je kunt ook gebruik maken van emoji’s. Ook daarmee kun je iets vertellen, het maakt de biografie beter leesbaar en het oogt vrolijk!

De meeste onderwijsinstellingen maken goed gebruik van emoji’s en van de beschikbare 150 tekens. We zien slechts een paar keer “Welkom op het officiële Instagramaccount van…”
Hiermee mis je de kans om de bezoekers van je profiel meteen iets te vertellen over de instelling óf over waar dit een heel leuk account is om te volgen. Als je interactie belangrijk vindt, kun je dat in een bio ook een plek geven. We zien een WhatsApp nummer en de oproep om te taggen of om te delen met een specifieke hashtag.

Instagrambio ROC TOP
Instagrambio UvA
Instagrambio Viaa

In je biografie kun je geen enters gebruiken. Toch wordt je tekst veel beter scanbaar als je de tekst wel af en toe op een nieuwe regel start. Dit doe je door de tekst van de biografie eerst in je notities of Word document uit te werken (met enters) en vervolgens te kopiëren en plakken in je bio.

Deze drie posts moet iedereen zien!

Sinds kort is het mogelijk om jouw drie berichten bovenaan je feed vast te zetten. Hiermee is de eerste indruk niet afhankelijk van wat toevallig je laatst geposte berichten waren en heb je meer dan ooit controle over de eerste indruk die je achter wilt laten. Vaak hebben deze berichten de meeste views en/of likes.

Slechts een handvol onderwijsinstellingen maakt gebruik van deze nieuwe mogelijkheid. 

#linkinbio

Er zijn maar weinig plekken op Instagram waar je een hyperlink kwijt kunt. Op je profiel, onder je biografie, is de meest gebruikte. Vanuit de berichten wordt met #linkinbio vaak verwezen naar deze link. Ook voor (nieuwe) bezoekers van je profiel is het interessant om te zien wat er onder die link zit. 

Op de accounts die we bekeken zien we grofweg drie varianten.

Instagrambio Christelijke Hogeschool Ede

Ten eerste een url naar de algemene website van de instelling, of naar een specifieke of actuele webpagina waarin in het laatste bericht naar verwezen wordt.

Instagrambio Graafschap College

Het vaakst zien we een url naar een website waarop je een verzameling linkjes kunt plaatsen is de tweede manier. Handig omdat je dan niet bij elke #linkinbio ook je profiel hoeft aan te passen. Daarnaast zien mensen die de website bezoeken misschien nog wel meer interessante linkjes om op te klikken.
Wij zien dat linktr.ee en daarna linkin.bio het vaakst worden gebruikt door onderwijsinstellingen.

Instagrambio Erasmus Universiteit
Instagrambio ROC van Amsterdam

Een derde variant is het inrichten van een pagina op de website van de onderwijsinstelling zelf om daar de linkjes te plaatsen, zoals bijvoorbeeld ROC van Amsterdam en Erasmus University Rotterdam hebben gedaan. Hiermee landen de bezoeker op je eigen website en heb je meer mogelijkheden om te meten hoe bezoekers die vanaf Instagram op je website komen zich gedragen. 

Kies je hoogtepunten

Door je stories vast te zetten in hoogtepunten op je profiel kun je een mooi inkijkje geven in content die anders na 24 uur weer verdwenen is. Veel onderwijsinstellingen maken hier gebruik van, maar niet altijd even strategisch. We zagen accounts die op het eerste oog niet kunnen kiezen en meer dan tien (tot maximaal 91) hoogtepunten op het profiel hebben staan. Daarmee help je de bezoeker niet echt op weg naar de meest interessante stories.

Veel onderwijsinstellingen maken gebruik van de hoogtepunten om de verschillende opleidingen te presenteren, maar we zien ook dat thema’s als inclusiviteit of welzijn aandacht krijgen. Hiermee draag je echt bij aan het profiel van je onderwijsinstelling.

Door zorgvuldig het voorblad van elk hoogtepunt te kiezen, kun je je profiel nog beter laten aansluiten bij de identiteit van je onderwijsinstelling. Je kunt gebruik maken van huisstijlkleuren en -elementen, maar pas op dat dit ook een reeks nietszeggende icoontjes kan worden.

Met fotografie en veel mensen in beeld laat je juist een heel andere eerste indruk achter.

Hoogtepunten Instagram
Hoogtepunten Instagram
Hoogtepunten Instagram

Tot slot

Bij het bekijken van alle Instagramaccounts viel het ons op dat elk account echt een eigen identiteit heeft. Natuurlijk hebben, naast de elementen die we in dit blog hebben besproken, de berichten op je feed hier ook een groot aandeel in.

Wil je jullie Instagramaccount een boost geven? Boek dan onze Instagram expertsessie. Neem contact op met Celine als je meer wil weten over de mogelijkheden.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Celine Verveer

of bel: 06 3458 0124