Blogs

  • Allen
  • Online media
  • Strategie & Implementatie
  • Trainingen
  • Webcare

Hoe actief zijn Nederlandse mbo-instellingen op TikTok?

In ons derde TikTok onderzoek staan de mbo-instellingen centraal! Van de 70 mbo-instellingen binnen Nederland zijn er 39 met een account, waarvan er nu 5 actief zijn.  Net zoals bij onze onderzoekjes naar de TikTok activiteiten van hogescholen en universiteiten, zijn ons ook nu weer een aantal dingen opgevallen: mbo-studenten hebben veel meer de regie over het account, communicatieafdelingen lijken nauwelijks,...

Hoe actief zijn Nederlandse hogescholen op TikTok?

Een tijdje geleden hebben wij onderzocht in hoeverre de Nederlandse universiteiten actief zijn op TikTok. Deze keer duiken we in de activiteiten van de hogescholen op TikTok.  In Nederland zijn meer hogescholen dan universiteiten, dus onze verwachting was dat er dan ook meer actieve TikTok accounts zouden zijn. Dit is niet zo! Van de 37 hogescholen binnen Nederland, hebben er...

De hybride student journey

Een nieuw model voor studiekeuze en de rol van een onderwijsinstelling daarin. Het kiezen van een opleiding is een ingewikkeld proces met grote gevolgen, een keuze die iemand weloverwogen wil maken. Een proces met vele tussentijdse beslismomenten en momenten waar externe invloeden op ingrijpen. Een proces dat onder invloed van corona ingrijpend en permanent veranderd is. In dit blog introduceren we...

Breng rust in de chaos met je contentplanning

Als je binnen de communicatie en marketing werkt, weet je als geen ander dat een contentplanning essentieel is. Bij Noscura maken wij hier uiteraard intern gebruik van, maar wij zetten ons ook in voor de contentplanning van klantprojecten zoals Highlight Delft. Daar zijn wij vooral de afgelopen maanden hard mee aan de slag geweest. Een festival kent veel keiharde deadlines...

Zo faciliteer je persoonlijk contact met de student

Conversational klantcontact wordt steeds populairder. Ook onderwijsinstellingen zien de voordelen van 1 op 1 contact met studenten, hun ouders en andere stakeholders. Met vragen over studiekeuze, voorlichtingen, of open dagen wil je het liefst zo snel mogelijk geholpen worden. De populaire kanalen live chat en WhatsApp lenen zich hier uitstekend voor. Sluit het gebruik van het ene kanaal het andere...

Verslag #Noscuraverbindt: Chatbots, de hype voorbij

Hoe blijf je makkelijk op de hoogte van nieuwe communicatietrends ? Hoe zorg je dat je tegelijkertijd vakgenoten buiten je eigen organisatie leert kennen? Hoe leer je van waar anderen mee bezig zijn en waar stel je jouw vragen als je zelf met iets nieuws bezig bent? Met #NoscuraVerbindt creëren we hier een plek voor. #NoscuraVerbindt In de online sessies van #NoscuraVerbindt...

In 5 stappen naar een mediamonitor

Meten is weten, zeggen ze wel eens. Maar dan moet je wel eerst weten wat je wil meten, anders ga je meten om te meten en verwar je middelen met doelen. Het uiteindelijke doel van het monitoren van exposure en impact in de media, is het kunnen verbeteren van die exposure en impact in de media. En om te kunnen...

Monitor de locaties van jouw instelling op Instagram

Hoe waardevol is het om te monitoren welke foto’s er worden gepost met de locatie van jouw onderwijsinstelling? Het is een mooie kans om meer engagement te creëren. Het gebruik van hashtags is ondertussen wel bekend, maar het is ook goed om te onderzoeken of (potentiële) leerlingen/studenten de locaties toevoegen aan hun post en wat hierover wordt gezegd. Op deze...

Zo houd je de regie over de webcare

Organiseer jij het webcare team binnen je organisatie? Dan heb je waarschijnlijk voldoende uitdaging. Webcare anno 2021 vraagt om snelle reactietijden: een werkdag wachten op een reactie zit er niet meer in. Sinds vorig jaar komt daar een nieuwe uitdaging bij: we werken veelal remote (op afstand). Er is meer afstand tussen de servicemedewerkers zelf en tussen servicemedewerkers en de...

Zoek de samenwerking in mediamonitoring

Bij wie of welke afdeling hoort mediamonitoring? Wie bepaalt op welke kanalen, met welke zoekwoorden en eventueel met welke tools er online en offline geluisterd wordt?  In dit blog leggen we uit dat je op verschillende niveaus aan mediamonitoring kunt doen. Per niveau is een ander persoon of team leidend. Hierdoor ligt het gevaar van versnippering op de loer.  Als je weet...

Samenhang in communicatie rondom #normaalacademischpeil op social media

Op dinsdag 6 april zagen wij in onze tijdlijnen op zo’n beetje alle social mediaplatformen berichten met #normaalacademischpeil voorbij komen. Dat viel ons op! Wij zijn niet betrokken bij de communicatie rondom deze alarmdag, maar vinden hem zo opvallend dat we hier graag uitlichten wat het effect is van deze campagne en wat ons is opgevallen. Met de landelijke actie ‘Op naar...

7 tips om jouw onderwijsinstelling klaar te stomen voor de (online) voorlichting

Het is een jaar geleden dat corona zijn intrede deed en onze levens goed op z’n kop zette. Als onderwijsinstelling weet je als geen ander dat de wereld er volgende week weer compleet anders uit kan zien. Het afgelopen jaar heeft ervoor gezorgd dat alle activiteiten gedigitaliseerd moesten worden. Er was immers geen ruimte voor offline ontmoetingen. En inmiddels zijn...

Clubhouse: wat doet het en waarom kan het relevant zijn binnen onderwijs en onderzoek?

Een nieuwe hype heeft zich ontwikkeld: de Clubhouse app. Maar wat houdt het in? Het is een nieuw soort social media-kanaal. Clubhouse werd deze maand precies een jaar geleden geïntroduceerd. Je kunt hier als het ware live podcasts bijwonen binnen een interessante categorie die jij hebt geselecteerd. Is er een toegevoegde waarde van deze nieuwe app in de wereld van...

Live chat tijdens online events; hoe Mediacollege Amsterdam het persoonlijk houdt

Mediacollege Amsterdam  is een vakschool voor de media. Je kunt er kiezen uit 15 verschillende mbo-opleidingen en vmbo met het praktijkvak Media, Vormgeving & ICT. Ook Mediacollege heeft, zoals elke onderwijsinstelling, het contact met aankomend studenten opnieuw vorm moeten geven. Renske van Assema, zelf afgestudeerd aan Mediacollege Amsterdam en daar nu werkzaam als mediavormgever en social media adviseur, neemt ons mee...

Reputatie meten met de Sustainable Development Goals

Universiteiten en hogescholen willen graag de reputatie van hun instellingen meten. De meeste hebben eigen thema’s en sommige gebruiken reputatiepijlers, bijvoorbeeld de zeven pijlers van van Riel. Hiernaast kun je ook onderwerpen of thema’s gebruiken die door meerdere instellingen gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld de 25 routes van de nationale wetenschapsagenda. Hier schreven we al eerder een whitepaper over. In dit...

Hoe richt je op een efficiënte en effectieve manier je luisterproces in?

Luisteren naar jouw doelgroep is belangrijk. Zonder enige voorkennis kan iedereen het belang van luisteren (ook wel monitoren) zich indenken. Dat je online je doelgroep goed kan monitoren, is ook voor menig communicatieadviseur een logische stap. Want een steeds groter wordend deel van de wereld speelt zich tegenwoordig online af. Maar wat is de toegevoegde waarde van het inrichten van...

Zo maak je een rapport geschikt voor het MT

Leuk. Je bent aan de slag gegaan met een social media-tool die jou voorziet van meerdere soorten online data in leuke grafiekjes. Social media kent nu voor jou geen geheimen meer en ook op het gebied van accountstatistieken weet je nu alles. Handig! Een social media-tool geeft je nu de inzichten die je verder helpt in het communicatieproces. En inzichten...

Zo ontwerp je een goede chatbotconversatie om echt service te kunnen verlenen

Een chatbot is een visitekaartje van jouw organisatie. Het is zelfs mogelijk dat de chatbot de eerste interactie met de ontvanger is. Dit onderstreept het belang van een zorgvuldig ontwikkelde chatbot, zowel op techniek als in de conversatie. Hoe ga je succesvol de connectie aan met degene die een gesprek voert met jouw organisatie via de chatbot? Want hoe beter...

Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door slim samenwerken

De online zichtbaarheid van jouw organisatie op LinkedIn bestaat waarschijnlijk uit de content die deelt via een LinkedIn pagina. Maar wist je dat de tientallen, honderden of misschien wel duizenden collega’s met hun persoonlijke LinkedIn profiel ook bijdragen aan deze online zichtbaarheid? Als communicatieadviseur heb je de regie over wat er gebeurt op de LinkedIn pagina van je organisatie(onderdeel). Over...

Maak het je ambassadeur makkelijk met Soworker!

Het werken met ambassadeurs is een van de krachtigste manieren om de boodschap van een organisatie te verspreiden. Maar hoe werkt dat dan? En hoe zorg je bijvoorbeeld dat online ambassadeurs ook echt content gaan delen? Hoe kun je ze daarin, vanuit de communicatieafdeling, helpen en het zo gemakkelijk mogen maken? Wij zijn enthousiast over Soworker, een online tool waarin...