Wetenschappers aan een tafel

Blogs Investeren in LinkedIn, in plaats van tijd besteden
9 januari 2024

Wil je meer weten?

Mail je vraag aan Rob Speekenbrink of bel: 06 8183 4114

Afgelopen week sprak ik een wetenschapper van een universiteit over haar profilering op LinkedIn. Mijn advies om terug te gaan naar de basis had haar aan het denken gezet. Om LinkedIn in te zetten zodat ze er ook wat aan heeft voor haar onderzoek moest ze eerst aan de slag met haar hoofd, hart en handen. Investeren in LinkedIn is investeren in de basis.

Ik sprak met deze wetenschapper als onderdeel van de training waarin we wetenschappers helpen om meer impact te maken op LinkedIn. We doen een individuele sessie met elk van de deelnemers nadat ze de basis hebben gevolgd in onze e-learning omgeving. Iedereen heeft namelijk andere vragen en uitdagingen. Het is fijn om die één op één te bespreken.

In de basis maken de deelnemers kennis met de theorie van online profileren. Die begint niet online maar die begint met het opschrijven van doel, stakeholders en communicatieboodschappen. Ook gaat de theorie over hoofd, hart en handen. We vragen de deelnemers daarbij na te denken over hun expertise (hoofd), over hun waarden en normen (hart) en over hun vaardigheden (handen).

Hoe scherper je de antwoorden hebt, hoe helderder je keuzes kunt maken die bijdragen aan je profilering en de manier waarop je gaat luisteren, de interactie aangaat en content gaat creëren. Investeren in LinkedIn, je tijd is immers heel waardevol.

Ik begin meestal met de vraag hoe het de deelnemer is vergaan. Ze dacht na en zei dat ze het fijn had gevonden om terug te gaan naar hoofd, hart en handen om er achter te komen waarom ze zich had opgegeven voor deze training. Dat was omdat ze LinkedIn voor haar wil laten werken. Dan moest ze wel eerst weten wat ze er uit wil halen en ook wat zij toe kan voegen. Als persoon, als expert en als wetenschapper. Op zoek naar de investering en de gewenste meerwaarde dus.

In het gesprek hebben we verkend welke invloed haar denkproces en keuzes kunnen hebben op haar profilering op LinkedIn. De omslagfoto (of header picture) bijvoorbeeld, of de kopregel en de samenvatting.

Na het gesprek heb ik haar toegang gegeven tot het praktische deel van de e-learning: de vertaling van de theorie naar de praktijk van online communicatie op LinkedIn. Bij de volgende bijeenkomst neemt ze een case mee uit haar LinkedIn ervaring. Content die ze dan geplaatst heeft bijvoorbeeld, zodat de andere deelnemers en ik er feedback op kunnen geven. Ik ben heel benieuwd naar haar vorderingen.