Blogs

  • All
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

Live chat tijdens online events; hoe Mediacollege Amsterdam het persoonlijk houdt

Mediacollege Amsterdam  is een vakschool voor de media. Je kunt er kiezen uit 15 verschillende mbo-opleidingen en vmbo met het praktijkvak Media, Vormgeving & ICT. Ook Mediacollege heeft, zoals elke onderwijsinstelling, het contact met aankomend studenten opnieuw vorm moeten geven. Renske van Assema, zelf afgestudeerd aan Mediacollege Amsterdam en daar nu werkzaam als mediavormgever en social media adviseur, neemt ons mee...

Reputatie meten met de Sustainable Development Goals

Universiteiten en hogescholen willen graag de reputatie van hun instellingen meten. De meeste hebben eigen thema’s en sommige gebruiken reputatiepijlers, bijvoorbeeld de zeven pijlers van van Riel. Hiernaast kun je ook onderwerpen of thema’s gebruiken die door meerdere instellingen gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld de 25 routes van de nationale wetenschapsagenda. Hier schreven we al eerder een whitepaper over. In dit...

Hoe richt je op een efficiënte en effectieve manier je luisterproces in?

Luisteren naar jouw doelgroep is belangrijk. Zonder enige voorkennis kan iedereen het belang van luisteren (ook wel monitoren) zich indenken. Dat je online je doelgroep goed kan monitoren, is ook voor menig communicatieadviseur een logische stap. Want een steeds groter wordend deel van de wereld speelt zich tegenwoordig online af. Maar wat is de toegevoegde waarde van het inrichten van...

Zo maak je een rapport geschikt voor het MT

Leuk. Je bent aan de slag gegaan met een social media-tool die jou voorziet van meerdere soorten online data in leuke grafiekjes. Social media kent nu voor jou geen geheimen meer en ook op het gebied van accountstatistieken weet je nu alles. Handig! Een social media-tool geeft je nu de inzichten die je verder helpt in het communicatieproces. En inzichten...

Zo ontwerp je een goede chatbotconversatie om echt service te kunnen verlenen

Een chatbot is een visitekaartje van jouw organisatie. Het is zelfs mogelijk dat de chatbot de eerste interactie met de ontvanger is. Dit onderstreept het belang van een zorgvuldig ontwikkelde chatbot, zowel op techniek als in de conversatie. Hoe ga je succesvol de connectie aan met degene die een gesprek voert met jouw organisatie via de chatbot? Want hoe beter...

Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door slim samenwerken

De online zichtbaarheid van jouw organisatie op LinkedIn bestaat waarschijnlijk uit de content die deelt via een LinkedIn pagina. Maar wist je dat de tientallen, honderden of misschien wel duizenden collega’s met hun persoonlijke LinkedIn profiel ook bijdragen aan deze online zichtbaarheid? Als communicatieadviseur heb je de regie over wat er gebeurt op de LinkedIn pagina van je organisatie(onderdeel). Over...

Maak het je ambassadeur makkelijk met Soworker!

Het werken met ambassadeurs is een van de krachtigste manieren om de boodschap van een organisatie te verspreiden. Maar hoe werkt dat dan? En hoe zorg je bijvoorbeeld dat online ambassadeurs ook echt content gaan delen? Hoe kun je ze daarin, vanuit de communicatieafdeling, helpen en het zo gemakkelijk mogen maken? Wij zijn enthousiast over Soworker, een online tool waarin...

De voordelen van chatbots voor onderwijsinstellingen

Hoeveel collegegeld moet ik dit jaar betalen? Kan ik hier ook een opleiding volgen over dieren? Hoe kan ik een hertentamen inplannen? Allemaal vragen waar onderwijsinstellingen dagelijks mee te maken hebben. De vraag is hoe je het beste omgaat met de toenemende stroom online vragen van studenten en studiekiezers. Vandaag de dag wordt er verwacht dat je ook buiten kantooruren...

Erkennen en Waarderen

Update: project communicatiestrategie voor ‘Erkennen en Waarderen’

Hoe krijg je de communicatie van alle Nederlandse wetenschappelijke organisaties op één lijn als het gaat om één onderwerp waarin ze een gezamenlijk belang hebben? Hoe zet je wetenschap en wetenschappers in het zonnetje? Hoe zet je jaloezie in ten behoeve van communicatie in een complex project? Lees vooral verder als dit je interesseert. In oktober 2020 zijn we gestart met...

Hoe maak je goede zoekopdrachten in Google?

Het maken van goede opdrachten in Google is een belangrijk onderdeel van het inrichten van je online luisterproces. Door een zorgvuldig gekozen combinatie van zoekwoorden om te zetten naar goede zoekopdrachten, vind je relevante informatie om op de hoogte te blijven wat er online speelt. Zeker als je daarbij je een Google alert instelt, mis je nooit meer wat.  In 2020...

Haal meer uit LinkedIn als onderzoeker

Als (wetenschappelijk) onderzoeker wil je gevonden worden op jouw expertise, ben je op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden, naar nieuwe financieringsmogelijkheden, of wil je gewoon ‘de hele wereld’ laten zien hoe belangrijk (en leuk) jouw onderzoek is! Herkenbaar? Zorg dan dat jouw online presence bijdraagt aan (een van) deze doelen. Hoe pak je dit aan? In dit blog nemen we je in vogelvlucht...

Wat is Instagram Gids? En hoe gebruik je het als onderwijsinstelling?

Instagram heeft weer een nieuwe functie geïntroduceerd: Instagram Guides, ofwel Instagram Gids. Met Gids heb je de mogelijkheid om zelf gekozen berichten van je eigen account, maar ook van anderen te bundelen in een overzicht. Hiermee lijkt het misschien een beetje op Pinterest, waar je ook borden kunt maken op een bepaald thema waar je content op kunt verzamelen. Een...

In contact met de studiekiezer? Kies voor een live chat!

De wereld waarin we massale fysieke ontmoetingen voorlopig mijden kent vele uitdagingen, maar er zijn ook genoeg kansen. Onderwijsinstellingen zijn noodgedwongen massaal overgestapt op online voorlichting nu een fysieke open dagen even niet mogelijk zijn. Het is belangrijk om laagdrempelige manieren van contact opnemen mogelijk te maken. Zowel voor de studiekiezer als voor zijn of haar ouder. Er zijn meerdere...

Leiden-Delft-Erasmus

Zo communiceer je vanuit gezamenlijkheid én omarm je unieke inbreng

Hoe zorg je voor een consistente boodschap en ga je versnippering van het verhaal tegen, zónder daarbij ieders unieke inbreng te verliezen? Menig onderwijsinstelling ervaart deze struggle, zeker omdat de organisatie groot is en bestaat uit verschillende faculteiten, opleidingen, onderzoeksgroepen en dergelijke. Elk onderdeel heeft een unieke stem, maar is ook onderdeel van een groter geheel. Kortom, een communicatie uitdaging....

IGTV in de onderwijswereld

IGTV in de onderwijswereld Je kan er niet om heen. Instagram TV ofwel IGTV in het kort, is de functie van Instagram die bedoeld is om lange video’s te delen met je volgers. De filmpjes die je op IGTV kunt plaatsen, duren tussen de 10 seconde en 1 uur. De IGTV-filmpjes verschijnen eenmaal geplaatst ook als preview op je feed. De...

Instagram Reels? Handig of toch niet..

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 80 procent van de 15-19 jarige in Nederland gebruik maakt van Instagram en als je kijkt naar de leeftijdsgroep van 18-29 jaar is 59 procent een actieve gebruiker. Deze cijfers geven aan dat het voor een onderwijsinstelling die in contact wil staan met studiekiezers en studenten belangrijk is om aanwezig te zijn op Instagram....

Voorlichting in coronatijd, wat doen onderwijsinstellingen?

De periode van de intelligente lockdown was precies de periode dat de meeste onderwijsinstellingen een open dag op de kalender hadden staan. De meeste marketing & communicatie afdelingen hebben heel hard gewerkt om een online variant van de open dagen te organiseren, en met succes. Nu die eerste hobbel is genomen is het tijd om vooruit te kijken naar andere...

Online voorlichting

Voorlichting door corona versneld naar online: zet je eigen studenten in

Alle onderwijsinstellingen weten het: De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alle voorlichting en alle werving online moet. Het maken van de juiste keuze was voor de studiekiezer nog nooit zo moeilijk en het organiseren van eerlijke voorlichting was voor de onderwijsinstelling nog niet eerder zo uitdagend. Open dagen, meeloopdagen, proefstuderen, één op één voorlichting, hulp bij inschrijving...

Neem onrust en werkdruk weg door het inzetten van een chatbot tijdens de coronacrisis

Het zal je niet ontgaan zijn: we verkeren momenteel in hectische tijden. De coronacrisis heeft ons dagelijks leven op z'n kop gezet en er zijn veel vragen. Als communicatie-adviseur is het dus alle hens aan dek. Zeker in het onderwijs. Hoe zorg je dat paniek uitblijft? Hoe beantwoord je de vragen van studenten en ouders? Wat als een chatbot hierbij...