Logo SciComm Academy

SciComm Academy SciComm Academy: online impact Vlaamse wetenschappers
7 november 2023

Wil je meer weten?

Mail je vraag aan Rob Speekenbrink of bel: 06 8183 4114

Wat een fijne combinatie tussen theorie en de mogelijkheid om in te gaan op vragen en cases

Noscura verzorgt trainingen aan Vlaamse wetenschappers in samenwerking met het Vlaamse SciComm Academy.

Wat was de vraag?

We willen graag socialmediatrainingen aanbieden aan vlaamse wetenschappers. Met social media kunnen zij optimaal impact te maken met hun onderzoek. Kunnen jullie die onder onze vlag voor ons verzorgen?

De context

Voor een onderzoeker is wetenschapscommunicatie een heuse evenwichtsoefening. Als wetenschapper wil je zo compleet en genuanceerd mogelijk zijn, terwijl het publiek korte(re) en directe communicatie verwacht. SciMingo helpt onderzoekers het juiste evenwicht te vinden – hoe het publiek aan te spreken zonder jezelf of je onderzoek te verloochenen.

SciMingo organiseert de SciComm Academy, wetenschapscommunicatie-academie voor enthousiaste onderzoekers die willen leren hoe hun onderzoek te delen met het brede publiek. Ze leren er onderzoek uit de doeken te doen in onder andere artikelen, infographics, video en podcast.

Dit was onze aanpak

We hebben onze aanpak voor de trainingen online aan wetenschappers met de mensen van SciComm Academy doorgesproken. Deze sloot heel erg aan bij de doelen die SciComm Academy zich had gesteld met de trainingen die zij wilden gaan verzorgen. We hebben vervolgens de inhoud van onze e-learning omgeving met hen gedeeld, zodat zij deze konden verwerken in hun e-learning omgeving.

Naast e-learning krijgen de deelnemers aan de SciComm een hele dag training op locatie in Brussel. Die dag verzorgen wij en hebben we afgestemd op de Vlaamse situatie voor wetenschappers. We hebben voorbeelden uit de Vlaamse actualiteit en van Vlaamse wetenschappers verwerkt in de onderdelen van de workshopdag. Op die manier sluit de inhoud van de gehele training goed aan bij de dagelijkse realiteit van de deelnemers.

Na een aantal weken is de training afgesloten met een online bijeenkomst. Tijdens deze sessie hebben de deelnemers eigen cases ingebracht. Content die ze wilden gaan publiceren maar eerst feedback op zouden willen bijvoorbeeld. Of een discussie die is ontstaan onder eigen content waarbij ze hulp willen van de andere deelnemers. Deze manier van intervisie blijkt goed te werken en zorgt er voor dat de deelnemers ook na de training elkaar kunnen vinden om elkaar te helpen.

Eindresultaat

De aanpak van de combineren van e-learning en een gehele workshopdag is goed bevallen. Het geeft de tijd om de diepte in te gaan en voldoende mogelijkheid om in te gaan op vragen en cases.

Bij de deelnemers zitten onderzoekers van hogescholen, universiteiten, onderzoeksinstituten en wetenschappelijke musea in Vlaanderen.