Hoe maak je goede zoekopdrachten in Google?

Hoe maak je goede zoekopdrachten in Google?

Het maken van goede opdrachten in Google is een belangrijk onderdeel van het inrichten van je online luisterproces. Door een zorgvuldig gekozen combinatie van zoekwoorden om te zetten naar goede zoekopdrachten, vind je relevante informatie om op de hoogte te blijven wat er online speelt. Zeker als je daarbij je een Google alert instelt, mis je nooit meer wat. 

In 2020 heeft Google in Nederland een marktaandeel van ruim 94% van de totale zoekmachinemarkt. Wanneer je een zoekmachine aan je online luisterproces wil toevoegen, is Google verreweg de meest logische keuze. 

Zoeken met Google

Door Google in te zetten tijdens je luisterproces, zorg je voor een overzicht van wat er op dit moment online al gezegd is over het onderwerp waar je naar wilt luisteren. Het is dus fijn als je zoekresultaat relevant is. Je wilt dus niet zo veel mogelijk resultaten, maar liever zo weinig mogelijk en alleen de juiste resultaten. In Google zoek je met zoekwoorden (ook wel trefwoorden genoemd). Met concrete en relevante je zoekwoorden kun je de zoekvraag formuleren, afbakenen en omvormen naar een goede zoekopdracht. 

Wat kan Google betekenen voor een onderwijsinstelling?

Door de luisteren met Google kun je meer inzicht krijgen over wat er online al gezegd is over de onderwijsinstelling of over thema’s relevant voor de organisatie. Daarnaast kun je middels Google alerts zoekopdrachten instellen waarover je een melding wil krijgen zodra er nieuwe content is toegevoegd. 

Voordelen van luisteren met Google zijn

  • Hou in de gaten van alles wat er gezegd wordt over de organisatie. Dus ook wanneer er negatief of incorrect over (een onderdeel van) de organisatie gesproken wordt, zodat je snel kunt reageren. 
  • Krijg een overzicht van wat er rondom een bepaald thema gebeurt en welke andere organisatie hiermee verbonden zijn. 
  • Volg andere onderwijsinstellingen om op de hoogte te blijven van hun online activiteiten. 
  • Ontdek nieuwe blogs en sites waar het onderwijsveld te vinden is (zodat je kunt deelnemen aan het gesprek). 
  • Luister en identificeer trends in het onderwijsveld.

Hoe maak je een zoekopdracht?

Het maken van een zoekopdracht start dus bij het opstellen van een lijst met zoekwoorden over onderwerpen waarnaar je als organisatie wilt luisteren. Deze woorden kunnen bijvoorbeeld over de organisatie, een faculteit of een opleiding gaan. Maar ook over bepaalde onderwerpen waarvan je vindt dat die bij jouw onderwijsinstelling horen. Deze woorden bundel je tot één zoekopdracht met de boolean search methode.

Wat is Boolean search

De Britse wiskundige George Boole ontwikkelde een manier om zoekresultaten relevanter te maken door code toe te voegen aan een zoekopdracht. Door gebruik te maken van koppelwoorden (AND, OR, NOT) kunnen bepaalde resultaten worden toegevoegd aan de zoekopdracht of juist uitgesloten. Daarnaast kan het toepassen van haakjes ( ) en “ ” zorgen dat stukken van de zoekopdracht en woordcombinaties bij elkaar blijven. Bijvoorbeeld als je wilt zien wat andere onderwijsinstellingen communiceren over hun online open dagen: 

Online AND (“open dag” OR opendag OR “open day”) AND bachelor AND (meeloopdag OR proefstuderen OR studiekeuzetest OR profielvergelijker)

voorbeeld zoekopdracht opendag in google

Dit is de basis van het opzetten van een zoekopdracht voor Google. Levert dat nog niet per direct relevant zoekresultaat op? Kijk dan ook eens naar de tips hieronder om je zoekopdracht nog verder af te bakenen. 

10 tips voor het maken van zoekopdrachten

1. Weglaten van een woord | NOT of –

Je kan een woord van het zoekresultaat uitsluiten. Wees hier wel voorzichtig mee. Je laat namelijk alle resultaten weg met deze informatie, dus ook websites waar bijvoorbeeld het gewenste onderwerp vergeleken wordt met het weggelaten onderwerp. 

2. Zoeken binnen een website (of een website weglaten) | Site:

Wanneer je op een bepaald onderwerp wil zoeken binnen één of meerdere website, kun je dit aangeven door site:naamwebsite.extentie toe te voegen. Google zoekt dan naar het onderwerp alleen binnen die site.
Om een gehele website uit te sluiten gebruik je: -site:naamwebsite.extentie (zonder spaties).
Weet je niet precies binnen welke website je wil zoeken? Zoek dan eens op related:naamwebsite.extentie, Google zoekt dan naar vergelijkbare websites. 

3. Zoeken naar een speciaal soort content | Filetype:

Je kan Google ook laten weten wat voor soort content je zoekt, bijvoorbeeld als je opzoek bent naar een pdf. Zo vind je gemakkelijker origineel onderzoek, statistieken en casestudy’s over een bepaald onderwerp. 

4. Woorden met te veel resultaat | ‘de’

Woorden waarvan Google denkt dat ze niet relevant zijn binnen de zoekopdracht (de, het, en, van) worden automatisch weggelaten. Zijn deze woorden juist wel belangrijk? Zet ze dan tussen aanhalingstekens.

5. Het gebruiken van een wildcard. | *

Door het toevoegen van een asterisk (sterretje) aan een zoekwoord, geef je Google de vrijheid dit in te vullen met alle mogelijke woorden. Dus onderwijs* levert ook het resultaat onderwijsinstelling op. Je kan ook een asterisk toe te voegen om aan te geven dat daar eventueel extra woorden mogen voorkomen. 

6. Synoniemen toevoegen | ~

Voor sommige woorden heeft de Nederlandse taal meerdere woorden. Om Google naar alle synoniem te laten zoeken, kun je een tilde voor het zoekwoord plaatsen. Zoek je bijvoorbeeld op ~leraar, dan vind je ook zoekresultaten waarin gesproken worden over een leerkracht, docent of onderwijzer. 

voorbeeld van een tilde in de zoekopdracht google

7. Zoeken in de titel | intitle:

Levert dit nog steeds te veel resultaten op? Dan kun je de zoekopdracht aanpassen door alleen te zoeken naar resulaten waarin het hoofdzoekwoord in de titel gebruikt wordt. 

8. Binnen een bepaalde periode zoeken | ..

Je kan met Google binnen een bepaalde periode zoeken door twee puntjes toe te voegen. Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd om alleen informatie te vinden over de jaren 90, dan voeg je 1990..1999 aan de zoekopdracht toe.
Je kan onder ‘Tools’ ook een periode instellen. Bijvoorbeeld al het resultaat van het afgelopen jaar of juist van de afgelopen 24 uur. 

zoekresultaat van de afgelopen 24 uur

9. Zoeken naar een locatie | near:

Google laat zoekresultaten afgestemd op jouw zoekpositie zien. Wil je zeker weten dat je regionaal zoekt, of ergens anders zoeken dat je huidige locatie? Voeg dan near:locatie aan je zoekopdracht toe. Zo vind je content dat gepubliceerd is rondom dat geografisch gebied. 

10. Open gevonden resultaten op een nieuw tabblad 

Waarschijnlijk levert je eerste zoekopdracht veel resultaten op. Om te toetsen of die relevant zijn, ga je de eerst getoonde links openen en de pagina’s scannen. Om te voorkomen dat je steeds terug moet naar je zoekopdracht, kun je instellen dat links altijd op een nieuw tabblad worden geopend. Dat doe je bij instellingen, zoekinstellingen, Waar resultaten worden geopend, vink aan: Elk geselecteerd resultaat openen in een nieuw browservenster.

Liever handmatig een nieuw tabblad openen? Door CTRL ingedrukt te houden als je klikt, zorgt er ook voor dat je link op een nieuw tabblad opent.

Wat moet je nog meer weten?

Luisteren met Google is een uitkomst voor elke onderwijsinstelling. Het maakt het online monitoren gemakkelijker en leuker. Wel is het goed om een aantal punten nog te benoemen.
Alle zoekresultaten zijn persoonsgebonden. Elke browser zal met dezelfde zoekopdracht een ander resultaat opleveren. Dit komt omdat Google onthoudt en leert van eerdere zoekopdrachten om zo elke keer een zo relevante mogelijk resultaat te leveren specifiek voor de zoeker.
Daarnaast is Google altijd verder aan het ontwikkelen. Elk jaar wordt de zoekmachine geavanceerder. En dat is leuk! Want dat betekent dat ook dat de zoekmachine steeds beter ingezet kan worden binnen het luisterproces. Het betekent echter ook dat het goed is om scherp te blijven kijken naar jouw zoekopdrachten en bij te schaven wanneer nodig. 


Wil je meer weten over luisteren met Google en het maken van zoekopdrachten? Neem dan contact met ons op zodat we deze tool ook voor jou zo optimaal mogelijk kunnen inzetten.