Implementatie

Leuk al die plannen voor online communicatie – maar nu aan de slag

Na de analyse- en de ontwerpfase kunnen we, samen met jou als opdrachtgever, aan de slag om de ontwerpen te implementeren in jouw organisatie.

Dat betekent teams samenstellen (soms profielen opstellen en mensen aannemen), instrueren, trainen, social media accounts aanmaken of samenvoegen, kennisbanken of redactiestatuten in gebruik nemen. Het betekent ook teamoverleggen initiëren en/of stroomlijnen, barrières wegnemen, tools selecteren die een proces het beste ondersteunen, samenwerkingen met afdelingen in gang zetten en bijsturen totdat er een situatie ontstaat die het proces zoals dat ontworpen is het beste ondersteunt.

Tijdens een implementatie letten we goed op signalen uit de organisatie. Vaak gaan veranderingen gepaard met weerstand en het komt het einddoel soms ten goede om die veranderingen in een aangepast tempo door te voeren. Ook vraagt een implementatie om een flexibele opstelling. Ook al doe je een analyse en het ontwerp nog zo zorgvuldig, het kan altijd zijn dat voortschrijdend inzicht ervoor zorgt dat er een herontwerp gedaan moet worden.

We zijn voorstander van werken door middel van pilots. Het levert relatief snel resultaat en kan er voor zorgen dat een te nemen stap overzichtelijker wordt. Een mooi secundair effect van het werken met pilots is “management by jealousy”. Hiermee bedoelen we het effect dat je collega’s jaloers zijn op een resultaat waardoor ze makkelijker mee te nemen zijn in het veranderproces.

Een implementatiefase wordt afgerond met de constatering dat de ontwerpen omgezet zijn in processen, procedures en werkwijzen. Een lastig te zetten punt, want wanneer werkt iets precies op de manier waarop het zou moeten werken? We maken daarom bij de start van een implementatie goede afspraken over de concrete criteria voor de afronding ervan.

In een implementatietraject vervullen we soms de rol van adviseur in een traject zodat een opdrachtgever onze expertise inzet. Het kan ook zijn dat we de rol van projectleider op ons nemen. We zijn dan minder inhoudelijk maar meer procesmatig betrokken bij de implementatie.

Gerelateerde blogs
Gerelateerde cases
Gerelateerde testimonials

Highlight Delft

Noscura is een professioneel bedrijf met vakinhoudelijke en professionele team leden. De samenwerking met de communicatie adviseur, Teatske Greijdanus was erg prettig. Teatske is enorm gemotiveerd, daadkrachtig en heeft veel kennis van de kunst wereld, welke voor het project Highlight Delft een pre is. Noscura heeft voor Highlight Delft een sterke communicatiestrategie met bijbehorende doelgroepen analyse neergelegd. Het meedenken aan een meerjarige ambitie/plan voor Highlight Delft was erg gewenst en gaf een duidelijke richting voor de communicatie strategie voor de editie van Highlight Delft 2020. Er is samen met de ontwerper, onder begeleiding van Noscura, een sterke identiteit neergezet. In de toekomst zal Noscura moeten nadenken over hoe om te gaan/ samen te werken met opdrachten aan ontwerpers vanuit een marketing en communicatie strategie als onderdeel van een projectteam (wie is opdracht gever). De afronding van het project is zeer professioneel. Noscura staat open voor verbeteringen en schroomt niet om feedback aan de organisatie mee te geven voor komende edities, waarvoor dank! De hoeveelheid werk voor Highlight Delft 2020 en bijkomende flexibiliteit, inzet en motivatie vanuit Noscura was boven verwachting. Voor een volgende editie zal Highlight Delft graag weer samenwerken met Noscura!

Anouk de Ruiter - managing director Highlight Delft