15 tips online negativiteit wetenschappers

Blogs Online bedreiging wetenschappers – 15 tips
22 januari 2024

Wil je meer weten?

Mail je vraag aan Rob Speekenbrink of bel: 06 8183 4114

‘Ruim 30 procent van de wetenschappers in Nederland wordt bedreigt’ kopt Kijk magazine op 18 januari op de website. De dreigementen vinden zowel online als fysiek plaats. In onze trainingen komt een online bedreiging of ‘online negativiteit’ altijd terug. Een serieus probleem en helaas niet altijd te voorkomen. We zetten 15 tips op een rij om om te gaan met vervelende online situaties waar wetenschappers mee te maken kunnen krijgen.

Item in Kijk magazine

Het aankondiging van Kijk magazine stelt dat uit het onderzoek dat ze hebben uitgevoerd blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde onderzoekers aan zelfcensuur doet door de online bedreigingen waar ze mee te maken hebben gehad. Het blijkt dat wetenschappers vaak niet weten waar ze terecht kunnen in het geval van een bedreiging. Instellingen bieden die hulp vaak wel en ook NWO, KNAW en NLU hebben er aandacht voor.

In onze trainingen ‘online impact als wetenschapper‘ behandelen we de online negativiteit en de gevolgen die het kan hebben altijd. Door je er op voor te bereiden, er met anderen over te praten en vooral door het bepalen van je strategie kun je de impact die online negativiteit kan hebben verminderen.

Volop aandacht

Er is de laatste jaren veel aandacht voor negativiteit op de wetenschap op sociale platforms. Zo heeft NWO er over geschreven, universiteiten van Nederland schreef een handboek genaamd ‘Tackling threats and intimidation against scientists‘. Ook is het platform ‘WetenschapVeilig’ gelanceerd met als doel wetenschappers te helpen. Ineke Sluiter (KNAW) heeft uitgebreid aandacht voor online haat in haar inaugurele toespraak van 8 februari 2022. Lukas Gierth en Rainer Bromme deden onderzoek naar het onderwerp.

Universiteiten bieden hulp

Universiteiten bieden onderzoekers hulp om beter te leren omgaan met online negativiteit. Onderstaande video is van de universiteit Utrecht. In de video legt Dr. Sterre Leufkens uit hoe je het beste om kan gaan met negatieve reacties en trolls online.

15 tips hoe om te gaan met negativiteit

  • Richt je energie op positiviteit en stel je positief op in je reacties (en likes)
  • Wees je ervan bewust dat actief zijn op een platform betekent dat je zichtbaar bent
  • Bepaal van tevoren je strategie voor het geval je met negativiteit te maken krijgt
  • Discussies kunnen heftig zijn, maar hoeven niet per se negatief te zijn. Een aanval hoeft niet persoonlijk te zijn, al voelt het soms wel zo
  • Sommige mensen zijn niet voor rede vatbaar. Confrontatie met ‘de waarheid’ heeft dan geen effect
  • Nodig iemand uit voor een kop koffie
  • Negeren is geen interactie maar kan een bruikbare oplossing zijn
  • Stel vragen, wees nieuwsgierig.
  • Vat dingen niet persoonlijk op. Het gaat vaak niet om jou maar over hen
  • Denk na en wacht voor je reageert. Emotie en online gaan niet altijd goed samen.
  • Het verwijderen van een negatieve opmerking kan verleidelijk zijn, maar is niet altijd een nuttige actie, het kan aanvoelen alsof je de andere persoon censureert
  • Communicatie over het proces kan nuttig zijn. Ga niet in op de inhoud van het betoog, maar blijf gericht op het proces
  • Verwijs naar de “daadwerkelijke” communicatie elders (link naar een website)
  • Je kunt een post of een persoon als aanstootgevend rapporteren aan het platform. De beheerders van het platform zullen dan bekijken of het vertoonde gedrag volgens hun richtlijnen is toegestaan.
  • Praat er (offline) met andere mensen over

En nu?

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, deze 15 tips. De praktijk is altijd anders en toch onverwacht. Dat je je bewust bent dat je confronteerd kunt worden met negativiteit is goed. Met elkaar over praten, voordat je actie onderneemt is nog beter. Neem dus zeker contact op met iemand van je communicatie-afdeling.

Goed voorbereid zijn is ook je eigen online communicatiestrategie op te stellen. In onze trainingen met wetenschappers hebben we daarom aandacht voor het zoeken naar jouw doelen en communicatieboodschappen. Vraag me gerust naar de mogelijkheden.