Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Relevant voor jou

Blog
  • Allen
  • Ambassadeurs
  • Content
  • Cultuur
  • Interactie
  • Luisteren
  • OBI4wan
  • Onderwijs
  • Overig
  • Praktijk
  • Strategie
  • Trends
IGTV voor universiteiten

Instagram TV: een nieuwe kijk op video

Eind juni 2018 lanceerde Instagram IGTV, een nieuw video platform waar je, naast een aantal andere functionaliteiten, vooral lange video’s kunt uploaden en bekijken. Voor die tijd was 1 minuut aan video de max en die komen gewoon op je profiel en in de tijdlijn van je volgers terecht. IGTV is echt een aparte omgeving met alleen video content. Wat...

content creatie

Zelfde doel en doelgroep en toch unieke content? Hoe dan?

Via social media kun je als hogeschool perfect laten zien wat er binnen jouw onderwijsinstelling gebeurt. Elke hogeschool in Nederland maakt er dan ook gebruik van. Elke hogeschool in Nederland richt zich ook, zo ongeveer, op dezelfde doelgroep. Als doel, doelgroep en middel hetzelfde zijn, zien we dan ook identieke content op al die social media kanalen? Wij namen vier...

De online wereld van museumnacht(en)

Op zaterdag 6 oktober 2018 openen musea en andere cultuurinstellingen voor Museumnacht Den Haag en Voorburg van 20:00 tot 01:00 hun deuren. “Prikkel je zintuigen en ontdek cultureel Den Haag zoals je het nog nooit hebt gezien. Pikant, spannend en soms een tikkeltje ondeugend” is op de website te lezen. Op 3 november volgt de museumnacht in Amsterdam. Museumnachten zijn...

Foto’s aanleveren aan derden volgens de AVG

Een school staat midden in de maatschappij, dit uit zich concreet in de samenwerking met vele andere partijen. Voor bijvoorbeeld (gast)lessen en projecten komen derden de school binnen, of leerlingen gaan naar externen toe. Regelmatig kan het voorkomen dat deze andere partijen iets over de samenwerking (op internet) willen delen. Denk dat bijvoorbeeld aan een nieuwsartikel op een website of...

Online reputatie meten bij een ROC: een goed idee

We lezen het allemaal in het nieuws: er is te weinig belangstelling voor het volgen van een mbo-opleiding, minder dan dat er vraag is op de arbeidsmarkt. De mbo’s en de overheid doen hun best om de opleidingen op landelijk niveau aantrekkelijker te maken. Campagnes als ‘Dit is mbo’, ‘Bazen van het mbo’ en ook de beslissing om mbo’ers vanaf...

Samenwerking musea

Online communicatie van musea: een samenwerking voor meer publiek

“Wat een sympathieke musea, die wil ik graag bezoeken!” Dat is wat ik regelmatig denk wanneer ik de nieuwsbrieven ontvang van twee musea in Schiedam. Het valt me op in deze nieuwsbrieven dat ze naar elkaar verwijzen. Het Stedelijk Museum Schiedam sluit de nieuwsbrief af met “Ook in Schiedam” en noemt dan de actuele expositie in de Ketelfactory. En omgekeerd,...

Proactief communicatie via WhatsApp

WhatsApp als kanaal voor klantcontact is, ook in de onderwijswereld, steeds meer de standaard. Logisch, want er wordt veel gecommuniceerd met een jonge doelgroep en voor hen is communicatie via WhatsApp een onderdeel van hun dagelijkse leven. Bellen? Mailen? Liever niet! De inzet van WhatsApp beperkt zich vaak tot het gebruik als servicekanaal. Een plek waar vragen gesteld kunnen worden en...

Introductieweken in het onderwijs; welk verhaal vertel jij?

Duizenden studenten zijn vorige week begonnen met hun opleiding. Tijdens de introductieweek hebben deze studenten al kennis kunnen maken met hun school of universiteit. Op social media waren de introductieweken bijna niet te missen. Stad, campus, sport, cultuur, feesten; er werd van alles vastgelegd en gedeeld en niet alleen door de (aankomend) studenten zelf. Vele onderwijsinstellingen deelden foto’s en video’s...

AR augmented reality in musea

Augmented reality: inspiratie voor musea

Virtual reality, kunstmatige intelligentie, augmented reality. Als museum, en als mens overigens ook, vliegen de rages en nieuwe technologieën je om de oren. Is het de moeite waard om deze te omarmen als nieuwe manieren van publieksparticipatie en communicatie met bezoekers, of toch nog maar even afwachten? Het is een lastige vraag, maar alvast wat informatie en vooral inspiratie opdoen...

Online communicatie strategie traject – Hoe pakt Noscura dat aan?

Noscura verzorgt strategische trajecten op het gebied van online communicatie. Dat klinkt nogal breed, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? In dit blog licht ik een strategisch online communicatietraject en onze rol daarin toe. Luisteren - Interactie - Contentcreatie In online communicatie is aandacht voor drie aspecten: luisteren, interactie en contentcreatie. Deze drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Luisteren geeft...

Hoe ontdek ik waar ik mijn doelgroep het beste bereik?

In de online jungle is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien en lijkt het wel alsof er steeds bepaalde social media bijkomt en weer afvalt. Vooral als je werkzaam bent op een middelbare school en de hypes elkaar in een rap tempo afwisselen. Toch zal je als school op een moment moeten kiezen op welk...

WhatsApp lanceert officiële API

Goed nieuws voor bedrijven die WhatsApp als servicekanaal hebben. WhatsApp heeft een officiële API-sleutel openbaar gemaakt. Dit betekent dat middelgrote en grote organisaties WhatsApp aan de slag kunnen met de zakelijke variant van de chatapplicatie. Dit maakt het mogelijk om wereldwijd contact te onderhouden met klanten, prospects en relaties. Wat houdt WhatsApp for Business in? De tool heeft meerdere features die voor...

Content maken met weinig budget

In een eerder blog schreef ik er al over; met het teruglopende aantal leerlingen is het voor middelbare scholen steeds belangrijker om te laten zien wat je in huis hebt. Het bouwen van een online community speelt hierin een grote rol. Ín gesprekken bij verschillende scholen hoor ik vaak dezelfde twijfel; wie gaat dit (erbij) doen? Onzekerheid bij medewerkers Vaak ligt...

WhatsApp, privacy en webcare – (g)een goed huwelijk?

Het van kracht worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft aardig wat voeten in de aarde gehad binnen online klantenservice. De discussie over het wel of niet inzetten van WhatsApp om je klanten te helpen met vragen werd laatst nog eens op scherp gezet met een artikel op Emerce waarin de auteur bepleit een alternatief te zoeken, aangezien WhatsApp...

communicatie rondom een event

Online communicatie rondom een event, hoe pak je dat aan?

Communicatie rondom events doen we bij Noscura niet dagelijks, maar in de maanden april en mei heb ik me, als trekker van het communicatieteam, vol mogen storten op het International Festival of Technology dat begin juni plaatsvond in Delft. Dat was intens, supertof, vermoeiend, het gaf heel veel energie, maar het was vooral ook heel leerzaam. Natuurlijk deel ik graag...

strategie

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Dat was voor Inez Asaert, student communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, aanleiding om hier onderzoek naar te doen in het kader van haar bachelorproef. Vanuit Noscura hebben wij Inez begeleid in dit onderzoek en in het beschrijven van de bevindingen in een whitepaper. In dit blog...

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Als je op een verjaardag vertelt dat je op een middelbare school werkt is de eerste reactie die je krijgt: “oh, wat heerlijk met al die vakanties!”. Heerlijk is het inderdaad, maar als je als community manager verantwoordelijk bent voor alle social media op je school, kunnen al die vakanties best weleens een uitdaging voor je zijn. In deze blog...

De middelbare school op social media, het kan zeker

Elke vorm van onderwijs in Nederland heeft baat bij het inzetten van social media. Voor marketing, communicatie en serviceverlening. We hebben veel aandacht voor universiteiten, hogeschool en uiteraard ook voor ROC’s. Ook voor scholen in het middelbaar- en basisonderwijs wordt het steeds belangrijker om online aanwezig te zijn. Social media is de perfecte manier om aan jouw doelgroepen te laten...

Softwarebedrijf OBI4wan ISO 27001 gecertificeerd

OBI4wan heeft met succes de certificering van ISO 27001 doorlopen. Hiermee laat OBI4wan zien dat zij voldoet aan de eisen die door deze internationale norm worden gesteld op het gebied van informatiebeveiliging. De certificering verzekert gebruikers ervan dat de organisatie haar security en privacy goed op orde heeft. “De afgelopen jaren hebben we al veel gedaan met betrekking tot de beveiliging...

WhatsApp is meer dan een onderonsje

In navolging van het grote succes van Blackberry Messenger was het WhatsApp die in 2009 zijn kans schoon zag de markt van messaging op de smartphone op zijn kop te zetten. Waar Blackberry Messenger de grote fout maakte door zich te beperken tot alleen de Blackberry telefoon, haakte WhatsApp goed in. En dat pakte goed uit, want anno 2018 is...

GDPR / AVG and socialmedia and webcare at educational institutions

In response to my blog Bye Bye Facebook, I was asked if I could explain social media and webcare by educational institutions in relation to the General Data Protection Regulation (AVG). Take a seat, it will take you 10-15 minutes to read but afterwards, you will be totally informed. GDPR / AVG in (very) short The GDPR / AVG is a European...

Online communicatie bij Nederlandse musea: een verkenning van het landschap

Noscura is ontwerper van online communicatie. Dat doen we veelvuldig met Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen. Dat doen we in toenemende mate ook met instellingen die zich bezighouden met wetenschap, zoals KNAW, ASTRON of Deltares. De stap naar de museale sector is voor ons een logische omdat we belangrijke overeenkomsten zien: veel (potentiële) ambassadeurs, maatschappelijk waardevolle content en (in principe) non-profit. In...