Haal meer uit LinkedIn als onderzoeker

Haal meer uit LinkedIn als onderzoeker

Als (wetenschappelijk) onderzoeker wil je gevonden worden op jouw expertise, ben je op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden, naar nieuwe financieringsmogelijkheden, of wil je gewoon ‘de hele wereld’ laten zien hoe belangrijk (en leuk) jouw onderzoek is!
Herkenbaar? Zorg dan dat jouw online presence bijdraagt aan (een van) deze doelen.
Hoe pak je dit aan? In dit blog nemen we je in vogelvlucht mee door wat belangrijk is bij het verbeteren van je online presence als onderzoeker.

Stap 1: Je profiel(en) op orde

Als iemand jouw naam intypt in Google, dan is de kans groot dat de volgende pagina’s hoog komen in de zoekresultaten:

  • Je persoonlijke profielpagina op de website van de universiteit of organisatie waar je werkt
  • Je LinkedIn profiel
  • Je profiel op ResearchGate en/of Google Scholar

Zorg dat op deze plekken je profiel up to date is. Laat zien waar je expertise ligt, wie je bent en wat je ambities zijn. Zo is je basis op orde en heb je zelf in de hand wat mensen te zien krijgen als ze jou ‘Googelen’. Als je nog niet zo goed weet welk beeld je van jezelf neer wilt zetten, lees dan ook eens “Werken aan het merk “ik, de onderzoeker”.

Zodra je de basis op orde hebt en je bent klaar voor een volgende stap, maak dan gebruik van de kracht van sociale media, namelijk de mogelijkheid om te luisteren, de interactie aan te gaan en je eigen content te delen! Zo laat je als onderzoeker LinkedIn voor jou werken.

Stap 2: Luisteren op LinkedIn

Start met het bekijken van je huidige netwerk op LinkedIn. Als dat toevallig zo gegroeid is, dan is dit hét moment om daar opnieuw kritisch naar te kijken. Als je meer wilt halen uit je aanwezigheid op LinkedIn, zorg dan dat je met de juiste mensen ‘geconnect’ bent. Doe dit vanuit jouw persoonlijke doel. Beantwoord voor jezelf de vraag waar jouw aanwezigheid op LinkedIn toe moet leiden en welke mensen (doelgroep) je hierbij aan wilt spreken. Zijn dit andere onderzoekers of ben je juist op zoek naar contacten in het bedrijfsleven of bij maatschappelijke organisaties?

Gebruik de uitgebreide zoekfunctie op LinkedIn voor het vinden van nieuwe connecties. Hiermee kun je met behulp van steekwoorden en filters heel nauwkeurig de mensen vinden die iets toevoegen aan jouw netwerk.

Met deze zoekfunctie kun je niet alleen mensen, maar ook interessante content vinden. Maak ook hier gebruik van de filters om het resultaat voor jou relevant mogelijk te maken. Als je echt helemaal los wilt gaan met zoekopdrachten, lees dan ook eens ons blog over hoe je met samengestelde zoekopdrachten kunt werken op LinkedIn.
Kijk bij het zoeken naar relevante berichten van anderen ook naar de hashtags die zij vaak gebruiken. Dit kan van pas komen als je zelf berichten gaat maken om te delen. Op LinkedIn kun je namelijk ook hashtags volgen, waarmee je in je eigen tijdlijn niet alleen berichten te zien krijgt die de mensen uit je netwerk delen, maar ook berichten waarin de hashtag gebruikt wordt die jij volgt.

Stap 3: Interactie aangaan op LinkedIn

Een belangrijk deel van je eigen online zichtbaarheid zijn de interacties die jij aangaat met de content van anderen. De meest makkelijke manier op LinkedIn is het geven van een like (in welke vorm dan ook). Like ook eens een bericht van iemand buiten je netwerk, maar die wel actief is in jouw expertisegebied. Dit is een van de manieren om jezelf te laten zien en je netwerk uit te breiden.
De volgende stap is het geven van een reactie onder berichten van anderen. De impact hiervan is een stuk groter dan het klikken op de like knop. Zeker als je met je reactie waarde toevoegt door bijvoorbeeld jouw kennis te delen, of door netwerken te verbinden. Met het geven van een reactie ben je zichtbaar in zowel je eigen netwerk als in het netwerk van de persoon die het bericht heeft geplaatst.

Stap 4: Je eigen content delen op LinkedIn

Natuurlijk hoort het delen van je eigen berichten bij het uitbouwen van je online zichtbaarheid. Dit is de ultieme manier om jouw netwerk (en daarbuiten) te laten zien waar je mee bezig bent en om jouw boodschap uit te dragen. Met een eigen bericht kun je ook om hulp of input vragen.
Onderzoekers delen hun resultaten het liefst als deze ook gepubliceerd zijn. Maar LinkedIn is een heel goed platform om jouw netwerk mee te nemen in de stappen in jouw proces. In kleine tussenresultaten (dat kan ook zonder data weg te geven) of om een inkijkje te geven in de menselijke kant van het onderzoek. Houdt ook hierbij ook weer jouw persoonlijke doel in je achterhoofd.

We sluiten af met een aantal heel praktische tips voor contentcreatie op LinkedIn.

  • Maak liever een eigen bericht dan dat je een bericht van iemand anders deelt. En als je een bericht deelt, voeg dan altijd eigen tekst toe.
  • Gebruik 3 tot 9 relevante hashtags.
  • Tag andere mensen of organisaties in je bericht, maar overdrijf niet.
  • Zorg dat mensen bij jouw bericht blijven hangen. Pak hun aandacht met een goede eerste zin of een intrigerend beeld.
  • LinkedIn houdt de bezoekers graag zo lang mogelijk op het platform en is daarom geen fan van linkjes naar andere websites. Kijk eens of je een bericht kunt maken zonder hyperlink.

In dit blog zijn we in vogelvlucht door een aantal belangrijk stappen gegaan. Wil je hier dieper op ingaan, meer over weten of zelf actief mee aan de slag? Neem dan contact op met Karlijn over de mogelijkheden voor trainingen.