Mbo-studenten bij de introductieweek, wat betekent dat voor jouw communicatie?

Mbo-studenten bij de introductieweek, wat betekent dat voor jouw communicatie?

Wij vinden dit een mooi nieuw initiatief: Mbo-studenten betrekken bij de introductieweek. Studenten van het mbo, hbo en de universiteit als één groep laten deelnemen aan de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) en LEIP in Leeuwarden. De twee steden lopen hiermee voorop. Als het experiment een trend wordt, vroegen we ons direct af wat dat voor de online communicatie van onderwijsinstellingen zou kunnen gaan betekenen. Wat is de invloed op de communicatieboodschap en de wervingsstrategie? En wat betekent dat voor de samenwerking tussen de verschillende stakeholders? 

Het artikel op NU.nl van 23 augustus behandelt de kloof tussen de mbo-student en de studenten die beginnen aan een hbo of wo-opleiding. Een primeur voor Utrecht en een relatief kleine eerste stap om alle studenten samen kennis te laten maken met de stad waar men gaat studeren. Ongeacht of dat een mbo-, een hbo- of een wo-opleiding is. 

In het filmpje van de NOS een week eerder geven de betrokkenen van de UIT aan dat ze enthousiast zijn en dat ze hiermee de kloof tussen de verschillende studentengroepen willen verkleinen. Een verandering in mindset waarbij ook mbo-studenten als studenten worden gezien en het maken van een studiekeuze in de toekomst mogelijk nog meer opschuift naar wat best passend is.

Waarom zijn mbo-studenten niet eerder aan een introductieweek toegevoegd? In het artikel van de NOS worden verschillende aspecten toegelicht. Wat ook meespeelt, is een manier van denken: wanneer behoor je wel of niet tot de groep ‘student’. Tussen hbo-studenten en studenten van de universiteit gold ooit iets vergelijkbaars: een vervolgopleiding aan een universiteit, noemde je studeren en je was student. Een hbo-opleiding, dan ging je naar school en je heette scholier. 

Door de mbo-student toe te voegen aan een introductieweek neem je deze groep op in de groep die ‘student’ heet. In de huidige en toekomstige groep studenten is dit een eerste stap richting anders denken: iedereen die een vervolgopleiding volgt, is en heet student. Voor de profiel- en studiekiezer betekent dit, dat er nog beter gekeken kan worden naar wat bij jou het beste past. 

Dat betekent iets voor de studentenreis in de beginfase: de fase waarin scholieren oriënteren op en kiezen voor een best passende richting of opleiding. We weten dat de keuze voor een opleiding ook wordt bepaald door een stad en het studentenleven. Stel, je wil als scholier ‘iets met computers’, dat kan op wo-, hbo- en mbo-niveau, wat past het beste? En welke manier van studeren, welk studentenleven en welke stad passen daar voor jou het beste bij?

Wat is niet van invloed op marketing en communicatie?

Veel blijft hetzelfde, ook als alle studenten overal welkom zijn bij een algehele introductie. Een onderwijsinstelling, de opleidingen en het profiel veranderen niet. Praktische informatie, serviceverlening en reputatie ook niet. De communicatieboodschap van een instelling en die van opleidingen veranderen in principe ook niet.

Wat betekent dat voor jouw communicatie?

Wat wel verandert, is de daadwerkelijke kennismaking met de stad en het studie- en studentenleven. De stad kan als keuze-argument een rol spelen voor de mbo-student. Andersom hoeft het ontbreken van een studentenleven geen belemmering te vormen om te kiezen voor een mbo-opleiding. Het brede en totale aanbod van onderwijs in een stad, inclusief alle voorzieningen die daarop zijn afgestemd, kunnen een belangrijker onderdeel vormen van de aantrekkingskracht. 

Daarnaast geef je als stad een signaal af. Het draagt bij aan de beeldvorming van een stad waarbij inclusiviteit een rol speelt. Een stad die kiest voor inclusiviteit kan dat inzetten als unique selling point in de marketing en & communicatie. Het ligt voor de hand om citymarketing een rol te geven.

Wat ook verandert is je online serviceverlening. We vinden dat je zou moeten nadenken over het stroomlijnen of zelfs integreren van kanalen als WhatsApp, chat en fysieke balies. Ook is het logisch dat de stad en citymarketing een rol hebben in die serviceverlening. 

Het organiseren van MarCom en (online) serviceverlening wordt uitdagender als je gaat samenwerken met andere onderwijsinstellingen, studenten en citymarketing. En dit is precies waar wij juist zo enthousiast van worden: het samenbrengen van organisaties, afdelingen en medewerkers. Net als bij de UIT en LEIP, één groep, één doel, sámen.

Meer weten?

Noscura is hét bureau voor online communicatie voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Met persoonlijk advies, trainingen en in projecten werken we samen met jou aan jouw online communicatie. Hierdoor kun jij processen, kwaliteit en service verbeteren en een betekenisvolle connectie maken met jouw stakeholders. 

We schreven een whitepaper over en maakten een nieuwe model van de hybride studentenreis. Hierin behandelen we de gehele reis en de samenhang van de verschillende fases in het keuzeproces. Ook gaan we gedetailleerder in op een aantal vernieuwende onderdelen in het model. 

Download het whitepaper door je gegevens achter te laten