Monitor de locaties van jouw instelling op Instagram

Monitor de locaties van jouw instelling op Instagram

Hoe waardevol is het om te monitoren welke foto’s er worden gepost met de locatie van jouw onderwijsinstelling? Het is een mooie kans om meer engagement te creëren. Het gebruik van hashtags is ondertussen wel bekend, maar het is ook goed om te onderzoeken of (potentiële) leerlingen/studenten de locaties toevoegen aan hun post en wat hierover wordt gezegd. Op deze wijze kun je er op inhaken en de interactie aangaan.

Waar komen de locatienamen vandaan en hoe voeg je ze toe?

Locaties kun je niet toevoegen op Instagram, aangezien het platform de data uit Facebook haalt. Als je al een bedrijfsprofiel hebt op Instagram, dan kun je een adres toevoegen aan je bedrijfsprofiel zodat mensen weten waar jouw instelling zich bevindt.

Bestaat jouw locatienaam nog niet en wil je die graag instellen? Dat kan wanneer de instelling uiteraard een Facebook bedrijfsprofiel heeft. Log hiervoor in op Facebook en ga naar ‘Instellingen & privacy’. Vervolgens klik je op ‘Instellingen’ en scroll je iets naar beneden voor het kopje ‘Privacy’. 

Hier vind je het kopje ‘Locatie’. Je kunt de keuze maken of Facebook altijd toegang mag hebben tot jouw locatie, of alleen wanneer je de Facebook app gebruikt.

Vervolgens ga je naar de startpagina bij de plek waar je kunt posten. Hier zie je ‘Inchecken’. Voer nu de naam van de locatie van jouw instelling in. Wanneer deze locatie nog niet bestaat, verschijnt er een blauw plusje met daarachter ‘Nieuwe plaats toevoegen’.  

Wanneer je plaats is toegevoegd kun je Instagram openen en klik je weer op het vergrootglas of de zoekbalk. Typ de locatie in die je zojuist hebt aangemaakt op Facebook. Houd er rekening mee dat het kan zo kan zijn dat het enkele dagen duurt voordat Facebook jouw nieuwe locatie heeft verwerkt.

Een instelling kan zomaar tientallen verschillende locaties hebben op Instagram. Dit heeft dus te maken met Facebook, en de locaties die aan verschillende pagina’s hangen. Bekijk vooral welke locaties veel gebruikt worden en houd die in de gaten.

Hoe zoek je op locatie?

In principe is het vrij makkelijk om op locatie te zoeken. Het gaat namelijk op dezelfde manier als waarop je zoekt naar een profiel of hashtag. Je gaat naar het vergrootglas onderaan je Instagram app of bovenaan in je scherm bij ‘zoeken’ op de web versie. Hier kun je de naam van je instelling intypen en vind je al snel accounts en hashtags. Locaties kun je herkennen aan de pin icoontjes. Als je hierop klikt vind je alle posts die zijn gepubliceerd onder de locatie van jouw instelling.

Goed om te weten: de posts zijn ingedeeld in ‘populaire berichten’ en ‘recente berichten’. Populaire berichten hebben een hoog bereik maar kunnen wel al wat verouderd zijn. Toch is het wel goed om te kijken wat voor soort berichten het nu eigenlijk zo goed doen waar de locatie van jouw onderwijsinstelling aan hangt! Het is goed om beide categorieën te monitoren. Vooral bij een recent bericht zou het een goed moment zijn om te reageren.

Ga de interactie aan

Het is ontzettend goed om interactie te creëren. Zo laat je zien dat jouw instelling betrokken is bij de studenten en het gesprek wil aangaan. Monitoren op de locaties is daar dan ook een uitstekende manier voor. Er zijn diverse type berichten die geplaatst worden onder de locatie van een instelling. De meest voorkomende die relevant kunnen zijn voor interactie zijn met name: 

  • Afgestudeerden: dit zijn de populairste berichten onder de onderwijsinstelling locaties. Studenten delen vol enthousiasme dat zij hun diploma hebben behaald. Vooral bij hbo komt het dan ook vaak voor dat de studenten graag delen dat zij de propedeuse hebben behaald. Een mooie inhaker om de student te feliciteren en verder succes te wensen met de vervolgstappen die hij/zij zal nemen.
  • Corona: tijdens de coronacrisis is wordt er nóg meer digitaal gewerkt en dus ook gepubliceerd. Een belangrijk thema op dit moment onder het hbo en de universiteiten is dat fysieke colleges 1x per week weer mogelijk zijn. Ook dit is een goed punt om op in te gaan: heet de docenten/studenten weer welkom en geef aan hoe jouw instelling uitkijkt naar studeren op locatie.
  • Nieuwe studenten: enthousiaste studenten delen graag dat zij starten met een nieuwe studie. Als instelling kun je goed op dit enthousiasme ingaan door de student een warm welkom te heten en veel plezier en succes te wensen de komende jaren.
  • Projecten/bezigheden: er zijn verschillende posts omtrent projecten of bezigheden van studenten, docenten of personen die meedoen aan een onderzoek. Bijvoorbeeld betreft gastcolleges, (sport) challenges, internationale studenten die het nieuwe avontuur aangaan door te studeren in Nederland. Ook hierbij is het een mooie kans om de interactie aan te gaan en iemand (of een groep) succes te wensen, of interesse te tonen door te vragen wat het precies inhoudt, dat jij als instelling er zin in hebt, of het te delen op de story! 

Zo zie je dus dat er aardig wat kansen zijn om interactie te creëren middels het monitoren van de Instagram locaties. Je kunt natuurlijk niet op elke post reageren en wanneer je wel een goede kans ziet om te reageren en interactie te creëren hoeft dat niet eens zo uitgebreid! Afhankelijk van waar de post over gaat, kun jij inhaken. Tenslotte kan dit ook gewoon met een emoji om gewoon te laten weten dat je betrokken bent! Zoals de UvA bij dit mooie plaatje deed  ;-).