Implementatie

Leuk al die plannen voor online communicatie – maar nu aan de slag

Na de analyse- en de ontwerpfase kunnen we, samen met jou als opdrachtgever, aan de slag om de ontwerpen te implementeren in jouw organisatie.

Dat betekent teams samenstellen (soms profielen opstellen en mensen aannemen), instrueren, trainen, social media accounts aanmaken of samenvoegen, kennisbanken of redactiestatuten in gebruik nemen. Het betekent ook teamoverleggen initiëren en/of stroomlijnen, barrières wegnemen, tools selecteren die een proces het beste ondersteunen, samenwerkingen met afdelingen in gang zetten en bijsturen totdat er een situatie ontstaat die het proces zoals dat ontworpen is het beste ondersteunt.

Tijdens een implementatie letten we goed op signalen uit de organisatie. Vaak gaan veranderingen gepaard met weerstand en het komt het einddoel soms ten goede om die veranderingen in een aangepast tempo door te voeren. Ook vraagt een implementatie om een flexibele opstelling. Ook al doe je een analyse en het ontwerp nog zo zorgvuldig, het kan altijd zijn dat voortschrijdend inzicht ervoor zorgt dat er een herontwerp gedaan moet worden.

We zijn voorstander van werken door middel van pilots. Het levert relatief snel resultaat en kan er voor zorgen dat een te nemen stap overzichtelijker wordt. Een mooi secundair effect van het werken met pilots is “management by jealousy”. Hiermee bedoelen we het effect dat je collega’s jaloers zijn op een resultaat waardoor ze makkelijker mee te nemen zijn in het veranderproces.

Een implementatiefase wordt afgerond met de constatering dat de ontwerpen omgezet zijn in processen, procedures en werkwijzen. Een lastig te zetten punt, want wanneer werkt iets precies op de manier waarop het zou moeten werken? We maken daarom bij de start van een implementatie goede afspraken over de concrete criteria voor de afronding ervan.

In een implementatietraject vervullen we soms de rol van adviseur in een traject zodat een opdrachtgever onze expertise inzet. Het kan ook zijn dat we de rol van projectleider op ons nemen. We zijn dan minder inhoudelijk maar meer procesmatig betrokken bij de implementatie.

We gaan graag met je in gesprek. Neem je contact met ons op?

Projecten
Testimonials

Implementatie en begeleiding OBI Engage en OBI Brand Monitor bij Wageningen University & Research

Wageningen University & Research heeft samengewerkt met Noscura voor de implementatie van OBI Engage en OBI Brandmonitor. Noscura heeft daarbij de implementatie van de nieuwe tool in de organisatie begeleid. Daarbij hebben ze niet alleen betrokken medewerkers getraind en wegwijs gemaakt in de tool maar ook intensief meegedacht bij de inrichting van de tool. Hun kennis en jarenlange ervaring op het gebied van online communicatie en social media is daarbij van grote toegevoegde waarde. Deze actieve en betrokken houding hebben we als zeer positief ervaren. Noscura is daarbij echt een kennis en sparringpartner wat het eindresultaat zeer ten goede komt.

Gemma Kregting - Project Manager New Digital Business at Wageningen University & Research
Liv Kooijmans

Mijn ambitie: mensen en ondernemingen laten groeien - Mijn kenmerken: enthousiast, creatief, pragmatisch - Ik ben goed in: conceptontwikkeling, mensen meekrijgen, improviseren - Ik word blij van: creëeren, interactie - 🖐