Blog

  • All
  • Actueel
  • Diensten
  • Overig
  • Tools

Opleidingen Noscura nu CRKBO gecertificeerd

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Onze opleidingen hebben het kwaliteitskeurmerk CRKBO gekregen! We zijn natuurlijk erg blij met deze erkenning. Het bevestigt dat we kwaliteit leveren en dat we onze opleidingen met professionaliteit verzorgen. De registratie betekent ook dat we deze werkzaamheden vrijgesteld van BTW kunnen factureren. Wat het keurmerk inhoudt en waarom we dit hebben gedaan, leggen we uit in dit blog. Noscura is een...

Een fysieke training ombouwen naar online. Hoe dan?

Begin 2020 kwamen we er, net als veel anderen, achter dat je niet zomaar en 1-op-1 een training kunt verplaatsen van offline naar online. Tegelijkertijd beseften we dat een van onze trainingen logistieke uitdagingen kende en nu sowieso niet meer houdbaar ging zijn: de ambassadeurstrainingen. We besloten het roer om te willen gooien, deze training moest in zijn geheel online...

Maak wetenschappers onderdeel van je communicatie door hen te helpen met hun online impact.

Het belang van een communicatie-afdeling is dat een wetenschapper inhoudelijk participeert over die daadwerkelijke inhoud met de maatschappij. Het belang van een wetenschapper is dat ze meer impact hebben met inhoud en ook hun rol daarin. We hebben een training ontwikkeld waarmee het mes aan twee kanten snijdt. Door aan te haken op de ‘what’s in it for me’ van...

Wat wij leren van de wetenschappers-communicatie in Don’t look up

De nieuwste hit op Netflix ‘Don’t look up’ werd vandaag uitvoerig aan de (digitale) keukentafel van Noscura besproken. Wat een herkenning in de uitdagingen van goede wetenschapscommunicatie en verfrissende knipoog naar de (Amerikaanse) politiek. Wat een fijne manier om maatschappelijke uitdagingen te belichten. Ook een mooie knipoog naar degene die aan het hoofd staan van socialmediaplatforms, kwamen we tijdens de...

#NoscuraVerbindt – Aan de slag met TikTok

Het was ontzettend goed om anderhalf uur lang te kunnen praten over tijdens de editei #NoscuraVerbindt - Aan de slag met TikTok met 15 communicatieprofessionals uit de wereld van het onderwijs! Deelnemers konden eerlijk zijn over mogelijke risico’s, over kansen, over de volgende stappen, over organisatorische uitdagingen, best practises delen, elkaar vragen stellen en van elkaar leren. Dat is precies waarom...

Hoe actief zijn Nederlandse mbo-instellingen op TikTok?

In ons derde TikTok onderzoek staan de Nederlandse mbo-instellingen op TikTok centraal! Van de 70 mbo-instellingen binnen Nederland zijn er 39 met een account, waarvan er nu 5 actief zijn.  Net zoals bij onze onderzoekjes naar de TikTok activiteiten van hogescholen en universiteiten, zijn ons ook nu weer een aantal dingen opgevallen: mbo-studenten hebben veel meer de regie over het account,...

Hoe actief zijn Nederlandse hogescholen op TikTok?

Een tijdje geleden hebben wij onderzocht in hoeverre de Nederlandse universiteiten actief zijn op TikTok. Deze keer duiken we in de activiteiten van de hogescholen op TikTok.  In Nederland zijn meer hogescholen dan universiteiten, dus onze verwachting was dat er dan ook meer actieve TikTok accounts zouden zijn. Dit is niet zo! Van de 37 hogescholen binnen Nederland, hebben er...

De hybride student journey

De hybride student journey is een nieuw model voor studiekeuze en de rol van een onderwijsinstelling daarin. Het kiezen van een opleiding is een ingewikkeld proces met grote gevolgen, een keuze die iemand weloverwogen wil maken. Een proces met vele tussentijdse beslismomenten en momenten waar externe invloeden op ingrijpen. Een proces dat onder invloed van corona ingrijpend en permanent veranderd is....

Breng rust in de chaos met je contentplanning

Als je binnen de communicatie en marketing werkt, weet je als geen ander dat een contentplanning essentieel is. Bij Noscura maken wij hier uiteraard intern gebruik van, maar wij zetten ons ook in voor de contentplanning van klantprojecten zoals Highlight Delft. Daar zijn wij vooral de afgelopen maanden hard mee aan de slag geweest. Een festival kent veel keiharde deadlines...

Samen aanjagen van vernieuwingen

[vc_row][vc_column][vc_column_text]In online communicatie zijn drie aspecten belangrijk: luisteren - interactie aangaan - contencreatie. Door te starten met de webcare en monitoring tool OBI Engage kan SURF haar online communicatie vooral op de eerste twee aspecten optimaliseren. Samen gaan wij voor vernieuwingen! SURF is de ICT-coöperatie van onderwijs en onderzoek. Samen met de instellingen zorgen zij ervoor dat de onderwijs- en onderzoeksgemeenschap...

Nieuwe samenwerking met Saxion!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Online communicatie vraagt om een integrale aanpak en om samenwerking tussen verschillende teams en afdelingen. Samenwerking in één tool vormt hiervoor de basis. We zijn trots dat Saxion hierbij kiest voor OBI Engage via Noscura. In OBI Engage komen monitoring, webcare en content publiceren samen in één omgeving. Zo is langs elkaar heen werken, versnippering, overal moeten inloggen en dubbel werk...

Zo faciliteer je persoonlijk contact met de student

Hoe faciliteer je persoonlijk contact met de student? Conversational klantcontact wordt steeds populairder. Ook onderwijsinstellingen zien de voordelen van 1 op 1 contact met studenten, hun ouders en andere stakeholders. Met vragen over studiekeuze, voorlichtingen, of open dagen wil je het liefst zo snel mogelijk geholpen worden. De populaire kanalen live chat en WhatsApp lenen zich hier uitstekend voor. Sluit...

Een online community voor onderzoekers

Met trots lanceren we samen met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO het platform Pontem: dé online community of practice voor onderzoek en onderzoekers met een connectie met het Caribisch gebied. Dé plek om online met elkaar in contact te komen en te leren van elkaars ervaringen en expertise. Een community die bijdraagt aan en onderdeel is van de...

In 5 stappen naar een mediamonitor

Meten is weten, zeggen ze wel eens. Maar dan moet je wel eerst weten wat je wil meten, anders ga je meten om te meten en verwar je middelen met doelen. In 5 stappen naar een mediamonitor, hoe doe je dat? Het uiteindelijke doel van het monitoren van exposure en impact in de media, is het kunnen verbeteren van die...

Monitor de locaties van jouw instelling op Instagram

Hoe waardevol is het om te monitoren welke foto’s er worden gepost met de locatie van jouw onderwijsinstelling? Het is een mooie kans om meer engagement te creëren. Het gebruik van hashtags is ondertussen wel bekend, maar het is ook goed om te onderzoeken of (potentiële) leerlingen/studenten de locaties toevoegen aan hun post en wat hierover wordt gezegd. Op deze...

Een interactieve kennismiddag met #Noscuraverbindt

Ben jij ook aanwezig bij de interactieve kennismiddag #NoscuraVerbindt, dé (digitale) bijeenkomst over online communicatie in het onderwijs en onderzoek? #NoscuraVerbindt is meer dan alleen luisteren. Je doet nieuwe nieuwe ideeën op door met je collega’s van andere onderwijsinstellingen te praten en ervaringen uit te wisselen. Wij delen uiteraard onze inzichten en faciliteren het gesprek rondom een relevant thema. We doen...

Zo houd je de regie over de webcare

Organiseer jij het webcare team binnen je organisatie? Dan heb je waarschijnlijk voldoende uitdaging. Webcare anno 2021 vraagt om snelle reactietijden: een werkdag wachten op een reactie zit er niet meer in. Sinds vorig jaar komt daar een nieuwe uitdaging bij: we werken veelal remote (op afstand). Er is meer afstand tussen de servicemedewerkers zelf en tussen servicemedewerkers en de...

Zoek de samenwerking in mediamonitoring

Bij wie of welke afdeling hoort mediamonitoring? Wie bepaalt op welke kanalen, met welke zoekwoorden en eventueel met welke tools er online en offline geluisterd wordt?  In dit blog leggen we uit dat je op verschillende niveaus aan mediamonitoring kunt doen. Per niveau is een ander persoon of team leidend. Hierdoor ligt het gevaar van versnippering op de loer.  Als je weet...

Samenhang in communicatie rondom #normaalacademischpeil op social media

Op dinsdag 6 april zagen wij in onze tijdlijnen op zo’n beetje alle social mediaplatformen berichten met #normaalacademischpeil voorbij komen. Dat viel ons op! Wij zijn niet betrokken bij de communicatie rondom deze alarmdag, maar vinden hem zo opvallend dat we hier graag uitlichten wat het effect is van deze campagne en wat ons is opgevallen. Met de landelijke actie ‘Op naar...