Blogs

Noscura / Kennis / Blogs (Page 2)
  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Webcare

Haal meer uit de online verkoop van tickets

Waar het voor een bezoek aan een toneelvoorstelling of een concert heel gewoon is om vooraf online een ticket te kopen, is dat voor een bezoek aan een museum veel minder. Tenminste, dat leert een kort onderzoek in mijn omgeving. Terwijl de online ticketverkoop een goede aanleiding kan zijn om een relatie op te bouwen met bezoekers. Er zijn natuurlijk verschillen....

IGTV voor universiteiten

Instagram TV: een nieuwe kijk op video

Eind juni 2018 lanceerde Instagram IGTV, een nieuw video platform waar je, naast een aantal andere functionaliteiten, vooral lange video’s kunt uploaden en bekijken. Voor die tijd was 1 minuut aan video de max en die komen gewoon op je profiel en in de tijdlijn van je volgers terecht. IGTV is echt een aparte omgeving met alleen video content. Wat...

content creatie

Zelfde doel en doelgroep en toch unieke content? Hoe dan?

Via social media kun je als hogeschool perfect laten zien wat er binnen jouw onderwijsinstelling gebeurt. Elke hogeschool in Nederland maakt er dan ook gebruik van. Elke hogeschool in Nederland richt zich ook, zo ongeveer, op dezelfde doelgroep. Als doel, doelgroep en middel hetzelfde zijn, zien we dan ook identieke content op al die social media kanalen? Wij namen vier...

De online wereld van museumnacht(en)

Op zaterdag 6 oktober 2018 openen musea en andere cultuurinstellingen voor Museumnacht Den Haag en Voorburg van 20:00 tot 01:00 hun deuren. “Prikkel je zintuigen en ontdek cultureel Den Haag zoals je het nog nooit hebt gezien. Pikant, spannend en soms een tikkeltje ondeugend” is op de website te lezen. Op 3 november volgt de museumnacht in Amsterdam. Museumnachten zijn...

Foto’s aanleveren aan derden volgens de AVG

Een school staat midden in de maatschappij, dit uit zich concreet in de samenwerking met vele andere partijen. Voor bijvoorbeeld (gast)lessen en projecten komen derden de school binnen, of leerlingen gaan naar externen toe. Regelmatig kan het voorkomen dat deze andere partijen iets over de samenwerking (op internet) willen delen. Denk dat bijvoorbeeld aan een nieuwsartikel op een website of...

Online reputatie meten bij een ROC: een goed idee

We lezen het allemaal in het nieuws: er is te weinig belangstelling voor het volgen van een mbo-opleiding, minder dan dat er vraag is op de arbeidsmarkt. De mbo’s en de overheid doen hun best om de opleidingen op landelijk niveau aantrekkelijker te maken. Campagnes als ‘Dit is mbo’, ‘Bazen van het mbo’ en ook de beslissing om mbo’ers vanaf...

Samenwerking musea

Online communicatie van musea: een samenwerking voor meer publiek

“Wat een sympathieke musea, die wil ik graag bezoeken!” Dat is wat ik regelmatig denk wanneer ik de nieuwsbrieven ontvang van twee musea in Schiedam. Het valt me op in deze nieuwsbrieven dat ze naar elkaar verwijzen. Het Stedelijk Museum Schiedam sluit de nieuwsbrief af met “Ook in Schiedam” en noemt dan de actuele expositie in de Ketelfactory. En omgekeerd,...

Introductieweken in het onderwijs; welk verhaal vertel jij?

Duizenden studenten zijn vorige week begonnen met hun opleiding. Tijdens de introductieweek hebben deze studenten al kennis kunnen maken met hun school of universiteit. Op social media waren de introductieweken bijna niet te missen. Stad, campus, sport, cultuur, feesten; er werd van alles vastgelegd en gedeeld en niet alleen door de (aankomend) studenten zelf. Vele onderwijsinstellingen deelden foto’s en video’s...

AR augmented reality in musea

Augmented reality: inspiratie voor musea

Virtual reality, kunstmatige intelligentie, augmented reality. Als museum, en als mens overigens ook, vliegen de rages en nieuwe technologieën je om de oren. Is het de moeite waard om deze te omarmen als nieuwe manieren van publieksparticipatie en communicatie met bezoekers, of toch nog maar even afwachten? Het is een lastige vraag, maar alvast wat informatie en vooral inspiratie opdoen...

Online communicatie strategie traject – Hoe pakt Noscura dat aan?

Noscura verzorgt strategische trajecten op het gebied van online communicatie. Dat klinkt nogal breed, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? In dit blog licht ik een strategisch online communicatietraject en onze rol daarin toe. Luisteren - Interactie - Contentcreatie In online communicatie is aandacht voor drie aspecten: luisteren, interactie en contentcreatie. Deze drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Luisteren geeft...

Content maken met weinig budget

In een eerder blog schreef ik er al over; met het teruglopende aantal leerlingen is het voor middelbare scholen steeds belangrijker om te laten zien wat je in huis hebt. Het bouwen van een online community speelt hierin een grote rol. Ín gesprekken bij verschillende scholen hoor ik vaak dezelfde twijfel; wie gaat dit (erbij) doen? Onzekerheid bij medewerkers Vaak ligt...

WhatsApp, privacy en webcare – (g)een goed huwelijk?

Het van kracht worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft aardig wat voeten in de aarde gehad binnen online klantenservice. De discussie over het wel of niet inzetten van WhatsApp om je klanten te helpen met vragen werd laatst nog eens op scherp gezet met een artikel op Emerce waarin de auteur bepleit een alternatief te zoeken, aangezien WhatsApp...

communicatie rondom een event

Online communicatie rondom een event, hoe pak je dat aan?

Communicatie rondom events doen we bij Noscura niet dagelijks, maar in de maanden april en mei heb ik me, als trekker van het communicatieteam, vol mogen storten op het International Festival of Technology dat begin juni plaatsvond in Delft. Dat was intens, supertof, vermoeiend, het gaf heel veel energie, maar het was vooral ook heel leerzaam. Natuurlijk deel ik graag...

strategie

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Dat was voor Inez Asaert, student communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, aanleiding om hier onderzoek naar te doen in het kader van haar bachelorproef. Vanuit Noscura hebben wij Inez begeleid in dit onderzoek en in het beschrijven van de bevindingen in een whitepaper. In dit blog...

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Als je op een verjaardag vertelt dat je op een middelbare school werkt is de eerste reactie die je krijgt: “oh, wat heerlijk met al die vakanties!”. Heerlijk is het inderdaad, maar als je als community manager verantwoordelijk bent voor alle social media op je school, kunnen al die vakanties best weleens een uitdaging voor je zijn. In deze blog...

Online communicatie bij Nederlandse musea: een verkenning van het landschap

Noscura is ontwerper van online communicatie. Dat doen we veelvuldig met Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen. Dat doen we in toenemende mate ook met instellingen die zich bezighouden met wetenschap, zoals KNAW, ASTRON of Deltares. De stap naar de museale sector is voor ons een logische omdat we belangrijke overeenkomsten zien: veel (potentiële) ambassadeurs, maatschappelijk waardevolle content en (in principe) non-profit. In...

s

Higher Education: Should you delete the Facebook pixel on your website?

Earlier, I wrote a blog about whether or not to delete the Facebook page of your educational institution in response to the fuss around Facebook, Cambridge Analytica and the broadcast of Arjen Lubach. Since then, a number of people who I’ve spoken to have asked about the Facebook pixel. What should educational institutions do with it? In this blog, I...

AVG en social media/webcare bij onderwijsinstellingen

Als reactie op mijn blog Bye Bye Facebook pagina onderwijsinstelling? kreeg ik de vraag of ik social media en webcare door onderwijsinstellingen kon relateren aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bij deze. Ga er even goed voor zitten. Het kost je 10-15 minuten maar dan ben je ook meteen helemaal op de hoogte. AVG in het (heel) kort De AVG (GDRP...

Een Facebookpixel op de website van je onderwijsinstelling: verwijderen of niet?

Ik, Rob, schreef een blog over het wel of niet moeten verwijderen van de Facebookpagina van je onderwijsinstelling naar aanleiding van de ophef rond Facebook, Cambridge Analytica en de uitzending van Arjen Lubach. Er is een aantal mensen geweest dat me daarna aansprak over de Facebookpixel; wat zouden onderwijsinstellingen daar dan mee moeten doen? In deze blog geef ik daar...

Bye bye University Facebookpage?

On Sunday 8 April 2018, Arjen Lubach once again put himself in the spotlight by responding to the data breach of Facebook and Cambridge Analytica. He deleted both his personal and his programme’s Facebook accounts on Wednesday 11 April 2018 at 20:00 and announced it via...

bye bye facebook

Bye bye Facebookpagina onderwijsinstelling?

Afgelopen zondag wist Arjen Lubach zichzelf weer eens op een fijne manier in het middelpunt van het (internationale) nieuws te zetten door te reageren op het datalek schandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Dat doet hij privé en met zijn programma door Facebook te gaan verlaten op woensdag 11 April 2018 om 20.00 uur, aangekondigd door…..een Facebookevent. Wij zijn bij...

Acht prachtige valentijn inhakers door musea

Februari telt zeker 15 keer een ‘dag van de …’. Zoals 'warmetruiendag' op 2 februari, 'Doe Eens Vriendelijk Dag' op 17 februari en natuurlijk Valentijnsdag op 14 februari. Allemaal potentiële inhaakmomenten voor merken. Maar waarom zou je kiezen voor een inhaker? Onderzoek door Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht heeft uitgewezen dat een inhakende tweet op een voorspelbaar moment 2,3 keer meer...

Noscura trotse partner van OBI4wan met vier producten: engage, brand monitor, bots en insights

Vandaag kondigde OBI4wan het bundelen van de krachten van OBI4wan, Buzzcapture en OBILytics aan onder één naam: OBI4wan. Wij zijn als partner van OBI4wan in de onderwijssector trots op de samengang en blijven hen in de volle breedte en lengte steunen. De samengang resulteert in één sterk aanbod van oplossingen voor webcare, media monitoring, chatbots en media insights. De onderwijssector is...

Deze instellingen wisten in 2017 de aandacht te pakken

2017 stond in het teken van content, content en nog meer content. De grootste platforms breidden hun functies uit waardoor het voor iedereen nóg makkelijker is om in contact te raken met de doelgroep. Maar wat deden de non-profitorganisaties? Zochten ze de conversatie op? We blikken terug op 2017 en delen een paar interessante casussen van het afgelopen jaar. Non-profitorganisaties hebben...