Samenhang in communicatie rondom #normaalacademischpeil op social media

Samenhang in communicatie rondom #normaalacademischpeil op social media

Op dinsdag 6 april zagen wij in onze tijdlijnen op zo’n beetje alle social mediaplatformen berichten met #normaalacademischpeil voorbij komen. Dat viel ons op!

Wij zijn niet betrokken bij de communicatie rondom deze alarmdag, maar vinden hem zo opvallend dat we hier graag uitlichten wat het effect is van deze campagne en wat ons is opgevallen.

Met de landelijke actie ‘Op naar een normaal academisch peil’ vraagt een brede coalitie van studenten, bestuurders, vakbonden, werknemers en wetenschappers verbonden aan de 14 Nederlandse universiteiten aandacht voor de structurele onderfinanciering van universiteiten. Hiervoor werd dus onder andere social media ingezet. 

#normaalacademischpeil op Instagram 

Op Instagram zien we 55 berichten (foto en video) waarin #normaalacademischpeil is gebruikt. In totaal hebben deze berichten 9099 likes en videoviews opgeleverd. 

In ongeveer de helft van deze berichten is beeldmateriaal gebruikt dat bij de campagne hoort, zoals hieronder te zien is.

De andere helft voegt een eigen foto toe. Waarbij de foto van Radboud Universiteit heel mooi de actualiteit van de dag combineert met de communicatieboodschap van de campagne. 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Radboud University (@radboud_uni)

#normaalacademischpeil op LinkedIn 

Op LinkedIn is het tellen van het aantal berichten met de campagne hashtag  wat lastiger. Het lijken er iets meer dan 70 te zijn. Samen ontvingen deze berichten 1.555 likes. 

De berichten die geplaatst werden vanuit de pagina van een universiteit ontvingen de meeste likes.

Maastricht University plaatste zelfs twee berichten, met twee prachtige persoonlijke verhalen op video.


#normaalacademischpeil op Facebook

Ook op Facebook werd de hashtag gebruikt. Wij tellen 37 berichten, met in totaal 712 likes. 

Hiermee is Facebook het platform met de minste volume. Maar het bericht van bijvoorbeeld Leiden Universiteit werd toch nog 81 keer geliked en 9 keer gedeeld.

#normaalacademischpeil op Twitter

Op Twitter was het volume het hoogst. Er werden bijna 1.200 unieke Tweets geplaatst met #normaalacademischpeil. En in totaal tellen we iets meer dan 6.000 retweets.

Het valt op dat het account met het meeste tweets niet van een van de organiserende partijen is, maar van een professor in Microbiology bij Radboud Universiteit, Mike Jetten. Hij plaatste maar liefst 550 (re)tweets!

Deze professor heeft 4.026 volgers op Twitter, dus hij zal waarschijnlijk aardig wat mensen bereikt hebben. Toch is hij niet de top influencer op deze alarmdag. Dat is de VSNU omdat het account van de VSNU meer (actieve) volgers heeft.

Onderstaande wordclouds tonen veel gebruikte woorden en hashtags in de 1.200 unieke tweets. Hierbij valt op dat ook acht keer #nieuwacademischpeil gebruikt :-).

Goede voorbereiding loont

De berichten op social media waren slechts een deel van de alarmdag. Hiernaast hebben we meerdere fysieke acties op locatie gezien zoals de hoogleraren in de Hofvijver. 0ok op de campus van Universiteit Twente gingen professoren het water in.

De online kant in deze campagne is goed voorbereid en daar zit de kern van de consistentie in de zichtbaarheid. Via de actiewebsite was een toolkit beschikbaar waarin de communicatieboodschap, voorbeeldberichten, beeldmateriaal en de te gebruiken hashtags beschikbaar waren. Door deze voorbereiding konden alle deelnemers al één blok communiceren en dat is opgevallen!

De social media-accounts van de 14 universiteiten hebben veel volgers, dus daar zit een groot bereik. Maar deze universiteiten hebben toch ook allemaal hun eigen contentstrategie en social media team. Het is dus ook opvallend dat ondanks de strakke coördinatie en alle voorbereiding er een aantal universiteiten zijn die geen berichten met #normaalacademischpeil geplaatst hebben. Zo is er altijd nog iets om naar te streven voor een volgende actie.