Maak het je ambassadeur makkelijk met Soworker!

Maak het je ambassadeur makkelijk met Soworker!

Het werken met ambassadeurs is een van de krachtigste manieren om de boodschap van een organisatie te verspreiden. Maar hoe werkt dat dan? En hoe zorg je bijvoorbeeld dat online ambassadeurs ook echt content gaan delen? Hoe kun je ze daarin, vanuit de communicatieafdeling, helpen en het zo gemakkelijk mogen maken? Wij zijn enthousiast over Soworker, een online tool waarin je content kan klaarzetten voor je ambassadeurs.

Ambassadeur

Mensen communiceren het liefst met mensen, dat is online niet anders. Het liefst zijn deze mensen dan niet een CEO of persvoorlichter, maar echte mensen met een eerlijk verhaal. Daarom is ook in het onderwijs het goed om te werken met ambassadeurs. Zo schuif je mensen als vertegenwoordiger van de organisatie naar voren. Ambassadeurs zijn mensen die zich verbonden voelen met de organisatie, expert zijn op hun eigen thema en dat graag uitdragen. Zij zullen ambassadeur zijn, omdat ze het om te beginnen leuk vinden. Ze zijn betrokken bij de organisatie en delen graag hun eigen kennis, ervaring of verhaal.

Employee advocacy

Je kan dus potentiële ambassadeurs in je netwerk vinden én binnen je eigen organisatie. Vooral die laatste zijn vaak waardevolle ambassadeurs, omdat ze de organisatie goed kennen en vaak vanuit een positieve trots naar buiten communiceren. Deze vorm van marketing wordt ook wel employee advocacy genoemd, het delen van (corporate) content met hulp van je collega’s in hun eigen sociale netwerken. En daar zitten veel voordelen aan. Want je laat het verhaal van de organisatie vertellen door (echte) mensen met ervaring uit eerste hand. Een eerlijk en betrouwbaar verhaal.

Tijdsbesparing met Soworker

Vaak zijn goede ambassadeur ook mensen met een drukke positie en een overvolle agenda. Met de tool Soworker kan je hierin je ambassadeurs ondersteunen en op die manier kunnen zij en jij tijd besparen. De tool geeft je de mogelijkheid om content klaar te zetten voor verschillende kanalen. Zo kan een ambassadeur met minimale inspanning al bijdragen! De tijd die hij of zij dan wel heeft, gaat in het schrijven van een persoonlijke toevoeging.


© Soworker

Voordelen

Het werken met ambassadeurs via Soworker heeft een aantal voordelen. De belangrijkste is het grotere bereik, je zet naast het netwerk van de organisatie nu ook het, vaak heel waardevolle, netwerk van de ambassadeur in. Dit betekent meer websitebezoekers zonder dat daar hoge marketingkosten tegenover staan. 

Een tweede voordeel is de toename van interactie met de organisatie. Mensen communiceren nu eenmaal liever met een persoon dan met een logo (of een organisatie). De kans is groot dat er actiever wordt gereageerd op de content. 

Een derde en misschien wel meest waardevolste voordeel, is de vergroting van de betrokkenheid van collega’s bij de organisatie. Een voordeel zowel voor de organisatie, als voor de ambassadeur zelf!

Wie zien ook andere voordelen voor de ambassadeur. Door meer over zichzelf en de organisatie te delen, krijgt ambassadeur ook vaker aandacht, positieve reacties, felicitaties en complimenten. De interactie met het eigen netwerk trekt aan en de online presence zal verstevigen.

Online aanwezig zijn kan ook meer zichtbaarheid opleveren, wat een positieve bijdrage levert aan de reputatie. Daarnaast kan de ambassadeur door actief online aanwezig te zijn, ook het eigen netwerk uitbreiden. Wat indirect natuurlijk ook weer bijdraagt aan de marketingdoelen van de organisatie.


© Soworker

Hoe werkt Soworker?

Soworker werkt heel eenvoudig. Je maakt een bericht voor één of meerdere social media kanalen. Het beeld en de tekst kun je per kanaal klaarzetten voor je collega’s. Vervolgens ontvangen zij een notificatie om het bericht te delen op een persoonlijk kanaal naar keuze.

Je kan verschillende rollen aan gebruikers van Soworker geven. Je hebt je eigen gebruikersrol, de manager. Hierin kun je content klaarzetten, bewerken en plaatsen op eigen en bedrijfsaccounts. Daarnaast heb je ‘de redacteur’ en ‘de ambassadeur’. De redacteur heeft de mogelijkheid om het bericht naar eigen smaak aan te passen. Wij adviseren om iedereen zoveel mogelijk die redacteur rol te geven. Een persoonlijke toevoeging of net even ander taalgebruik maakt het bericht aantrekkelijker voor het netwerk van de ambassadeur.
De gebruikersrol ‘de ambassadeur’ kan alleen de klaargezette content delen.

De tool werkt in je browser, maar er is ook een app zodat je via bijvoorbeeld Instagram je content kan delen. Andere beschikbare platformen zijn LinkedIn, Twitter, Facebook en WhatsApp.
Om het je nog makkelijker te maken, heeft Soworker een cheatsheet toegevoegd. Zo zie je in één oogopslag precies wat je per platform kunt doen.

Belonen

Ondanks dat (goed) ambassadeursschap vaak vanuit een instrike motivatie komt, is het alsnog goed om ambassadeurs te belonen. Het belonen helpt ook om minder gemotiveerde ambassadeur te motiveren.
Daarvoor heeft Soworker een mooie oplossing voor ontwikkeld. Middels Sowo’s (het beloningssysteem van Soworker) kun je punten verdienen met het plaatsen van berichten. Zo kun je ook waardering uitspreken bij het behalen van genoeg Sowo’s door middel van een fysieke beloning. Ik denk dat er genoeg zijn die wel blij worden van een beloning zoals bijvoorbeeld een lekkere lunch (thuisbezorgd)!

Tips

Zin om aan de slag te gaan met Soworker? Dat kan, je kan je hier aanmelden voor een twee maanden trial. Graag geven we je nog de volgende tips mee:
Zet de grote lijnen uit van je ambassadeursstrategie. Wacht niet tot je alles op orde hebt, maar start meteen met een kleine groep. Zo kan je experimenteren en het resultaat daarvan optimaliseren en bijsturen. Vervolgens ga je vanzelf je groep met ambassadeurs uitbouwen.

Blijf wel je resultaten meten en kijk waar je kunt verbeteren:

  • Hoeveel delen de ambassadeurs?
  • Hoe gemakkelijk verloopt dat proces en waar kunnen we bijsturen?
  • Welke content werkt goed?

Nu en in de toekomst

Soworker is sinds 2020 een partner van Noscura. En dat is fijn samenwerken! Wij hebben alle kennis en ervaring in huis organisaties te ondersteunen met het opbouwen of uitbouwen van een ambassadeursstrategie en Soworker maakt een prachtige tool die deze aanpak in de dagelijkse uitvoering ondersteunt. Want naast dat wij met plezier de tool voor onze eigen organisatie inzetten, zien wij ook in Soworker een organisatie met ambities. Met al je vragen over de tool en de app kun je terecht bij de helpdesk. Zo lukte het ons niet om een LinkedIn Showcase pagina te koppelen. Dat werd meteen opgepakt en nu in het sinds begin januari ook mogelijk om naast een LinkedIn bedrijfspagina een showcase pagina te koppelen. Hiermee zijn wij en onze opdrachtgevers ontzettend geholpen, nu en in de toekomst!

Ben jij ook benieuwd naar wat Soworker voor jouw organisatie kan betekenen? Stuur ons dat een berichtje!