Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Relevant voor jou

Blog
  • Allen
  • Ambassadeurs
  • Content
  • Cultuur
  • Interactie
  • Luisteren
  • OBI4wan
  • Onderwijs
  • Overig
  • Praktijk
  • Strategie
  • Trends

Unibuddy – Iets voor jouw uni?

In dit blog schreef ik over het inzetten van student-ambassadeurs bij onderwijsinstellingen. In dit blog ga ik in op een systeem om dat te organiseren: Unibuddy. Een aantal Nederlandse universiteiten maakt er al gebruik van en ik sprak een gebruiker van het eerste uur. Is Unibuddy de ideale oplossing? Wat is het? Unibuddy is een Londens bedrijf en product, dat in...

Photo by Steve Johnson on Unsplash

Chatbots – een effiënte oplossing voor onderwijsinstellingen

Hoe ga je als onderwijsinstelling om met een toenemend aantal vragen van scholieren en studenten? Hoe zorg je er voor dat ze antwoord krijgen buiten kantooruren en via verschillende contactkanalen? Een groot deel van de vragen die op je afkomen / aan je onderwijsinstelling worden gesteld kunnen op een eenvoudige manier ondervangen worden door het inzetten van chatbots. In dit...

De a-sociale kant van sociale media

Iedereen weet dat het niet allemaal pais en vree is op social media. We zijn bekend met trollen, met nepnieuws en met het doodwensen van bekende Nederlanders. Ondanks dat is het toch nog behoorlijk schrikken als je het verhaal hoort van 'cleaner' Sjarrel. Sjarrel kan zijn huis in Amsterdam niet meer betalen en verhuist naar Berlijn. Omdat zijn Duits niet fantastisch...

Werken met student-ambassadeurs. Hoe dan?

Je huidige studenten helpen de toekomstige studenten om te kiezen voor jouw onderwijsinstelling. Dat doen ze op voorlichtingsdagen en ook online. Dat doen ze snel, eerlijk en op een manier die het beste bij hen past: appen/chatten via telefoon of website. Het klinkt als een ideale oplossing en een aantal onderwijsinstellingen in Nederland werkt al met student-ambassadeurs. Maar hoe pak...

Wetenschap in de samenleving

Een wetenschapper heeft drie kerntaken: onderzoek, onderwijs en impact. Impact, waaronder wetenschapscommunicatie, lijkt het ondergeschoven kind te zijn. Wetenschappers die communiceren over hun onderzoek zijn er wel maar krijgen daar geen beloning voor schrijft Ionica Smeets in de Volkskrant. “In de wetenschap willen we dat alles stevig onderbouwd is met bewijzen, dus laten we zorgen dat onze communicatie dat ook...

Ambassadeurs van vmbo en mbo: Skills the Finals #stf19

Van 20 t/m 22 maart 2019 zijn de Skills The Finals, een uniek en gratis toegankelijk beroepenevenement. Finalisten van de Skills Talents (vmbo) en Skills Heroes (mbo) vakwedstrijden gaan de strijd met elkaar aan. Wie wordt de beste van Nederland in zijn of haar vakgebied? Skills The Finals is een van de jaarlijkse evenementen, in samenwerking met de MBO-Raad en...

Ambassadeurs van het mbo: #ditismbo

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft een heel groot aandeel in de Nederlandse beroepsbevolking. Maar liefst 40% van de huidige Nederlandse werkenden heeft een mbo-diploma. Het mbo levert jaarlijks meer dan 500.000 vaklieden af. Toch blijft het mbo (nationaal) met een negatief imago kampen. De MBO Raad en samenwerkingspartners promoot daarom door het jaar heen allerlei aspecten van mbo onder de noemer...

#rembrandt2019

Vorige maand opende prinses Beatrix het Rembrandtjaar officieel, ik kijk naar de online communicatiemiddelen rond dit themajaar. In 2019 is het precies 350 jaar geleden dat Rembrandt stierf. Marketingbureau NBTC Holland Marketing en vijf musea, het Rembrandthuis, het Mauritshuis, het Fries Museum, Museum De Lakenhal en het Rijksmuseum, werken samen en organiseren grote tentoonstellingen rond het werk van de schilder. Op...

DEN-event

Pas op voor digitale grootmachten

Op maandagochtend half tien sta ik in de kou voor De Doelen in Rotterdam. Samen met nog een klein aantal wachtenden op het openen van de draaideuren. Gelukkig duurt het wachten niet al te lang en dan kunnen we via de roltrappen omhoog naar de Willem Burger-foyer voor een warme kop koffie en de start van het DEN-event. Een tweedaagse...

Ongewenste reacties op Instagram -automatisch- onzichtbaar maken

Tieners zoeken grenzen op, dat doen ze offline maar ook online. Ze maken intensief gebruik van social media - en dan vooral van Instagram. Het kan spannend zijn om als tiener ook online bepaald grensoverschrijdend gedrag te vertonen. Gewoon omdat het kan. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van ‘ongepaste' reacties of filmpjes. Tegenwoordig zul je bijvoorbeeld bijna...

Werken aan het merk “ik, de onderzoeker”

Werken met ambassadeurs, employee advocacy, personal (researcher) branding. Het zijn min of meer bekende termen voor het betrekken van de persoon in de marketing van een merk. Geen betere mond tot mond reclame dan eerlijke, directe en betrokken waarnemingen, inzichten en meningen uit de eerste hand. De discussie over de rol van een wetenschapper bij wetenschapsvoorlichting is actueler geworden doordat...

De impact van social media op de maatschappij

We liken, delen en retweeten er aardig op los op social media. Een like voor de sneeuwpop van je buurkindjes lijkt onschuldig, maar is dat ook zo? Welke invloed heeft een like op social media op de maatschappij? Wie is er verantwoordelijk voor de impact die online media op ons heeft? Dit stond ter discussie tijdens de afgelopen editie van...

Signaleren van ongewenst gedrag op social media, wat doe je ermee?

Laatst was ik aanwezig bij een netwerkbijeenkomst met medewerkers van de gemeente, politie, scholen en jongerenwerk in Utrecht. De steeds groter wordende aanwezigheid van social media in de maatschappij zorgt ervoor dat ook deze organisaties uitgedaagd worden hun interne organisatie op bepaalde vlakken anders in te richten. Zeker als een organisatie te maken heeft met een jongere doelgroep is het...

VR in musea

Virtual Reality: andere werkelijkheden in musea

Nieuwe technologie in het museum. Eerder kon je al lezen over augmented reality (AR). In dit artikel staat virtual reality (VR) centraal. Aan de hand van een aantal persoonlijke ervaringen, lees je meer over toepassingen van VR in het museum. Een andere werkelijkheid Met VR lijkt het alsof je ergens bent, maar je bent er niet echt. De techniek laat je een...

Jongeren en YouTube

Jongeren en YouTube: ook in het museum

Jongeren kijken graag naar bewegende beelden. Bijna 92 procent van de jongeren kijkt video’s of filmpjes via een video sharing service, zoals YouTube. Een groot deel van hen kijkt regelmatig vlogs van bekende YouTubers. Als museum wil je misschien graag meer jongeren aanspreken. En heb je niet alleen de beschikking over kennis, maar ook over veel visueel materiaal. Goede content...

Appen met je toekomstige middelbare school, de toekomst?

Tussen de miljarden berichten die elke dag verzonden worden via WhatsApp kun je tegenwoordig ook steeds vaker appjes vinden tussen groep 8 leerlingen en middelbare scholen. Speciaal voor leerlingen uit groep 8 kun je namelijk als middelbare school tamelijk eenvoudig gebruik maken van WhatsApp. Tijdens mijn werk op een middelbare school heb ik gemerkt dat het leerlingen uit groep 8 niet...

4 Lessen uit het Mauritshuis

Het is altijd fijn als organisaties een kijkje in de keuken willen bieden. In dit geval was ik te gast bij een lezing van Koen Brakenhoff, Hoofd Marketing van het Mauritshuis. Zijn hele verhaal was interessant, maar ik heb er vier belangrijke lessen uit gedestilleerd die ook van toepassing op andere musea en organisaties. 1. Durf te kiezen Stel: je hebt binnen...

IGTV voor universiteiten

De mogelijkheden van WhatsApp voor musea

Lokale overheid, scholen en supermarkten maken steeds meer gebruik van WhatsApp als kanaal voor klantcontact. In de cultuursector gebeurt dat nog niet zo veel. Is WhatsApp ook voor musea en andere culturele instellingen een goede manier om contact te houden met de bezoekers, potentiële bezoekers en degene die het museum net bezocht hebben? In Nederland maken 11,5 miljoen mensen gebruik van...

Weg met Facebook

Bye bye Facebookpagina Noscura

Een aantal weken geleden hebben we de bedrijfspagina van Noscura op Facebook gedeactiveerd. Best een opmerkelijke actie voor een online communicatiebureau, vonden wij ook. Toch is het volkomen logisch en staan we voor 100% achter deze stap. In dit blog het antwoord op de vraag: “waarom?” We vinden het belangrijk om naar onze eigen marketing en communicatie te kijken zoals we...

Haal meer uit de online verkoop van tickets

Waar het voor een bezoek aan een toneelvoorstelling of een concert heel gewoon is om vooraf online een ticket te kopen, is dat voor een bezoek aan een museum veel minder. Tenminste, dat leert een kort onderzoek in mijn omgeving. Terwijl de online ticketverkoop een goede aanleiding kan zijn om een relatie op te bouwen met bezoekers. Er zijn natuurlijk verschillen....

Verslag inspiratiesessie 11 oktober

De wereld van de online communicatie is een wereld die nooit stilstaat. Maar hoe blijf je bij? En hoe haak je goed in op de ontwikkelingen? Het zijn belangrijke vragen om bij stil te staan als de agenda’s doorgaans zo goed gevuld zijn. Daarom organiseerde Noscura een inspiratiemiddag voor communicatieprofessionals uit het onderwijs. Zo’n 40 mensen kwamen kennis en inspiratie...