Twee studenten op een fiets praten met elkaar

Whitepapers De rol van online communicatie bij een crisis
4 mei 2020

Wil je meer weten?

Mail je vraag aan Rob Speekenbrink of bel: 06 8183 4114

Wat is de rol van online communicatie bij een crisissituatie? Hoe kun je een crisis in een vroeg stadium herkennen door online monitoring? Hoe kun je je voorbereiden en welke handvatten heb je om een crisis doeltreffend te managen door online interactie en content? In dit whitepaper geven we antwoord op deze vragen.

Over crisiscommunicatie zijn al veel boeken, literatuur, blogs en ook whitepapers geschreven. Dat hebben wij dus in dit whitepaper niet nog eens gedaan, we volstaan in dit whitepaper met een definitie. Wat we wel hebben gedaan is beschrijven wat de rol van communicatie is sinds de introductie van online media en vooral social media. Ook beschrijven we een methode om een naderende crisis in een vroeg stadium te kunnen herkennen, daarop voor te bereiden en geven we handvatten om de crisis online te monitoren, doeltreffend de interactie aan te gaan en passende content te creëren.

Sinds de opkomst van social media in het communicatielandschap, vraagt een crisis om een andere strategie. Eén ongelukkig bericht op Twitter (X) of een rare foto of uitspraak op Facebook kan leiden tot een crisis met een grotere negatieve impact op je reputatie dan in het tijdperk voor social media. Omdat elk individu op social media een stem heeft, wordt iedereen gehoord. Iedereen is zender, iedereen heeft publiek. Het komt regelmatig voor dat een account zonder al te veel te verwachten impact, een bericht de wereld in stuurt, dat vervolgens opgepakt wordt door een influencer en daardoor alsnog veel invloed heeft op het verloop van jouw crisis.

Kijk ook eens bij onze training: de rol van online communicatie bij een crisissituatie.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Selectievakjes
Selectievakjes