Blogs

  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

Online reputatie meten bij een ROC: een goed idee

We lezen het allemaal in het nieuws: er is te weinig belangstelling voor het volgen van een mbo-opleiding, minder dan dat er vraag is op de arbeidsmarkt. De mbo’s en de overheid doen hun best om de opleidingen op landelijk niveau aantrekkelijker te maken. Campagnes als ‘Dit is mbo’, ‘Bazen van het mbo’ en ook de beslissing om mbo’ers vanaf...

Samenwerking musea

Online communicatie van musea: een samenwerking voor meer publiek

“Wat een sympathieke musea, die wil ik graag bezoeken!” Dat is wat ik regelmatig denk wanneer ik de nieuwsbrieven ontvang van twee musea in Schiedam. Het valt me op in deze nieuwsbrieven dat ze naar elkaar verwijzen. Het Stedelijk Museum Schiedam sluit de nieuwsbrief af met “Ook in Schiedam” en noemt dan de actuele expositie in de Ketelfactory. En omgekeerd,...

Proactief communicatie via WhatsApp

WhatsApp als kanaal voor klantcontact is, ook in de onderwijswereld, steeds meer de standaard. Logisch, want er wordt veel gecommuniceerd met een jonge doelgroep en voor hen is communicatie via WhatsApp een onderdeel van hun dagelijkse leven. Bellen? Mailen? Liever niet! De inzet van WhatsApp beperkt zich vaak tot het gebruik als servicekanaal. Een plek waar vragen gesteld kunnen worden en...

Introductieweken in het onderwijs; welk verhaal vertel jij?

Duizenden studenten zijn vorige week begonnen met hun opleiding. Tijdens de introductieweek hebben deze studenten al kennis kunnen maken met hun school of universiteit. Op social media waren de introductieweken bijna niet te missen. Stad, campus, sport, cultuur, feesten; er werd van alles vastgelegd en gedeeld en niet alleen door de (aankomend) studenten zelf. Vele onderwijsinstellingen deelden foto’s en video’s...

AR augmented reality in musea

Augmented reality: inspiratie voor musea

Virtual reality, kunstmatige intelligentie, augmented reality. Als museum, en als mens overigens ook, vliegen de rages en nieuwe technologieën je om de oren. Is het de moeite waard om deze te omarmen als nieuwe manieren van publieksparticipatie en communicatie met bezoekers, of toch nog maar even afwachten? Het is een lastige vraag, maar alvast wat informatie en vooral inspiratie opdoen...

Online communicatie strategie traject – Hoe pakt Noscura dat aan?

Noscura verzorgt strategische trajecten op het gebied van online communicatie. Dat klinkt nogal breed, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? In dit blog licht ik een strategisch online communicatietraject en onze rol daarin toe. Luisteren - Interactie - Contentcreatie In online communicatie is aandacht voor drie aspecten: luisteren, interactie en contentcreatie. Deze drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Luisteren geeft...

Content maken met weinig budget

In een eerder blog schreef ik er al over; met het teruglopende aantal leerlingen is het voor middelbare scholen steeds belangrijker om te laten zien wat je in huis hebt. Het bouwen van een online community speelt hierin een grote rol. Ín gesprekken bij verschillende scholen hoor ik vaak dezelfde twijfel; wie gaat dit (erbij) doen? Onzekerheid bij medewerkers Vaak ligt...

WhatsApp, privacy en webcare – (g)een goed huwelijk?

Het van kracht worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft aardig wat voeten in de aarde gehad binnen online klantenservice. De discussie over het wel of niet inzetten van WhatsApp om je klanten te helpen met vragen werd laatst nog eens op scherp gezet met een artikel op Emerce waarin de auteur bepleit een alternatief te zoeken, aangezien WhatsApp...

communicatie rondom een event

Online communicatie rondom een event, hoe pak je dat aan?

Communicatie rondom events doen we bij Noscura niet dagelijks, maar in de maanden april en mei heb ik me, als trekker van het communicatieteam, vol mogen storten op het International Festival of Technology dat begin juni plaatsvond in Delft. Dat was intens, supertof, vermoeiend, het gaf heel veel energie, maar het was vooral ook heel leerzaam. Natuurlijk deel ik graag...

strategie

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Dat was voor Inez Asaert, student communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, aanleiding om hier onderzoek naar te doen in het kader van haar bachelorproef. Vanuit Noscura hebben wij Inez begeleid in dit onderzoek en in het beschrijven van de bevindingen in een whitepaper. In dit blog...

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Als je op een verjaardag vertelt dat je op een middelbare school werkt is de eerste reactie die je krijgt: “oh, wat heerlijk met al die vakanties!”. Heerlijk is het inderdaad, maar als je als community manager verantwoordelijk bent voor alle social media op je school, kunnen al die vakanties best weleens een uitdaging voor je zijn. In deze blog...

De middelbare school op social media, het kan zeker

Elke vorm van onderwijs in Nederland heeft baat bij het inzetten van social media. Voor marketing, communicatie en serviceverlening. We hebben veel aandacht voor universiteiten, hogeschool en uiteraard ook voor ROC’s. Ook voor scholen in het middelbaar- en basisonderwijs wordt het steeds belangrijker om online aanwezig te zijn. Social media is de perfecte manier om aan jouw doelgroepen te laten...

Online communicatie bij Nederlandse musea: een verkenning van het landschap

Noscura is ontwerper van online communicatie. Dat doen we veelvuldig met Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen. Dat doen we in toenemende mate ook met instellingen die zich bezighouden met wetenschap, zoals KNAW, ASTRON of Deltares. De stap naar de museale sector is voor ons een logische omdat we belangrijke overeenkomsten zien: veel (potentiële) ambassadeurs, maatschappelijk waardevolle content en (in principe) non-profit. In...

s

Higher Education: Should you delete the Facebook pixel on your website?

Earlier, I wrote a blog about whether or not to delete the Facebook page of your educational institution in response to the fuss around Facebook, Cambridge Analytica and the broadcast of Arjen Lubach. Since then, a number of people who I’ve spoken to have asked about the Facebook pixel. What should educational institutions do with it? In this blog, I...

Een Facebookpixel op de website van je onderwijsinstelling: verwijderen of niet?

Ik, Rob, schreef een blog over het wel of niet moeten verwijderen van de Facebookpagina van je onderwijsinstelling naar aanleiding van de ophef rond Facebook, Cambridge Analytica en de uitzending van Arjen Lubach. Er is een aantal mensen geweest dat me daarna aansprak over de Facebookpixel; wat zouden onderwijsinstellingen daar dan mee moeten doen? In deze blog geef ik daar...

bye bye facebook

Bye bye Facebookpagina onderwijsinstelling?

Afgelopen zondag wist Arjen Lubach zichzelf weer eens op een fijne manier in het middelpunt van het (internationale) nieuws te zetten door te reageren op het datalek schandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Dat doet hij privé en met zijn programma door Facebook te gaan verlaten op woensdag 11 April 2018 om 20.00 uur, aangekondigd door…..een Facebookevent. Wij zijn bij...

Acht prachtige valentijn inhakers door musea

Februari telt zeker 15 keer een ‘dag van de …’. Zoals 'warmetruiendag' op 2 februari, 'Doe Eens Vriendelijk Dag' op 17 februari en natuurlijk Valentijnsdag op 14 februari. Allemaal potentiële inhaakmomenten voor merken. Maar waarom zou je kiezen voor een inhaker? Onderzoek door Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht heeft uitgewezen dat een inhakende tweet op een voorspelbaar moment 2,3 keer meer...

Noscura trotse partner van OBI4wan met vier producten: engage, brand monitor, bots en insights

Vandaag kondigde OBI4wan het bundelen van de krachten van OBI4wan, Buzzcapture en OBILytics aan onder één naam: OBI4wan. Wij zijn als partner van OBI4wan in de onderwijssector trots op de samengang en blijven hen in de volle breedte en lengte steunen. De samengang resulteert in één sterk aanbod van oplossingen voor webcare, media monitoring, chatbots en media insights. De onderwijssector is...

politievlogger Tess

Als werknemer vloggen, moet je dat wel doen?

Sinds de komst van Enzo Knol is vloggen niet meer weg te denken als vorm van entertainment: het dagelijks filmen van je leven waarin je vertelt wat je bezighoudt. En waar Enzo Knol begon als ‘een jonge jongen die vertelt wat hij dagelijks uitvoert’, heeft het hedendaagse vloggen ook een zakelijk tintje gekregen. Je kunt immers ook trots vertellen over...