Blogs

  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Webcare
DEN-event

Pas op voor digitale grootmachten

Op maandagochtend half tien sta ik in de kou voor De Doelen in Rotterdam. Samen met nog een klein aantal wachtenden op het openen van de draaideuren. Gelukkig duurt het wachten niet al te lang en dan kunnen we via de roltrappen omhoog naar de Willem Burger-foyer voor een warme kop koffie en de start van het DEN-event. Een tweedaagse...

Werken aan het merk “ik, de onderzoeker”

Werken met ambassadeurs, employee advocacy, personal (researcher) branding. Het zijn min of meer bekende termen voor het betrekken van de persoon in de marketing van een merk. Geen betere mond tot mond reclame dan eerlijke, directe en betrokken waarnemingen, inzichten en meningen uit de eerste hand. De discussie over de rol van een wetenschapper bij wetenschapsvoorlichting is actueler geworden doordat...

Signaleren van ongewenst gedrag op social media, wat doe je ermee?

Laatst was ik aanwezig bij een netwerkbijeenkomst met medewerkers van de gemeente, politie, scholen en jongerenwerk in Utrecht. De steeds groter wordende aanwezigheid van social media in de maatschappij zorgt ervoor dat ook deze organisaties uitgedaagd worden hun interne organisatie op bepaalde vlakken anders in te richten. Zeker als een organisatie te maken heeft met een jongere doelgroep is het...

VR in musea

Virtual Reality: andere werkelijkheden in musea

Nieuwe technologie in het museum. Eerder kon je al lezen over augmented reality (AR). In dit artikel staat virtual reality (VR) centraal. Aan de hand van een aantal persoonlijke ervaringen, lees je meer over toepassingen van VR in het museum. Een andere werkelijkheid Met VR lijkt het alsof je ergens bent, maar je bent er niet echt. De techniek laat je een...

Jongeren en YouTube

Jongeren en YouTube: ook in het museum

Jongeren kijken graag naar bewegende beelden. Bijna 92 procent van de jongeren kijkt video’s of filmpjes via een video sharing service, zoals YouTube. Een groot deel van hen kijkt regelmatig vlogs van bekende YouTubers. Als museum wil je misschien graag meer jongeren aanspreken. En heb je niet alleen de beschikking over kennis, maar ook over veel visueel materiaal. Goede content...

4 Lessen uit het Mauritshuis

Het is altijd fijn als organisaties een kijkje in de keuken willen bieden. In dit geval was ik te gast bij een lezing van Koen Brakenhoff, Hoofd Marketing van het Mauritshuis. Zijn hele verhaal was interessant, maar ik heb er vier belangrijke lessen uit gedestilleerd die ook van toepassing op andere musea en organisaties. 1. Durf te kiezen Stel: je hebt binnen...

IGTV voor universiteiten

De mogelijkheden van WhatsApp voor musea

Lokale overheid, scholen en supermarkten maken steeds meer gebruik van WhatsApp als kanaal voor klantcontact. In de cultuursector gebeurt dat nog niet zo veel. Is WhatsApp ook voor musea en andere culturele instellingen een goede manier om contact te houden met de bezoekers, potentiële bezoekers en degene die het museum net bezocht hebben? In Nederland maken 11,5 miljoen mensen gebruik van...

Weg met Facebook

Bye bye Facebookpagina Noscura

Een aantal weken geleden hebben we de bedrijfspagina van Noscura op Facebook gedeactiveerd. Best een opmerkelijke actie voor een online communicatiebureau, vonden wij ook. Toch is het volkomen logisch en staan we voor 100% achter deze stap. In dit blog het antwoord op de vraag: “waarom?” We vinden het belangrijk om naar onze eigen marketing en communicatie te kijken zoals we...

Haal meer uit de online verkoop van tickets

Waar het voor een bezoek aan een toneelvoorstelling of een concert heel gewoon is om vooraf online een ticket te kopen, is dat voor een bezoek aan een museum veel minder. Tenminste, dat leert een kort onderzoek in mijn omgeving. Terwijl de online ticketverkoop een goede aanleiding kan zijn om een relatie op te bouwen met bezoekers. Er zijn natuurlijk verschillen....

IGTV voor universiteiten

Instagram TV: een nieuwe kijk op video

Eind juni 2018 lanceerde Instagram IGTV, een nieuw video platform waar je, naast een aantal andere functionaliteiten, vooral lange video’s kunt uploaden en bekijken. Voor die tijd was 1 minuut aan video de max en die komen gewoon op je profiel en in de tijdlijn van je volgers terecht. IGTV is echt een aparte omgeving met alleen video content. Wat...

content creatie

Zelfde doel en doelgroep en toch unieke content? Hoe dan?

Via social media kun je als hogeschool perfect laten zien wat er binnen jouw onderwijsinstelling gebeurt. Elke hogeschool in Nederland maakt er dan ook gebruik van. Elke hogeschool in Nederland richt zich ook, zo ongeveer, op dezelfde doelgroep. Als doel, doelgroep en middel hetzelfde zijn, zien we dan ook identieke content op al die social media kanalen? Wij namen vier...

De online wereld van museumnacht(en)

Op zaterdag 6 oktober 2018 openen musea en andere cultuurinstellingen voor Museumnacht Den Haag en Voorburg van 20:00 tot 01:00 hun deuren. “Prikkel je zintuigen en ontdek cultureel Den Haag zoals je het nog nooit hebt gezien. Pikant, spannend en soms een tikkeltje ondeugend” is op de website te lezen. Op 3 november volgt de museumnacht in Amsterdam. Museumnachten zijn...

Foto’s aanleveren aan derden volgens de AVG

Een school staat midden in de maatschappij, dit uit zich concreet in de samenwerking met vele andere partijen. Voor bijvoorbeeld (gast)lessen en projecten komen derden de school binnen, of leerlingen gaan naar externen toe. Regelmatig kan het voorkomen dat deze andere partijen iets over de samenwerking (op internet) willen delen. Denk dat bijvoorbeeld aan een nieuwsartikel op een website of...

Samenwerking musea

Online communicatie van musea: een samenwerking voor meer publiek

“Wat een sympathieke musea, die wil ik graag bezoeken!” Dat is wat ik regelmatig denk wanneer ik de nieuwsbrieven ontvang van twee musea in Schiedam. Het valt me op in deze nieuwsbrieven dat ze naar elkaar verwijzen. Het Stedelijk Museum Schiedam sluit de nieuwsbrief af met “Ook in Schiedam” en noemt dan de actuele expositie in de Ketelfactory. En omgekeerd,...

Introductieweken in het onderwijs; welk verhaal vertel jij?

Duizenden studenten zijn vorige week begonnen met hun opleiding. Tijdens de introductieweek hebben deze studenten al kennis kunnen maken met hun school of universiteit. Op social media waren de introductieweken bijna niet te missen. Stad, campus, sport, cultuur, feesten; er werd van alles vastgelegd en gedeeld en niet alleen door de (aankomend) studenten zelf. Vele onderwijsinstellingen deelden foto’s en video’s...

AR augmented reality in musea

Augmented reality: inspiratie voor musea

Virtual reality, kunstmatige intelligentie, augmented reality. Als museum, en als mens overigens ook, vliegen de rages en nieuwe technologieën je om de oren. Is het de moeite waard om deze te omarmen als nieuwe manieren van publieksparticipatie en communicatie met bezoekers, of toch nog maar even afwachten? Het is een lastige vraag, maar alvast wat informatie en vooral inspiratie opdoen...

Online communicatie strategie traject – Hoe pakt Noscura dat aan?

Noscura verzorgt strategische trajecten op het gebied van online communicatie. Dat klinkt nogal breed, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? In dit blog licht ik een strategisch online communicatietraject en onze rol daarin toe. Luisteren - Interactie - Contentcreatie In online communicatie is aandacht voor drie aspecten: luisteren, interactie en contentcreatie. Deze drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Luisteren geeft...

Content maken met weinig budget

In een eerder blog schreef ik er al over; met het teruglopende aantal leerlingen is het voor middelbare scholen steeds belangrijker om te laten zien wat je in huis hebt. Het bouwen van een online community speelt hierin een grote rol. Ín gesprekken bij verschillende scholen hoor ik vaak dezelfde twijfel; wie gaat dit (erbij) doen? Onzekerheid bij medewerkers Vaak ligt...

WhatsApp, privacy en webcare – (g)een goed huwelijk?

Het van kracht worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft aardig wat voeten in de aarde gehad binnen online klantenservice. De discussie over het wel of niet inzetten van WhatsApp om je klanten te helpen met vragen werd laatst nog eens op scherp gezet met een artikel op Emerce waarin de auteur bepleit een alternatief te zoeken, aangezien WhatsApp...

communicatie rondom een event

Online communicatie rondom een event, hoe pak je dat aan?

Communicatie rondom events doen we bij Noscura niet dagelijks, maar in de maanden april en mei heb ik me, als trekker van het communicatieteam, vol mogen storten op het International Festival of Technology dat begin juni plaatsvond in Delft. Dat was intens, supertof, vermoeiend, het gaf heel veel energie, maar het was vooral ook heel leerzaam. Natuurlijk deel ik graag...

strategie

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Dat was voor Inez Asaert, student communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, aanleiding om hier onderzoek naar te doen in het kader van haar bachelorproef. Vanuit Noscura hebben wij Inez begeleid in dit onderzoek en in het beschrijven van de bevindingen in een whitepaper. In dit blog...

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Als je op een verjaardag vertelt dat je op een middelbare school werkt is de eerste reactie die je krijgt: “oh, wat heerlijk met al die vakanties!”. Heerlijk is het inderdaad, maar als je als community manager verantwoordelijk bent voor alle social media op je school, kunnen al die vakanties best weleens een uitdaging voor je zijn. In deze blog...