Blogs Kiest jouw onderwijsinstelling voor pagina’s of showcasepagina’s op LinkedIn?
15 januari 2024

Wil je meer weten?

Mail je vraag aan Rob Speekenbrink of bel: 06 8183 4114

Ik sprak een medewerker van LinkedIn over het inzetten van LinkedIn bij onderwijsinstellingen. Ik vroeg hem naar de beste oplossing voor faculteiten, opleidingen, thema’s, expertisecenters en andere onderdelen met eigen (bedrijfs)pagina’s. Het antwoord: is er niet! Zowel showcasepagina’s als affiliated pagina’s zijn niet ideaal. Maar wat dan wel?

Een situatieschets

Jouw onderwijsinstelling heeft een goed ingerichte en bijgehouden university page (onderwijspagina) op LinkedIn. Een university page is een bedrijfspagina voor onderwijsinstellingen. Verschillende faculteiten en andere onderdelen hebben die echter ook. Ik zie echter ook een aantal instellingen die een showcasepagina gebruiken met hetzelfde doel. Vooral bij onderdelen die eigen marketing & communicatie middelen en mensen hebben is er behoefte aan eigen profilering, ook vaak op LinkedIn. Logisch, want onderzoek, onderzoekers en LinkedIn zijn een hele goede match. En medewerkers en alumni zijn actief en goed te bereiken op LinkedIn. De opzet van een university page geeft alumni de mogelijkheid om elkaar te vinden na de studie.

Als voorbereiding op een training LinkedInpagina’s voor onderwijsinstellingen wilde ik dieper in het verschil tussen een gewone pagina en een showcasepagina duiken. Dat resulteerde in een afspraak met een medewerker van LinkedIn die over stategische partnerships gaat.

Het probleem met university pagina’s en Showcasepagina’s: kiezen

University pages hebben studenten, medewerkers en alumni. Als een persoon als opleidingsinstituut jouw onderwijsinstelling kiest bij ‘opleiding’ weet LinkedIn dat deze persoon student is of is geweest. Als een medewerker jouw instelling werkgever invult bij ‘ervaring’ weet LinkedIn dit natuurlijk ook. Als een faculteit of ander organisatorisch onderdeel ook een LinkedInpagina heeft aangemaakt moeten mensen kiezen wie ze als opleider of werkgever aanmerken: de instelling als geheel of het onderdeel. De één voelt zich verbonden met het overkoepelende merk, de ander voelt zich student of medewerker bij een faculteit, weer een ander studeert of doceert bij een opleding. Verwarring alom, voor LinkedIn maar ook voor jouw stakeholders. Vergeet hierbij het belang voor de groep potentiële medewerkers niet uit het oog. De uitstraling van de instelling als werkgever (employer branding) kan van groot belang zijn.

De situatie zoals ik die schets is meestal in de loop van de tijd ontstaan. Uit enthousiasme en met de beste bedoelingen. Ook profileringsbehoefte speelt mee, een faculteit is immers ook een merk en zelfstandige organisatie toch??

Zoals eerder gezegd gebruiken alumni LinkedIn graag om mede-alumni te vinden. Met wie ze dus een opleiding hebben gevolgd. Hierbij is het volgende belangrijk: opleidingen veranderen nog wel eens van naam. Ze gaan samen met andere opleidingen, de naam verandert naar de Engelse variant, veranderen van karakter etc etc. Alumni van een opleiding van 10 of 20 jaar geleden gaan op zoek naar een opleiding die nu niet meer zo blijkt te heten.

Verschillen

Bij het aanmaken van een pagina of merk kun je in het geval van onderwijsinstellingen kiezen voor een eigen LinkedInpagina of een Showcasepagina. De mogelijkheid voor het aanmaken van een groep laat ik deze post even achterwege. Behalve dan dat groepen ideaal zijn voor het groeperen van alumni rond opleidingen. Groepen zijn onafhankelijk van pagina’s en/of Showcasepagina’s en geven alumni de mogelijkheid elkaar te vinden en contact met elkaar te leggen. Daarover op een later moment meer.

In het overzicht hieronder zie je de verschillen zoals LinkedIn die zelf op een rijtje heeft gezet.

UitlichtenLinkedIn-paginaShowcasepagina
Paginastatistieken
Meldingen van activiteiten
Bijdragen sponsoren
Uitgelichte groepen
Beheer van social media-content
Verschijn in zoekresultaten voor zoekopdrachten en advertenties voor bedrijfsaccounts op LinkedIn
Leden kunnen de pagina volgen
Een profiel koppelen aan een pagina
Een vacature koppelen aan een pagina
Carrièrepagina’s
(bron: LinkedInpagina’s of Showcasepagina op LinkedIn)

Opmerkingen

  • Een Showcasepagina kan uitsluitend met één bedrijfspagina worden gekoppeld (de zogenaamde bovenliggende pagina)
  • Analyses en meldingen van showcasepagina’s worden afzonderlijk berekend van paginaanalyses en -meldingen
  • Volgers en het aantal volgers worden niet gedeeld tussen showcasepagina’s en bedrijfspagina’s.
  • Volgers van de bovenliggende bedrijfspagina kunnen niet worden overgebracht naar een showcasepagina
  • Er kunnen maximaal 25 Showcasepagina’s worden aangemaakt per pagina
  • Leden kunnen zoveel bedrijfspagina’s en showcasepagina’s volgen als ze willen
  • Een Showcase-pagina verschijnt alleen in een LinkedIn-zoekopdracht voor leden die ook de Showcase-pagina volgen

Alle gegevens van gelinkte personen worden weergegeven bij de instelling van keuze. Het gevolg is dus dat de statistieken van zowel de onderwijsinstelling als geheel als die van de faculteit, opleiding, centre of expertise of ander organisatorisch onderdeel niet kloppen. En dat is jammer. Een potentieel werknemer, studiekiezer maar ook journalist heeft minder inzicht en de statistieken zijn niet volledig.

Converteren van pagina naar showcasepagina of andersom is trouwens meestal mogelijk maar niet zonder gevolgen.

Meerdere pagina’s volgen kan altijd

Overigens staat het iedereen vrij om meerdere pagina’s te volgen. Zo kun je als alumnus/alumna gewoon de pagina van je opleiding als die van jouw universiteit, hogeschool of mbo volgen. Als je dan ook nog even op het belletje klikt blijf je van beide altijd op de hoogte.

Beide oplossingen hebben voor- en nadelen

Zoals ook al uit het overzicht hierboven blijkt zijn de verschillen niet zo erg groot. Er zitten voordelen van het gebruiken van beide soorten pagina’s voor onderdelen maar er zijn ook nadelen. Ik zet de belangrijkste op een rij.

Voordelen van inzetten pagina’s voor centraal en onderdelen

  • Aanmaken zonder overleg met ‘centraal’
  • Voeren eigen merk onderdeel
  • Medewerkers werken bij het onderdeel waar ze binding mee hebben
  • Studenten genieten de opleiding die ze herkennen en waar ze binding mee hebben
  • Eigen strategie, content en interactie: meer mogelijkheden om eigen thema’s en onderwerpen uit te lichten

Nadelen van inzetten pagina’s voor centraal en onderdelen

  • Aantallen medewerkers en (oud-)studenten komen niet overeen met de werkelijke aantallen van de instelling als geheel
  • Samenhang als één geheel is vertroebeld
  • Alumni kunnen moeite hebben met nieuwe naamgeving van de opleidingen die zij hebben genoten
  • Potentiële werknemers kunnen moeite hebben met de onduidelijkheid wie de potentiële werkgever is
  • De tab ‘alumni’ (raar genoeg ‘voormalige werkgevers’ in het Nederlands) geeft een onvolledig beeld
  • Zelf bouwen en onderhouden groep volgers
  • Grotere tijdsbesteding doordat de kans bestaat op dubbeling werkzaamheden centraal en decentraal
  • Eigen pagina’s (affiliated pages) als element op je pagina moet door LinkedIn worden geactiveerd

Voordelen van inzetten Showcasepagina’s voor onderdelen

  • Onderschrijft de één-merk gedachte die veel onderwijsinstellingen nastreven
  • Noodzaak voor overleg tussen ‘centraal’ en ‘decentraal’ zorgt voor evenwichtigere strategie, content en interactie
  • Efficiëntere tijdsbesteding doordat werkzaamheden centraal en decentraal worden gecoördineerd

Nadelen van inzetten Showcasepagina’s voor onderdelen

  • Minder binding en herkenbaarheid met opleiding, faculteit of ander organisatorisch onderdeel
  • Vaak zal je een traject van bepalen eigenaarschap en overzetmogelijkheden in moeten

Advies

Als de uitstraling van je onderwijsinstelling de één merk / één organisatie gedachte nastreeft is het inzetten van Showcasepagina’s voor onderdelen als faculteiten en opleidingen aan te raden. Twee dingen zijn dan erg belangrijk:

  • Overleg tussen centraal en decentraal, zowel strategisch als uitvoerend
  • Let op de limiet van 25 Showcasepagina’s die per pagina kunnen worden aangemaakt

Als autonomie belangrijker is dan samenhang raden we aan te werken met eigen pagina’s per organisatorisch onderdeel.

Als een organisatorisch onderdeel een samenwerkingsverband is met partijen die buiten jouw instellingen liggen is het aan te raden deze in ieder geval een eigen pagina te geven.

Als jouw instelling uit de voeten kan met 25 Showcasepagina’s zouden we adviseren daarmee aan de slag te gaan. Het kan ook een erg goed idee kunnen zijn om een groeistrategie aan te houden. Dus een combinatie maken van pagina’s die je als affiliated aan je pagina koppelt en Showcasepagina’s waarbij je er naar streeft om onafhankelijke pagina’s om gaat zetten naar Showcasepagina’s.

Nabrander

De manier waarop je als onderwijsinstellingen omgaat met LinkedIn en met pagina’s op LinkedIn is een strategische keuze van de marketing & communicatie van je instelling. Die zijn afgeleiden van de missie, visie en strategie en sluiten aan bij de manier waarop jouw instelling omgaat met doelen, doelstellingen, stakeholders en communicatieboodschappen.

In het traject om je strategie strak te trekken kan Noscura uiteraard ondersteunen. Ook kunnen we helpen bij het implementeren van de gevolgen van keuzes.