Blogs

  • All
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

Een fysieke training ombouwen naar online. Hoe dan?

Begin 2020 kwamen we er, net als veel anderen, achter dat je niet zomaar en 1-op-1 een training kunt verplaatsen van offline naar online. Tegelijkertijd beseften we dat een van onze trainingen logistieke uitdagingen kende en nu sowieso niet meer houdbaar ging zijn: de ambassadeurstrainingen. We besloten het roer om te willen gooien, deze training moest in zijn geheel online...

Maak wetenschappers onderdeel van je communicatie door hen te helpen met hun online impact.

Het belang van een communicatie-afdeling is dat een wetenschapper inhoudelijk participeert over die daadwerkelijke inhoud met de maatschappij. Het belang van een wetenschapper is dat ze meer impact hebben met inhoud en ook hun rol daarin. We hebben een training ontwikkeld waarmee het mes aan twee kanten snijdt. Door aan te haken op de ‘what’s in it for me’ van...

Wat wij leren van de wetenschappers-communicatie in Don’t look up

De nieuwste hit op Netflix ‘Don’t look up’ werd vandaag uitvoerig aan de (digitale) keukentafel van Noscura besproken. Wat een herkenning in de uitdagingen van goede wetenschapscommunicatie en verfrissende knipoog naar de (Amerikaanse) politiek. Wat een fijne manier om maatschappelijke uitdagingen te belichten. Ook een mooie knipoog naar degene die aan het hoofd staan van socialmediaplatforms, kwamen we tijdens de...

#NoscuraVerbindt – Aan de slag met TikTok

Het was ontzettend goed om anderhalf uur lang te kunnen praten over tijdens de editei #NoscuraVerbindt - Aan de slag met TikTok met 15 communicatieprofessionals uit de wereld van het onderwijs! Deelnemers konden eerlijk zijn over mogelijke risico’s, over kansen, over de volgende stappen, over organisatorische uitdagingen, best practises delen, elkaar vragen stellen en van elkaar leren. Dat is precies waarom...

Hoe actief zijn Nederlandse mbo-instellingen op TikTok?

In ons derde TikTok onderzoek staan de Nederlandse mbo-instellingen op TikTok centraal! Van de 70 mbo-instellingen binnen Nederland zijn er 39 met een account, waarvan er nu 5 actief zijn.  Net zoals bij onze onderzoekjes naar de TikTok activiteiten van hogescholen en universiteiten, zijn ons ook nu weer een aantal dingen opgevallen: mbo-studenten hebben veel meer de regie over het account,...

Hoe actief zijn Nederlandse hogescholen op TikTok?

Een tijdje geleden hebben wij onderzocht in hoeverre de Nederlandse universiteiten actief zijn op TikTok. Deze keer duiken we in de activiteiten van de hogescholen op TikTok.  In Nederland zijn meer hogescholen dan universiteiten, dus onze verwachting was dat er dan ook meer actieve TikTok accounts zouden zijn. Dit is niet zo! Van de 37 hogescholen binnen Nederland, hebben er...

De hybride student journey

De hybride student journey is een nieuw model voor studiekeuze en de rol van een onderwijsinstelling daarin. Het kiezen van een opleiding is een ingewikkeld proces met grote gevolgen, een keuze die iemand weloverwogen wil maken. Een proces met vele tussentijdse beslismomenten en momenten waar externe invloeden op ingrijpen. Een proces dat onder invloed van corona ingrijpend en permanent veranderd is....

Breng rust in de chaos met je contentplanning

Als je binnen de communicatie en marketing werkt, weet je als geen ander dat een contentplanning essentieel is. Bij Noscura maken wij hier uiteraard intern gebruik van, maar wij zetten ons ook in voor de contentplanning van klantprojecten zoals Highlight Delft. Daar zijn wij vooral de afgelopen maanden hard mee aan de slag geweest. Een festival kent veel keiharde deadlines...

Zo faciliteer je persoonlijk contact met de student

Hoe faciliteer je persoonlijk contact met de student? Conversational klantcontact wordt steeds populairder. Ook onderwijsinstellingen zien de voordelen van 1 op 1 contact met studenten, hun ouders en andere stakeholders. Met vragen over studiekeuze, voorlichtingen, of open dagen wil je het liefst zo snel mogelijk geholpen worden. De populaire kanalen live chat en WhatsApp lenen zich hier uitstekend voor. Sluit...

In 5 stappen naar een mediamonitor

Meten is weten, zeggen ze wel eens. Maar dan moet je wel eerst weten wat je wil meten, anders ga je meten om te meten en verwar je middelen met doelen. In 5 stappen naar een mediamonitor, hoe doe je dat? Het uiteindelijke doel van het monitoren van exposure en impact in de media, is het kunnen verbeteren van die...

Monitor de locaties van jouw instelling op Instagram

Hoe waardevol is het om te monitoren welke foto’s er worden gepost met de locatie van jouw onderwijsinstelling? Het is een mooie kans om meer engagement te creëren. Het gebruik van hashtags is ondertussen wel bekend, maar het is ook goed om te onderzoeken of (potentiële) leerlingen/studenten de locaties toevoegen aan hun post en wat hierover wordt gezegd. Op deze...

Zo houd je de regie over de webcare

Organiseer jij het webcare team binnen je organisatie? Dan heb je waarschijnlijk voldoende uitdaging. Webcare anno 2021 vraagt om snelle reactietijden: een werkdag wachten op een reactie zit er niet meer in. Sinds vorig jaar komt daar een nieuwe uitdaging bij: we werken veelal remote (op afstand). Er is meer afstand tussen de servicemedewerkers zelf en tussen servicemedewerkers en de...

Zoek de samenwerking in mediamonitoring

Bij wie of welke afdeling hoort mediamonitoring? Wie bepaalt op welke kanalen, met welke zoekwoorden en eventueel met welke tools er online en offline geluisterd wordt?  In dit blog leggen we uit dat je op verschillende niveaus aan mediamonitoring kunt doen. Per niveau is een ander persoon of team leidend. Hierdoor ligt het gevaar van versnippering op de loer.  Als je weet...

Samenhang in communicatie rondom #normaalacademischpeil op social media

Op dinsdag 6 april zagen wij in onze tijdlijnen op zo’n beetje alle social mediaplatformen berichten met #normaalacademischpeil voorbij komen. Dat viel ons op! Wij zijn niet betrokken bij de communicatie rondom deze alarmdag, maar vinden hem zo opvallend dat we hier graag uitlichten wat het effect is van deze campagne en wat ons is opgevallen. Met de landelijke actie ‘Op naar...

7 tips om jouw onderwijsinstelling klaar te stomen voor de (online) voorlichting

Het is een jaar geleden dat corona zijn intrede deed en onze levens goed op z’n kop zette. Als onderwijsinstelling weet je als geen ander dat de wereld er volgende week weer compleet anders uit kan zien. Het afgelopen jaar heeft ervoor gezorgd dat alle activiteiten gedigitaliseerd moesten worden. Er was immers geen ruimte voor offline ontmoetingen. En inmiddels zijn...

Clubhouse: wat doet het en waarom kan het relevant zijn binnen onderwijs en onderzoek?

Een nieuwe hype heeft zich ontwikkeld: de Clubhouse app. Maar wat houdt het in? Het is een nieuw soort social media-kanaal. Clubhouse werd deze maand precies een jaar geleden geïntroduceerd. Je kunt hier als het ware live podcasts bijwonen binnen een interessante categorie die jij hebt geselecteerd. Is er een toegevoegde waarde van deze nieuwe app in de wereld van...

Live chat tijdens online events; hoe Mediacollege Amsterdam het persoonlijk houdt

Mediacollege Amsterdam  is een vakschool voor de media. Je kunt er kiezen uit 15 verschillende mbo-opleidingen en vmbo met het praktijkvak Media, Vormgeving & ICT. Ook Mediacollege heeft, zoals elke onderwijsinstelling, het contact met aankomend studenten opnieuw vorm moeten geven. Renske van Assema, zelf afgestudeerd aan Mediacollege Amsterdam en daar nu werkzaam als mediavormgever en social media adviseur, neemt ons mee...

Reputatie meten met de Sustainable Development Goals

Universiteiten en hogescholen willen graag de reputatie van hun instellingen meten. De meeste hebben eigen thema’s en sommige gebruiken reputatiepijlers, bijvoorbeeld de zeven pijlers van van Riel. Hiernaast kun je ook onderwerpen of thema’s gebruiken die door meerdere instellingen gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld de 25 routes van de nationale wetenschapsagenda. Hier schreven we al eerder een whitepaper over. In dit...

Hoe richt je op een efficiënte en effectieve manier je luisterproces in?

Luisteren naar jouw doelgroep is belangrijk. Zonder enige voorkennis kan iedereen het belang van luisteren (ook wel monitoren) zich indenken. Dat je online je doelgroep goed kan monitoren, is ook voor menig communicatieadviseur een logische stap. Want een steeds groter wordend deel van de wereld speelt zich tegenwoordig online af. Maar wat is de toegevoegde waarde van het inrichten van...