Iedere medewerker een ambassadeur voor je organisatie
Het echte inhoudelijke verhaal van een organisatie zit niet alleen bij de afdeling marketing en communicatie, maar bij de medewerkers en (in het geval van een onderwijsinstelling) bij de onderzoekers en studenten of bij vrijwilligers (bij een culturele organisatie). Als elke medewerker, vrijwilliger, onderzoeker of student een ambassadeur zou zijn en als hij of zijn ook nog zelf content actief zou zijn met delen, interactie aangaan of creëren van content in de eigen sociale netwerken, dan heb je goud in handen! Het eigen verhaal van een persoon is namelijk altijd authentiek en het totale bereik en impact via al die persoonlijke netwerken is veel groter dan via de corporate accounts.
Het activeren van ambassadeurs gaat echter niet vanzelf, je zult dit vanuit de afdeling marketing en communicatie moeten faciliteren en stimuleren.
Onze aanpak
Noscura helpt jou om het werken met online ambassadeurs in jouw organisatie vorm te geven. We kunnen samen een strategie en een plan van aanpak opstellen, we kunnen je helpen om mensen in je organisatie te verleiden voor deze aanpak en we verzorgen trainingen en trajecten om ambassadeurs te activeren. Hierbij vinden we het altijd belangrijk om uit te gaan van de intrinsieke motivatie (hoofd, hart en handen) van een ambassadeur. Meedoen “omdat het moet van de baas” werkt volgens ons niet, op zoek gaan naar het “what’s in it for me?” wel.
Onze LinkedIn Ambassadeurstraining voor vaste medewerkers, onderzoekers of studenten bestaat vaak – we doen alleen trainingen op maat – uit een drietal sessies van 1,5 uur. De groepen bestaan uit pak hem beet 10 mensen, waardoor er veel interactie is. Tussen de sessies door is er feedback van de trainer en maken de deelnemers opdrachten. We behandelen het LinkedIn profiel, formuleren een persoonlijke communicatiestrategie, gaan aan de slag met contentcreatie en matchen het netwerk met de doelstellingen.
Voor tijdelijke projecten, waar in korte tijd veel handen worden ingezet, hebben we een andere aanpak. Door bijvoorbeeld de vrijwilligers rond een festival of evenement een eenmalige activatie sessie te geven, kunnen we hen een boost laten geven aan de communicatie rondom het project. We geven praktische handvatten en blijven dicht bij de intrinsieke motivatie van de tijdelijke ambassadeurs en oogsten hiermee groots effect doordat korte tijd het bereik enorm vergroot wordt.
Iedere organisatie heeft haar eigen uitdagingen. Het zwaartepunt, de groepsgrootte, en de tijdsindeling wordt daarop aangepast.
- 8 April 2022
Maak wetenschappers onderdeel van je communicatie door hen te helpen met hun online impact.
Het belang van een communicatie-afdeling is dat een wetenschapper inhoudelijk participeert over die ...
- 11 January 2022
Wat wij leren van de wetenschappers-communicatie in Don’t look up
De nieuwste hit op Netflix ‘Don’t look up’ werd vandaag uitvoerig aan de (digitale) keukentafe...
- 2 February 2021
Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door slim samenwerken
De online zichtbaarheid van jouw organisatie op LinkedIn bestaat waarschijnlijk uit de content die d...
- 10 December 2020
Haal meer uit LinkedIn als onderzoeker
Als (wetenschappelijk) onderzoeker wil je gevonden worden op jouw expertise, ben je op zoek naar nie...