Hoe richt je op een efficiënte en effectieve manier je luisterproces in?

Hoe richt je op een efficiënte en effectieve manier je luisterproces in?

Luisteren naar jouw doelgroep is belangrijk. Zonder enige voorkennis kan iedereen het belang van luisteren (ook wel monitoren) zich indenken. Dat je online je doelgroep goed kan monitoren, is ook voor menig communicatieadviseur een logische stap. Want een steeds groter wordend deel van de wereld speelt zich tegenwoordig online af. Maar wat is de toegevoegde waarde van het inrichten van het luisterproces voor een onderwijsinstelling? Wat betekent het precies en wat heb je ervoor nodig?

Wat is online luisteren? 

Online luisteren naar je doelgroep doe je door verschillende tools de door jou uitgekozen zoekopdrachten te laten uitvoeren en vervolgens zelf aan de slag te gaan met de resultaten door deze te duiden. 

Er zijn twee redenen om te luisteren. De eerste reden is webcare. Als onderwijsinstelling wil je als eerste weten wat er over de organisatie gezegd wordt. Zo kun je actief monitoren, reageren, vragen beantwoorden en eventuele fouten corrigeren (crisismanagement). Het geeft je een vorm van controle, je weet wat er aan de hand is. Daarnaast kun je luisteren naar bepaalde onderwerpen of thema’s die relevant zijn voor de organisatie, zodat je kunt deelnemen aan het gesprek. 

Ten tweede kun je online luisteren inzetten om te analyseren en te evalueren. Zo kun je terugkijken naar wat er is gebeurd en de data verzamelen in een rapport. Door deze data te duiden (te verklaren) kun je hiervan als onderwijsinstelling leren. En natuurlijk in de toekomst op bijsturen wanneer dat nodig is. 

Begin bij het formuleren van je zoekintentie

Je begint altijd bij het formuleren van je zoekintentie. Dit is de reden of behoefte achter een zoekopdracht (een combinatie van zorgvuldig gekozen zoekwoorden). Op basis van de zoekintentie kun je een serie zoekwoorden formuleren. De zoekintentie is er ook voor om te toetsen of je zoekopdrachten een gewenst resultaat opleveren. Er zijn drie categorieën: informatieve, transactionele en navigatie zoekintenties. Voor onderwijsinstellingen is voornamelijk de eerste categorie interessant, het vergaren van informatie. Een informatieve zoekintentie kan bijvoorbeeld zijn: het in kaart brengen van de het onderwijsveld. Of: het toetsen van de zichtbaarheid van de organisatie. Zo kun je gericht luisteren. 

Zoekwoorden

Na het bepalen van je zoekintentie, ga je aan de slag met het formuleren van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn woorden die een gebruiker invoert in een zoektool om informatie over dit onderwerp te vinden. In dit geval zijn het dus de woorden waar jij graag naar wil luisteren. 

Er zijn twee verschillende soorten zoekwoorden, je hebt short tail keywords en long tail keywords.

  1. Short tail keywords zijn korte zoekwoorden van één of twee woorden lang. Ze leveren veel resultaten op omdat ze minder specifiek zijn. 
  2. Long tail keywords zijn langere zoekwoorden van een aantal woorden. Ze leveren weinig zoekresultaten of specifiek resultaat met weinig ruis. 

Ondanks de zorgvuldig gekozen zoekwoorden in een zoekopdracht, zal het resultaat nooit optimaal zijn. Dat heeft een aantal oorzaken. Om te beginnen blijven mensen (auteurs) onvoorspelbaar en onverwachte content maken. Daarnaast verandert de online wereld snel, zowel de content als de zoektools zelf. 

Ook is het van belang om in je achterhoofd te houden dat bij het maken van een zoekopdracht er altijd sprake is van interpretaties. 

Welke tools heb je nodig om online te luisteren?

Je hebt zoekwoorden geformuleerd en ingedeeld in relevante categorieën. En wat nu? 

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het online luisterproces en die je werk een stuk gemakkelijker én leuker kunnen maken. Vergeet niet dat binnen een tool alles valt en staat met een juiste zoekopdracht. Wij adviseren drie tools: Google, OBI Engage en LinkedIn, Deze tools vullen elkaar goed aan, zodat je een compleet overzicht krijgt en goed online kan luisteren.

Zoekopdrachten in Google

Middels zoekopdrachten in Google kun je luisteren naar wat er op dit moment op internet daarover is geschreven. Het geeft je een statisch overzicht van zoekwoorden die al langer op een bepaalde plek staan. Op Google is heel veel informatie te vinden. Bij het formuleren van een zoekopdracht gaat het dus niet om meer resultaten vinden, maar om de juiste resultaten vinden. Door gebruik te maken van Google Alert wordt je op de hoogte gebracht wat daar aan veranderd of is toegevoegd. 

Wil je meer weten over zoekopdrachten in Google? Neem dan hier eens een kijkje. 

Zoekopdrachten in OBI Engage van OBI4wan

Een zoekopdracht in OBI Engage levert een beeld op van actuele content omtrent de gekozen zoekwoorden. Deze monitoring tool geeft je een overzicht van wat er op verschillende social media kanalen, zoals Twitter en Facebook, rondom je organisatie (of andere zoekwoorden) gebeurt. Je kan deze data eenvoudig omzetten naar rapportages. 

Daarnaast kun je de alles-in-één tool ook inzetten om meteen te reageren en content te publiceren. 

Zoekopdrachten op LinkedIn

Ook LinkedIn geeft een overzicht van actuele content over de zoekopdracht. Daarnaast geeft LinkedIn je nog een aantal extra opties om het resultaat van je zoekopdracht te verfijnen. 

Je kan aangeven of je binnen welke categorie je wilt zoeken, bijvoorbeeld ‘content’, ‘personen’, ‘bedrijven’ of ‘onderwijsinstellingen’. Op deze manier kun je met verschillende intenties dezelfde zoekopdracht gebruiken en toch relevant zoekresultaat vinden. 

LinkedIn geeft je de optie om met maximaal zes zoekwoorden in één zoekopdracht te werken. 

Wil je meer weten over zoekopdrachten in LinkedIn? Lees het hier. 

Boolean search zoekopdrachten per tool

Voor de verschillende tools kun je in de basis dezelfde boolean search zoekopdrachten gebruiken. Ze hebben wel allemaal net even een andere toepassing van de code, waardoor je de zoekopdracht altijd per tool zal moeten aanpassen.

Hieronder de belangrijkste overeenkomsten en verschillen:

Google OBI Engage LinkedIn
AND AND AND
OR OR OR
om te bundelen () () ()
woorden bij elkaar “Woord een en twee”  “Woord een en twee”  “Woord een en twee” 
woord uitsluiten NOT NOT
site site:  site: 
synoniemen van een woord ~ (tilde) ~ (tilde)
wild card *
Belangrijk woord ‘’ (voorbeeld: ‘de’)

De waarde van bronnen

Het online vergaren van informatie is niet meer weg te denken uit deze tijd. Ondanks dat iedereen het wel weet, blijf ik altijd benadrukken hoe belangrijk het is om kritisch te blijven en goed te kijken naar de bronvermelding.

Een vriendin van mij gebruikt het voorbeeld van de Pacific Northwest boomoctopus in haar les op een middelbare school. Ze geeft de leerlingen drie onderwerpen, waaronder deze internethoax. Over de boomoctopus zijn meerdere stukken geschreven en er is een website gemaakt. Elke keer zijn er meerdere leerlingen die toch dit onderwerp uitkiezen voor hun verslag. Een mooi voorbeeld van hoe belangrijk het is om zelf logisch na te blijven denken en niet alles te geloven wat er op het internet staat. Tenslotte zijn we online allemaal auteur. 

Bron: Wikipedia 😉

Volgende stappen

Ben je enthousiast en wil je aan de slag gaan met het inrichten van je eigen luisterproces? Kijk dan ook eens naar het blog van Rob, over LinkedIn zoekopdrachten. Of het blog dat ik specifiek heb geschreven over luisteren met Google. 

Kun je hulp gebruiken bij het inrichten van jouw luisterproces? Maak dan een afspraak met Noscura. Wij denken graag met je mee.