Blogs

  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

IGTV in de onderwijswereld

IGTV in de onderwijswereld Je kan er niet om heen. Instagram TV ofwel IGTV in het kort, is de functie van Instagram die bedoeld is om lange video’s te delen met je volgers. De filmpjes die je op IGTV kunt plaatsen, duren tussen de 10 seconde en 1 uur. De IGTV-filmpjes verschijnen eenmaal geplaatst ook als preview op je feed. De...

Instagram Reels? Handig of toch niet..

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 80 procent van de 15-19 jarige in Nederland gebruik maakt van Instagram en als je kijkt naar de leeftijdsgroep van 18-29 jaar is 59 procent een actieve gebruiker. Deze cijfers geven aan dat het voor een onderwijsinstelling die in contact wil staan met studiekiezers en studenten belangrijk is om aanwezig te zijn op Instagram....

Voorlichting in coronatijd, wat doen onderwijsinstellingen?

De periode van de intelligente lockdown was precies de periode dat de meeste onderwijsinstellingen een open dag op de kalender hadden staan. De meeste marketing & communicatie afdelingen hebben heel hard gewerkt om een online variant van de open dagen te organiseren, en met succes. Nu die eerste hobbel is genomen is het tijd om vooruit te kijken naar andere...

Online voorlichting

Voorlichting door corona versneld naar online: zet je eigen studenten in

Alle onderwijsinstellingen weten het: De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alle voorlichting en alle werving online moet. Het maken van de juiste keuze was voor de studiekiezer nog nooit zo moeilijk en het organiseren van eerlijke voorlichting was voor de onderwijsinstelling nog niet eerder zo uitdagend. Open dagen, meeloopdagen, proefstuderen, één op één voorlichting, hulp bij inschrijving...

Neem onrust en werkdruk weg door het inzetten van een chatbot tijdens de coronacrisis

Het zal je niet ontgaan zijn: we verkeren momenteel in hectische tijden. De coronacrisis heeft ons dagelijks leven op z'n kop gezet en er zijn veel vragen. Als communicatie-adviseur is het dus alle hens aan dek. Zeker in het onderwijs. Hoe zorg je dat paniek uitblijft? Hoe beantwoord je de vragen van studenten en ouders? Wat als een chatbot hierbij...

Samengestelde zoekopdrachten op LinkedIn (her)gebruiken

Zoeken op LinkedIn is heel handig, veel handiger dan de meeste mensen denken. Toen ik echter op zoek was naar het instellen van een relevante zoekopdracht voor Noscura kwam ik iets heel onhandigs tegen. Het maken van zoekopdrachten met meerdere termen (boolean search) en die opslaan voor terugkerend gebruik is onhandig slecht gedocumenteerd en eigenlijk verstopt in de betaalde functies....

Het belang van (her)inrichten van je webcaretool

Afgelopen week was ik bij een van onze klanten om de social mediatool OBI Engage opnieuw in te inrichten. Ik heb samen met ons contactpersoon bij deze klant kritisch naar de inrichting gekeken, veranderingen aangebracht en vooral ook opgeruimd. Het komt je wellicht bekend voor. Als je een webcaretool in gebruik neemt doe je dat met je strategie die aansluit op...

Snoepzakjes – Jouw merk en jouw thema’s als traktatie

De laatste weken waart een "nieuwe" term rond op ons kantoor: het “snoepzakje”. Niet echt nieuw natuurlijk, het snoepzakje is een algemeen bekend fenomeen dacht ik: een meestal zoete traktatie die je als kind meekrijgt na een kinderfeestje. Om de gedachte aan het feestje en de jarige en de energie van het feestje zelf nog even vast te houden. Bij Noscura...

Twee gouden tips voor LinkedIn pagina’s

Op LinkedIn deel je vanuit je bedrijfspagina met jouw volgers waar je als bedrijf mee bezig bent. Alle medewerkers met een LinkedIn profiel zijn hier natuurlijk ook aanwezig als een verlengstuk van je organisatie. Hun persoonlijke netwerken zijn heel relevant en berichten van personen worden beter ontvangen dan berichten van pagina’s. Het is dus logisch om met je medewerkers aan...

Chatbots – een servicebot voor onderwijsinstellingen

Chatbots bestaan in vele soorten en maten. Dat je chatbots heel goed in kunt zetten bij onderwijsinstellingen beschreven we al eerder. In dit blog gaan we dieper in op een van die vele soorten, namelijk de chatbot die direct en op een slimme manier antwoorden geeft op veelgestelde vragen. Een bot die participeert, tijd bespaart en 24/7 actief. 9-to-5 versus 24/7 Je...

Unibuddy – Iets voor jouw uni?

Eerder schreef ik over het inzetten van student-ambassadeurs bij onderwijsinstellingen. In dit blog ga ik in op een systeem om dat te organiseren: Unibuddy. Een aantal Nederlandse universiteiten maakt er al gebruik van en ik sprak een gebruiker van het eerste uur. Is Unibuddy de ideale oplossing? Wat is het? Unibuddy is een Londens bedrijf en product, dat in eerste instantie...

Photo by Steve Johnson on Unsplash

Chatbots – een efficiënte oplossing voor onderwijsinstellingen

Hoe ga je als onderwijsinstelling om met een toenemend aantal vragen van scholieren en studenten? Hoe zorg je er voor dat ze antwoord krijgen buiten kantooruren en via verschillende contactkanalen? Een groot deel van de vragen die op je afkomen / aan je onderwijsinstelling worden gesteld kunnen op een eenvoudige manier ondervangen worden door het inzetten van chatbots. In dit...

De a-sociale kant van sociale media

Iedereen weet dat het niet allemaal pais en vree is op social media. We zijn bekend met trollen, met nepnieuws en met het doodwensen van bekende Nederlanders. Ondanks dat is het toch nog behoorlijk schrikken als je het verhaal hoort van 'cleaner' Sjarrel. Sjarrel kan zijn huis in Amsterdam niet meer betalen en verhuist naar Berlijn. Omdat zijn Duits niet fantastisch...

Werken met student-ambassadeurs. Hoe dan?

Je huidige studenten helpen de toekomstige studenten om te kiezen voor jouw onderwijsinstelling. Dat doen ze op voorlichtingsdagen en ook online. Dat doen ze snel, eerlijk en op een manier die het beste bij hen past: appen/chatten via telefoon of website. Het klinkt als een ideale oplossing en een aantal onderwijsinstellingen in Nederland werkt al met student-ambassadeurs. Maar hoe pak...

Meetbaar maken van reputatie universitair onderzoek aan de hand van de nationale wetenschapsagenda

Het wetenschappelijk onderzoek in Nederland wordt uitgevoerd door universiteiten en onderzoeksinstituten. De waarde van dit onderzoek wordt van oudsher uitgedrukt in het aantal (wetenschappelijke) artikelen dat geproduceerd en vervolgens gepubliceerd wordt in een wetenschappelijk tijdschrift. Ik schreef een whitepaper waarin ik op zoek ben gegaan naar een manier om te kunnen meten in welke mate een universiteit geassocieerd wordt met...

Wetenschap in de samenleving

Een wetenschapper heeft drie kerntaken: onderzoek, onderwijs en impact. Impact, waaronder wetenschapscommunicatie, lijkt het ondergeschoven kind te zijn. Wetenschappers die communiceren over hun onderzoek zijn er wel maar krijgen daar geen beloning voor schrijft Ionica Smeets in de Volkskrant. “In de wetenschap willen we dat alles stevig onderbouwd is met bewijzen, dus laten we zorgen dat onze communicatie dat ook...