Hoe actief zijn Nederlandse universiteiten op TikTok?

Hoe actief zijn Nederlandse universiteiten op TikTok?

Hoe actief zijn Nederlandse universiteiten nu eigenlijk op TikTok? Wat doen ze daar en hoe wordt de content gewaardeerd? We gingen op onderzoek uit om de accounts van de universiteiten te onderzoeken en te vergelijken. Allereerst viel het op dat zes van de veertien universiteiten een actief account heeft. Dat betekent dat het nog niet de standaard is voor universiteiten om gebruik te maken van dit platform. 

TikTok-gebruikers zijn jong, maar het zijn niet meer alleen de jonge tieners die er gebruik van maken. Daarnaast weten ook (begin) twintigers het platform steeds beter te vinden en daarmee wordt TikTok steeds interessanter voor universiteiten. Hierdoor kunnen ze steeds beter de doelgroepen studiekiezers en eigen studenten bereiken.

In de onderstaande afbeelding kun je de statistieken van TikTok gebruikers naar leeftijd binnen Nederland vinden. Hieruit blijkt dat de Nederlandse TikTok gebruikers vooral tussen de 15 en 24 jaar oud zijn. Het is opvallend dat in 2020 de overheersende groep 9 t/m 11 jaar oud was. In 2021 is het gebruik in TikTok flink gestegen, juist ook bij de twintigers.

Een grafiek van hoe actief diverse leeftijdsgroepen zijn op TikTok. 15 t/m 19 jaar is het meest actief. Ook groeit de leeftijdsgroep van 20 t/m 24 jaar hard op TikTok.Bron: Nationaal Social Media Onderzoek, Newcom 2021

Omdat veel universiteiten zich richten op een internationale doelgroep, pakken we ook de statistieken uit de VS er bij. Vooral de grafiek met leeftijden is interessant. Hierin is te zien dat vooral de leeftijdsgroep tussen de 10 en 19 jaar oud het meest actief is op TikTok. Daarna volgen de twintigers, net zoals bij de Nederlandse gebruikers. 

De meest actieve Nederlandse leeftijdsgroepen op TikTok. De leeftijd 10-19 is de grootste groep met 32.5%.

Bron: TikTok Statics, Wallaroomedia.com 2021 

Het account dat het langst bezig is

VU Amsterdam plaatste is op 27 januari 2020 haar eerste TikTok video. Met veel enthousiasme zijn er nog drie video’s geplaatst vóórdat de campussen dicht gingen vanwege COVID-19. Vanaf dat moment vond VU Amsterdam het lastig om video’s te blijven plaatsen. Op 9 september 2021 lijken ze weer terug met een TikTok van een student die is vergeten dat hij naar de universiteit toe moet in plaats van online college te volgen, maar dat is tot nu toe ook de enige video in 2021.

Verder is TikTok is natuurlijk een ook sociaal platform net als alle anderen, dus dat betekent dat mensen je er ook vragen kunnen stellen! Zorg dat je deze ziet en dat je ze ook beantwoord. 

Een actieve vraag van iemand aan een universiteit. 'Hi! Does this building correspond to a particular faculty?'

De meeste volgers

Het actieve TikTok account van Rijksuniversiteit Groningen heeft op dit moment 2.939 volgers en heeft daarmee het grootste account. Ze volgen zelfs overigens maar 19 andere accounts :-).

Deze grote volgersgroep lijkt redelijk snel opgebouwd, want de eerste video werd gepost op 7 juli 2021. 

De RUG laat in haar TikToks met veel trots de stad Groningen en haar gebouwen zien.

Met aandacht voor de stroopwafel en het broodje haring, en een TikTok van een student die haar reis van de USA naar Groningen vastlegt, lijkt dit account zich vooral op de internationale (aankomend) student te richten.

Overigens is de RUG niet de enige hogeronderwijsinstelling uit Groningen op TikTok, blijkt al snel :-). 

Actieve universiteiten op TikTok± Interactie tussen Hanze Universiteit en Universiteit van Groningen.

In totaal het meest aantal likes

Hoewel de RUG pas sinds juli 2021 actief is, hebben ze in totaal wel al het meest aantal likes verzameld op hun 15 video’s. Namelijk 42,1K likes. Dat is veel in verhouding tot hun bijna 3.000 volgers. Dit laat zien dat je op TikTok ook met niet zo heel veel volgers een groot bereik kunt genereren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram waar je vaker last dan voordeel hebt van het algoritme en de hoeveelheid content die daar geplaatst wordt.

Verder kijken we naar de tweede video die de RUG publiceerde: deze werd 267,6K keer bekeken en kreeg 24,5K likes en bijna 500 comments, waarbij RUG overigens lekker mee deed in die comments.

Wat RUG hier goed heeft gedaan, is aanhaken op een TikTok trend van dat moment: #27videoschallenge. Het TikTok algoritme beloont het als je meedoet aan actuele trends.

De meeste video’s

Universiteit Leiden is actief sinds 22 oktober 2020 en heeft tot nu toe 46 video’s geplaatst.

Een screenshot van een overzicht van de actieve TikTok pagina van Universiteit Leiden.

Wat vooral opvalt is dat zij een vaste TikTok creator hebben ingeschakeld. Sanne post heel consequent en frequent en dat maak het account van deze universiteit erg actief op TikTok. De content is gerelateerd aan de thema’s die op dat moment op de universiteit spelen. Bijvoorbeeld Wellbeing Week: tijdens deze week wordt er aandacht besteed aan het welzijn van de student. Dit betekent dus zeker niet dat een individuele student helemaal haar eigen gang gaat; er is dus wel enige coördinatie met de contentkalender van de universiteit.

Op het moment dat Sanne ermee stopt, wordt het stokje netjes overgedragen aan Lisa! 

De content van de video’s

De content van de universiteiten is vooral gericht op informatieve video’s met een vleugje humor. En die humor is een must op TikTok! Verder is het goed om met de video’s dichtbij de belevingswereld van de student te blijven, zoals ‘herken jij je hier ook in?’ filmpjes. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij Radboud Universiteit, wanneer een studente zich klaarmaakt om productief aan de slag te gaan, maar dit toch mislukt:   Een screenshot van een actieve TikTok video van de Universiteit Leiden waarbij een student probeer productief te zijn, maar het haar niet lukt.

Of een kijkje in de wereld van een student in een specifieke stad, zoals Universiteit Groningen doet: Een screenshot van een TikTok video waar de actieve binnenstad van Groningen wordt getoond.

Mooie sfeerbeelden van de stad waar de universiteit zich bevindt doen het ook goed, alle highlights worden op een rijtje gezet. Voorbeeld van Universiteit Leiden met Den Haag

Een screenshot van een actieve TikTok video van Universiteit Leiden waar de binnenstad van Den Haag wordt getoond.

 

Daarnaast uiteraard de informatieve video’s, zoals o.a. over diverse studierichtingenEen screenshot van een actieve TikTok video waar een studiekeuze moet worden gemaakt.

Het totaal overzicht

UniversiteitAccountVolgersLikes Aantal video’sBio 
Erasmus Universiteit RotterdamNeexxxx
Open UniversiteitNeexxxx
Radboud Universiteit NijmegenJa157922.80025Radboud University in Nijmegen, The Netherlands. Get to know our #radboudlife!
Rijksuniversiteit 

Groningen

Ja293941.90015Top 100 University✨ Explore Groningen, Leeuwarden, and all things UG🇳🇱
Technische Universiteit DelftNeexxxx
Technische Universiteit EindhovenJa000x
Tilburg UniversityNeexxxx
Universiteit LeidenJa153619.30046🔎Discover our university www.universiteitleiden.nl
Universiteit MaastrichtJa500x
Universiteit TwenteJa138127.90038Explore the campus, studies and student life🍃🏘
Universiteit UtrechtNeexxxx
Universiteit van AmsterdamJa3700Welcome to the UvA ❌❌❌ Find out more about our: 🏛 campuses 🎓 student life
Vrije Universiteit AmsterdamJa397190510Welcome to the official TikTok account from Vrije Universiteit Amsterdam!
Wageningen UniversiteitJa 52608Officieel TikTok account van Wageningen University & Research, NL 💚 #WURlife

 

Tot slot

Dus: hoe actief zijn de Nederlandse activiteiten op TikTok? Wat leren we van dit kleine onderzoek? Een aantal inzichten op een rij:

  • Ten eerste: zelfs met weinig volgers kun je op TikTok een groot bereik genereren. Je hoeft niet duizenden volgers te hebben! 
  • Je hebt studenten nodig als content creators
  • Humor is een must op TikTok. Dit kan óók als je informatieve video’s maakt
  • Blijf met je video’s dicht bij de belevingswereld van de studenten
  • Sfeerbeelden van de stad en/of de gebouwen werken ook goed
  • TikTok heeft een geheel eigen contentstrategie (geen copy-paste van andere kanalen)
  • Bovendien is TikTok een sociaal platform, antwoorden op comments hoort erbij.
  • Ook als je nog niet actief bent op TikTok, claim dan wel alvast een account met de naam van je onderwijsinstelling. Anders doen anderen het wel… 

Hoe actief zijn hogescholen en mbo-instellingen op TikTok? Wordt vervolgd…

Een screenshot van allerlei inactieve TikTok accounts onder de naam tilburguniversity.

Wie A zegt, moet ook B zeggen, dus uiteraard komen we binnenkort terug met een vergelijkbaar blog over hogescholen en mbo-instellingen. Wij zijn ook  benieuwd naar het TikTok gebruik daar en wat bijvoorbeeld de universiteiten van hen kunnen leren.