Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door slim samenwerken

Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door slim samenwerken

De online zichtbaarheid van jouw organisatie op LinkedIn bestaat waarschijnlijk uit de content die deelt via een LinkedIn pagina. Maar wist je dat de tientallen, honderden of misschien wel duizenden collega’s met hun persoonlijke LinkedIn profiel ook bijdragen aan deze online zichtbaarheid? Als communicatieadviseur heb je de regie over wat er gebeurt op de LinkedIn pagina van je organisatie(onderdeel). Over wat al je collega’s op LinkedIn doen, heb je (gelukkig) minder te zeggen. Maar met een beetje kennis en wat regie of training kun je er wel voor zorgen dat de verschillende accounts binnen jouw organisatie elkaar niet tegenwerken maar versterken.

Accounts die elkaar tegenwerken op LinkedIn, kan dat dan?

Helaas gaat ‘hoe meer hoe beter’ niet (altijd) op voor LinkedIn. Het algoritme van LinkedIn bepaalt welke berichten aan wie getoond worden. Hoewel het algoritme meerdere keren per jaar verandert en het geen uitgeschreven formule is, zien we wel een aantal patronen.
Het algoritme kijkt bijvoorbeeld naar hoe lang mensen ‘blijven hangen’ bij een bericht. Hoe langer dit is, hoe aantrekkelijker het bericht volgens LinkedIn. Vervolgens wordt het aan steeds meer mensen getoond in hun persoonlijke tijdlijnen en neemt het bereik van het bericht dus toe.
Daarnaast is het LinkedIn algoritme geen fan van ‘duplicate content’. Het bereik van gedeelde berichten is echt heel laag, omdat LinkedIn deze berichten slechts beperkt opnieuw laat zien. Je collega’s vragen om berichten van de bedrijfspagina te delen, is dus niet altijd het beste idee. We nemen je graag mee in wat je wel kunt doen om je online zichtbaarheid te vergroten op LinkedIn.

Interactie tussen personen en pagina’s

Je persoonlijke online zichtbaarheid bestaat niet alleen uit content die je zelf deelt via je eigen profiel, maar ook uit de interacties die je aangaat op content van anderen. Het LinkedIn algoritme is fan van interactie! Niet alleen worden berichten waar veel interactie op komt vervolgens vaker getoond in tijdlijnen van anderen, ook zijn de commentaren die personen geven heel zichtbaar. Je hebt vast wel eens in je eigen tijdlijn het bericht langs zien komen “Person X commented on this”.
Als je als communicatieadviseur een bericht hebt geplaatst op de LinkedIn pagina van je organisatie en je wilt het bereik vergoten, dan kun je je collega’s dus beter vragen een comment onder deze post achter te laten. Dat is beter zichtbaar dan wanneer het bericht gedeeld wordt. Een andere optie is om (een aantal) collega’s te vragen zelf een bericht te plaatsen over dit onderwerp.

Wil je meer weten over hoe je als communicatieadviseur gemakkelijk content klaarzet voor je collega’s om te publiceren? Lees dan ons blog over het werken met Soworker.

Ook een LinkedIn pagina kan berichten van personen liken of daar een comment onder plaatsten. Als je al paginabeheerder bent dan heb je misschien al gemerkt dat dat niet zomaar op alle berichten kan. De meest makkelijke manier is om te reageren vanuit de notificaties van de pagina. Vanuit daar kun je de interactie aangaan met de berichten waarin je als pagina getagd bent.

Een tweede manier om als pagina interactie aan te gaan met berichten van personen is vanuit de community hashtags die je aan de pagina kunt linken. Door te klikken op een van deze drie hashtags, krijg je een overzicht met alle berichten waarin deze hashtags voorkomen en zo kun je vanuit de LinkedIn pagina deze berichten liken of een comment achterlaten.

Als het past in de online communicatiestrategie van jouw team of organisatie dat de LinkedIn pagina ook de interactie opzoekt met content van personen, dan zul je dus afspraken moeten maken met je collega’s over wanneer de pagina getagd wordt en/of welke hashtags gebruikt worden.
Er is trouwens nog een trucje waarmee je deze twee methoden omzeilt, dit kan handig zijn om te gebruiken als je een bericht (zonder mention of community hashtag) vindt waar je als pagina heel graag op wilt reageren.

Claim jullie hashtags

Er is nog een goede reden om met je collega’s afspraken te maken over welke hashtags jullie gebruiken. Die heeft niets te maken met hoe LinkedIn werkt, maar alles met hoe mensen werken. Als zowel de pagina als de persoonlijke profielen regelmatig gebruik maken van een zelfde set aan hashtags, dan gaan jullie volgers die herkennen en jullie daarmee associëren. Zo kun je de organisatie vanuit die verschillende accounts goed zichtbaar maken op onderwerpen of thema’s die voor jullie belangrijk zijn.

Als jouw organisatie inderdaad bestaat uit honderden of duizenden collega’s, dan is het lastig om hen hier allemaal in mee te krijgen. Ons advies is om daar ook niet aan beginnen. Selecteer een klein en actief groepje mensen en start met hen een online ambassadeursprogramma. Binnen dit programma kun je heel goed met elkaar bespreken wie wat plaatst en welke hashtags er gebruikt worden. Hierbij kun je onderscheid maken in community hashtags, hashtags die goed passen bij elk bericht dat gelieerd is aan de organisatie, en campagnematige of thematische hashtags. Zo zorg je dat de alle content op LinkedIn vanuit jouw team of organisatie elkaar niet tegenwerkt maar juist versterkt.

Wil jij met jouw organisatie ook de zichtbaarheid op LinkedIn vergroten, of wil je aan de slag met online ambassadeurs en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met Karlijn.