Blogs

  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

Haal meer uit LinkedIn als onderzoeker

Als (wetenschappelijk) onderzoeker wil je gevonden worden op jouw expertise, ben je op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden, naar nieuwe financieringsmogelijkheden, of wil je gewoon ‘de hele wereld’ laten zien hoe belangrijk (en leuk) jouw onderzoek is! Herkenbaar? Zorg dan dat jouw online presence bijdraagt aan (een van) deze doelen. Hoe pak je dit aan? In dit blog nemen we je in vogelvlucht...

Wat is Instagram Gids? En hoe gebruik je het als onderwijsinstelling?

Instagram heeft weer een nieuwe functie geïntroduceerd: Instagram Guides, ofwel Instagram Gids. Met Gids heb je de mogelijkheid om zelf gekozen berichten van je eigen account, maar ook van anderen te bundelen in een overzicht. Hiermee lijkt het misschien een beetje op Pinterest, waar je ook borden kunt maken op een bepaald thema waar je content op kunt verzamelen. Een...

In contact met de studiekiezer? Kies voor een live chat!

De wereld waarin we massale fysieke ontmoetingen voorlopig mijden kent vele uitdagingen, maar er zijn ook genoeg kansen. Onderwijsinstellingen zijn noodgedwongen massaal overgestapt op online voorlichting nu een fysieke open dagen even niet mogelijk zijn. Het is belangrijk om laagdrempelige manieren van contact opnemen mogelijk te maken. Zowel voor de studiekiezer als voor zijn of haar ouder. Er zijn meerdere...

Leiden-Delft-Erasmus

Zo communiceer je vanuit gezamenlijkheid én omarm je unieke inbreng

Hoe zorg je voor een consistente boodschap en ga je versnippering van het verhaal tegen, zónder daarbij ieders unieke inbreng te verliezen? Menig onderwijsinstelling ervaart deze struggle, zeker omdat de organisatie groot is en bestaat uit verschillende faculteiten, opleidingen, onderzoeksgroepen en dergelijke. Elk onderdeel heeft een unieke stem, maar is ook onderdeel van een groter geheel. Kortom, een communicatie uitdaging....

IGTV in de onderwijswereld

IGTV in de onderwijswereld Je kan er niet om heen. Instagram TV ofwel IGTV in het kort, is de functie van Instagram die bedoeld is om lange video’s te delen met je volgers. De filmpjes die je op IGTV kunt plaatsen, duren tussen de 10 seconde en 1 uur. De IGTV-filmpjes verschijnen eenmaal geplaatst ook als preview op je feed. De...

Instagram Reels? Handig of toch niet..

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 80 procent van de 15-19 jarige in Nederland gebruik maakt van Instagram en als je kijkt naar de leeftijdsgroep van 18-29 jaar is 59 procent een actieve gebruiker. Deze cijfers geven aan dat het voor een onderwijsinstelling die in contact wil staan met studiekiezers en studenten belangrijk is om aanwezig te zijn op Instagram....

Voorlichting in coronatijd, wat doen onderwijsinstellingen?

De periode van de intelligente lockdown was precies de periode dat de meeste onderwijsinstellingen een open dag op de kalender hadden staan. De meeste marketing & communicatie afdelingen hebben heel hard gewerkt om een online variant van de open dagen te organiseren, en met succes. Nu die eerste hobbel is genomen is het tijd om vooruit te kijken naar andere...

Online voorlichting

Voorlichting door corona versneld naar online: zet je eigen studenten in

Alle onderwijsinstellingen weten het: De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alle voorlichting en alle werving online moet. Het maken van de juiste keuze was voor de studiekiezer nog nooit zo moeilijk en het organiseren van eerlijke voorlichting was voor de onderwijsinstelling nog niet eerder zo uitdagend. Open dagen, meeloopdagen, proefstuderen, één op één voorlichting, hulp bij inschrijving...

Neem onrust en werkdruk weg door het inzetten van een chatbot tijdens de coronacrisis

Het zal je niet ontgaan zijn: we verkeren momenteel in hectische tijden. De coronacrisis heeft ons dagelijks leven op z'n kop gezet en er zijn veel vragen. Als communicatie-adviseur is het dus alle hens aan dek. Zeker in het onderwijs. Hoe zorg je dat paniek uitblijft? Hoe beantwoord je de vragen van studenten en ouders? Wat als een chatbot hierbij...

Samengestelde zoekopdrachten op LinkedIn (her)gebruiken

Zoeken op LinkedIn is heel handig, veel handiger dan de meeste mensen denken. Toen ik echter op zoek was naar het instellen van een relevante zoekopdracht voor Noscura kwam ik iets heel onhandigs tegen. Het maken van zoekopdrachten met meerdere termen (boolean search) en die opslaan voor terugkerend gebruik is onhandig slecht gedocumenteerd en eigenlijk verstopt in de betaalde functies....

Het belang van (her)inrichten van je webcaretool

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Afgelopen week was ik bij een van onze klanten om de social mediatool OBI Engage opnieuw in te inrichten. Ik heb samen met ons contactpersoon bij deze klant kritisch naar de inrichting gekeken, veranderingen aangebracht en vooral ook opgeruimd. Het komt je wellicht bekend voor. Als je een webcaretool in gebruik neemt doe je dat met je strategie die aansluit op...

Snoepzakjes – Jouw merk en jouw thema’s als traktatie

De laatste weken waart een "nieuwe" term rond op ons kantoor: het “snoepzakje”. Niet echt nieuw natuurlijk, het snoepzakje is een algemeen bekend fenomeen dacht ik: een meestal zoete traktatie die je als kind meekrijgt na een kinderfeestje. Om de gedachte aan het feestje en de jarige en de energie van het feestje zelf nog even vast te houden. Bij Noscura...

Twee gouden tips voor LinkedIn pagina’s

Op LinkedIn deel je vanuit je bedrijfspagina met jouw volgers waar je als bedrijf mee bezig bent. Alle medewerkers met een LinkedIn profiel zijn hier natuurlijk ook aanwezig als een verlengstuk van je organisatie. Hun persoonlijke netwerken zijn heel relevant en berichten van personen worden beter ontvangen dan berichten van pagina’s. Het is dus logisch om met je medewerkers aan...

Chatbots – een servicebot voor onderwijsinstellingen

Chatbots bestaan in vele soorten en maten. Dat je chatbots heel goed in kunt zetten bij onderwijsinstellingen beschreven we al eerder. In dit blog gaan we dieper in op een van die vele soorten, namelijk de chatbot die direct en op een slimme manier antwoorden geeft op veelgestelde vragen. Een bot die participeert, tijd bespaart en 24/7 actief. 9-to-5 versus 24/7 Je...

Unibuddy – Iets voor jouw uni?

Eerder schreef ik over het inzetten van student-ambassadeurs bij onderwijsinstellingen. In dit blog ga ik in op een systeem om dat te organiseren: Unibuddy. Een aantal Nederlandse universiteiten maakt er al gebruik van en ik sprak een gebruiker van het eerste uur. Is Unibuddy de ideale oplossing? Wat is het? Unibuddy is een Londens bedrijf en product, dat in eerste instantie...

Photo by Steve Johnson on Unsplash

Chatbots – een efficiënte oplossing voor onderwijsinstellingen

Hoe ga je als onderwijsinstelling om met een toenemend aantal vragen van scholieren en studenten? Hoe zorg je er voor dat ze antwoord krijgen buiten kantooruren en via verschillende contactkanalen? Een groot deel van de vragen die op je afkomen / aan je onderwijsinstelling worden gesteld kunnen op een eenvoudige manier ondervangen worden door het inzetten van chatbots. In dit...