
Blogs
Hoe actief zijn Nederlandse hogescholen op TikTok?
16 november 2021
Wil je meer weten?
Mail je vraag aan Celine Verveer of bel: 06 3458 0124
Een tijdje geleden hebben wij onderzocht in hoeverre de Nederlandse universiteiten actief zijn op TikTok. Deze keer duiken we in de activiteiten van de Nederlandse hogescholen op TikTok. In Nederland zijn meer hogescholen dan universiteiten, dus onze verwachting was dat er dan ook meer actieve TikTok accounts zouden zijn. Dit is niet zo! Van de 37 hogescholen binnen Nederland, hebben er 21 een TikTok account. Hiervan zijn op dit moment slechts vijf accounts echt actief. Wij nemen je graag mee in wat ons nóg meer opgevallen is…
Het meest opvallende account
Van alle Nederlandse hogescholen op TikTok is Fontys Venlo het langst bezig en deze willen we dan ook uitlichten omdat deze eigenlijk wel in iedere paragraaf genoemd zou kunnen worden. Dus dat vatten we hier samen. Zij zijn al actief aan de slag met TikTok vanaf juni 2020, en hebben vrij recent op 7 november hun laatste post gepubliceerd. Er is geen enkel ander account dat in 2020 is gestart en nu nog steeds actueel publiceert.
Wat opvalt is dat dit account Duitstalig is (de hogeschool is dicht aan de Duitse grens gevestigd). Er bestaat wel een Nederlands Fontys Venlo account, maar dat is inactief en bevat geen posts. Fontys Venlo heeft op TikTok dus een duidelijke doelgroepkeuze gemaakt; volledige focus op de Duitse studenten.
Met succes! Want dit account heeft van alle hogescholen het meeste likes, maar liefst 98.2K! Dit is het totaal aantal likes is van alle video’s bij elkaar.
Zij hebben ook het grootste aantal video’s op TikTok. Wat opvalt is dat zij zeer frequent posten, en dat al vanaf 2020. Frequent posten helpt ook zeker voor de zichtbaarheid en engagement. Op deze manier heb je meer kans om je volgers te behouden omdat je steeds weer blijft prikkelen en verse content levert.
Het account maakt veel gebruik van hashtags zoals: #university #niederlande #studieren #fontysvenlo.

In de volgende paragrafen gaan we dieper in op wat ons opvalt onder de overige actieve accounts van de hogescholen.
Het account met, in totaal, het meest aantal likes
Hogeschool Utrecht heeft maar liefst 14.8K likes. Dat is niet mis! En dat met maar twee video’s en 699 volgers. Dit laat dus zien dat je op TikTok ook met niet zo heel veel volgers echt wel een groot bereik kunt creëren. Deze twee video’s zijn ieder zo’n 800K keer bekeken. Of deze likes en deze views ook afkomstig zijn van een voor Hogeschool Utrecht relevante doelgroep, dat kunnen we van een afstand niet beoordelen.
Hashtags
Het is opvallend dat Hogeschool Utrecht, als account met een groot bereik, helemaal geen gebruik maakt van hashtags terwijl bijna alle accounts dit wel doen. Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam maken bijvoorbeeld wel flink gebruik van hashtags.
De hashtags die het meeste voorkomen zijn vooral #students, #studenten, #studentlife, #studentenleven, #hogeschool en een hashtag die relevant is voor de content van de specifieke video, zoals #internationalstudent, #uitstelgedrag, of #tentamenweek. Verder zien we veel de namen van de hogescholen terug zoals #hogeschoolrotterdam en de stad waar de hogeschool zich in bevindt.
Het account met de meeste video’s
Breda University of Applied Sciences heeft tot nu toe 50 video’s op het platform. Dit is het grootste aantal onder de hogescholen op TikTok. Vanaf het moment dat dit account actief is, in mei 2021, posten zij ook vrij frequent! Zij posten gemiddeld zo’n vijf tot tien video’s per maand.
Accounts van specifieke opleidingen
We komen in dit onderzoek een aantal accounts tegen van specifieke opleidingen. Soms is er van deze hogeschool geen centraal account, zoals bij de opleiding technische bedrijfskunde van Zuyd Hogeschool. Ook zijn er hogescholen met wel een centraal account, zoals Hogeschool van Amsterdam, waarnaast ook nog een apart account bestaat voor de opleiding oefentherapie. Is dit een bottom-up initiatief vanuit de opleidingen, zonder overkoepelende strategie? Of zit hier juist wel een strategie achter? Wij weten het ook niet, maar vinden het een interessant punt om nog verder uit te zoeken…
De content van de video’s
Vrij veel content van de hogescholen is gericht op studiekiezers. “Kom studeren bij ….” zijn vooral TikToks die je terugziet. Zoals bij Hogeschool Utrecht.

De video’s zijn over het algemeen erg gericht op de belevingswereld van de student: studietips, herkenbare scenario’s tijdens het studeren en deadlines voor tentamens.
Bijvoorbeeld, Avans Hogeschool waarbij de student uitlegt hoe het voelt om een presentatie te geven na een iets te heftig avondje uit ;-).

Er is veel content terug te zien over de stad waarin de hogeschool zich bevindt en wat je er allemaal kunt doen als student. Zoals Breda University of Applied Sciences die laat zien waar alle pubs te vinden zijn in Breda.

Alle hogescholen maken gebruik van studenten als content creator! We hebben geen docenten of medewerkers gezien.
Hogeschool Rotterdam is begonnen met het inzetten van Q&A filmpjes. Hier worden een aantal vragen gesteld aan verschillende studenten die zij beantwoorden in een TikTok, genoemd #studiepraat. Het zijn slechts twee video’s op het gehele account, maar wie weet komen er nog meer bij.

HAS Hogeschool zet ook studenten in, maar laat de studenten net iets minder zelf creatief aan de slag gaan. Deze TikToks missen de authenticiteit van de studenten en zien er ingestudeerd uit. Dat merken de volgers ook.
Als communicatieadviseur kun je prima meedenken met content en ook de tone of voice op TikTok, maar de uitvoer kun je het beste zoveel mogelijk bij de studenten laten.

Interactie
Er wordt veel geliket op TikTok, maar bij de onderwijsinstellingen worden niet vaak reacties geplaatst onder de video’s. Hogeschool van Amsterdam heeft bijvoorbeeld de meeste reacties, maar dit zijn er niet meer dan vijf per video. De meeste accounts hebben óf geen reacties óf gemiddeld 2 á 3 reacties. Wat ons ook opviel was dat Hogeschool Utrecht, één van de actiefste accounts binnen de hogescholen, de reacties heeft uitgeschakeld voor accounts waar ze zelf geen vrienden mee zijn. Waarom dit zo is, kunnen wij ook niet vertellen. Misschien zijn er in het verleden vervelende reacties geweest. Over het algemeen is interactie is essentieel voor engagement en betrokkenheid! Wij raden dus aan om deze functie wel aan te laten staan.

Het totaal overzicht
Hogeschool | Account | Volgend | Volgers | Likes | Aantal videos | Bio tekst |
Aeres Hogeschool | Nee | x | x | x | x | x |
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten | Nee | |||||
ArtEZ University of the Arts | Ja | 2 | 8 | 0 | x | x |
Avans Hogeschool | Ja | 4 | 352 | 3744 | 16 | Officieel account van Avans Hogeschool ✨ |
Breda University of Applied Sciences | Ja | 14 | 366 | 7152 | 50 | Breda University of Applied Sciences (BUas) – Discover your World |
Christelijke Hogeschool Ede | Nee | x | x | x | x | x |
Codarts Rotterdam | Ja | 0 | 2 | 0 | x | x |
De Haagse Hogeschool | Ja | 19 | 290 | 3008 | 24 | Welcome to our official TikTok account!#thehagueuniversity #dehaagsehogeschool |
Design Academy Eindhoven | Nee | x | x | x | x | x |
Driestar hogeschool | Nee | x | x | x | x | x |
Fontys Hogescholen | Ja | 22 | 5027 | 98.2K | 112 | University of Applied Sciences in Venlo, Niederlande! ✨💜 🇩🇪🇬🇧🇳🇱 |
Gerrit Rietveld Academie | Ja | x | x | x | x | x |
HAN University of Applied Sciences | Ja | x | x | x | x | x |
Hanzehogeschool Groningen | Ja | x | x | x | x | x |
HAS Hogeschool | Ja | 1 | 15 | 57 | 4 | 📍 Den Bosch & Venlo 🌱 Hbo-bacheloropleidingen agro, food & leefomgeving |
Hogeschool de Kempel | Nee | x | x | x | x | x |
Hogeschool der Kunsten Den Haag | Nee | x | x | x | x | x |
Hogeschool Inholland | Ja | x | 1 | x | x | x |
Hogeschool iPabo | Nee | x | x | x | x | x |
Hogeschool KPZ | Nee | x | x | x | x | x |
Hogeschool Leiden | Nee | x | x | x | x | x |
Hogeschool Rotterdam | Ja | 12 | 8 | 17 | 2 | Volg ons en neem een kijkje in het leven van onze studenten! 😍😁 #HRBELIKE |
Hogeschool Utrecht | Ja | 0 | 699 | 14.8K | 2 | 👩🎓Zoek je een leuke opleiding? 🔎Ontdek hoe het is om te studeren aan de HU |
Hogeschool van Amsterdam | Ja | 235 | 358 | 1770 | 28 | Het account van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). 📚🙋🏻♀️ |
Hogeschool van Amsterdam / Oefentherapie | Ja | 10 | 161 | 1965 | Welkom, Wij zijn studenten van de opleiding oefentherapie. Vragen zijn welkom | |
Hogeschool Viaa | x | x | x | x | x | |
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht | Nee | x | x | x | x | x |
Hotelschool The Hague | Ja | x | 2 | x | x | x |
HZ University of Applied Sciences | Nee | x | x | x | x | x |
Iselinge Hogeschool | Nee | x | x | x | x | x |
Marnix Academie | Ja | 0 | 5 | 1 | 1 | De beste en leukste pabo van Nederland: de Marnix Academie in Utrecht! ✨ |
NHL Stenden Hogeschool | Ja | 0 | 23 | 0 | 0 | x |
Saxion | Ja | 14 | 23 | 0 | 0 | x |
Thomas More Hogeschool | Ja | 0 | 0 | 0 | 0 | 📚Word leraar/lerares basisonderwijs bij ons! 💯% pabo 📍Hartje Rotterdam |
Van Hall Larenstein University of Applied Sciences | Nee | x | x | x | x | x |
Windesheim | Ja | 1 | 23 | 24 | 1 | Officieel account Hogeschool Windesheim in Almere // #windesheimalmere |
Zuyd Hogeschool | Ja | 7 | 3 | 5 | 1 | Wij zijn de enige echte opleiding Technische Bedrijfskunde van Zuyd Hogeschool |
Wordt vervolgd
We zijn nog niet klaar met onze TikTok onderzoekjes! De volgende keer gaan wij aan de slag met hoe mbo-instellingen het doen op TikTok. Wij zijn in ieder geval alvast erg benieuwd.
Daarnaast gaat onze volgende editie van #NoscuraVerbindt op 25 november over hoe jouw instelling aan de slag kan gaan met TikTok. Ben je geïnteresseerd? Schrijf je in en praat mee!