In contact met de studiekiezer? Kies voor een live chat!

In contact met de studiekiezer? Kies voor een live chat!

De wereld waarin we massale fysieke ontmoetingen voorlopig mijden kent vele uitdagingen, maar er zijn ook genoeg kansen. Onderwijsinstellingen zijn noodgedwongen massaal overgestapt op online voorlichting nu een fysieke open dagen even niet mogelijk zijn. Het is belangrijk om laagdrempelige manieren van contact opnemen mogelijk te maken. Zowel voor de studiekiezer als voor zijn of haar ouder. Er zijn meerdere manieren mogelijk om dit te realiseren. Een daarvan is de live chat, die we graag toelichten in deze blog.

Wat is live chat?

De live chat is eigenlijk een hele simpele manier om via een website te chatten met een organisatie. De studiekiezer of ouder oriënteert zich op de website van de school en daarbij komen wellicht vragen op. Via een venster onderaan de webpagina is het mogelijk om direct contact te hebben met iemand van de onderwijsinstelling. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een studentambassadeur.

Waarom een live chat?

Voor de bezoeker van de website is dit de meest makkelijke manier om, zonder het aanmaken van een account of het achterlaten van gegevens, direct een vraag te stellen. Waarna er ook snel een antwoord komt. De bezoeker heeft binnen 1 klik contact en is na een aantal berichten vaak goed geholpen.
Voor de onderwijsinstelling is live chat de beste manier om te laten zien dat je bereikbaar en benaderbaar bent. Tegelijkertijd kun je de verwachtingen van de websitebezoeker goed managen doordat je de live chat bij grote drukte of buiten kantooruren kunt sluiten.

Live chat tijdens de online open dag

De online open dagen zorgen voor veel meer bezoekersverkeer op de website. De kans op vragen of opmerkingen stijgen daarbij net zo goed. Studiekiezers zitten in een oriënterende fase en willen graag te weten komen waar ze aan toe zijn zodra ze kiezen voor deze onderwijsinstelling. Fysiek vragen stellen is niet mogelijk, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze met twijfel blijven rondlopen. Laagdrempelig contact kan ervoor zorgen dat de vraag of twijfel omgezet wordt in een positief gevoel of dat je net de bevestiging kunt geven waar de studiekiezer nog naar op zoek is. Ook verlaag je met het aanbieden van contactmomenten de kans dat iemand de verkeerde keuze maakt door een gebrek aan de juiste informatie. Er is namelijk veel informatie aanwezig op de meeste websites. Door even contact te hebben, kun je iemand op de juiste informatie wijzen.

Voordelen op een rij

  • Live chat is makkelijk en snel te realiseren. Je kunt binnen 2-3 werkdagen al binnen jouw organisatie aan de slag met de live chat.
  • Gesprekken kunnen makkelijk geanalyseerd en gerapporteerd worden, zodat je inzicht krijgt in de vraagstukken.
  • Live chat vraagt om snelle reacties. Wanneer je voldoet aan de verwachtingen qua reactiesnelheid, verbeter je de klantenservice.
  • Je hebt extra contactmomenten met de doelgroep.
  • Chatten via een live chat is laagdrempelig.
  • Je kunt links, foto’s en bestanden meesturen, waardoor gebruikers direct meer inzicht kunnen geven.
  • Met de juiste tool kun je met een team van collega’s eenvoudig samenwerken op de live chat.

Nadelen op een rij

  • Live chat is realtime en dus heel snel. De organisatie moet wel klaar zijn om deze verwachtingen aan te kunnen.
  • Online communiceren vereist weer andere vaardigheden dan klantservice vanachter de servicebalie, telefoon of email. Zorg dat je medewerkers achter de chat zet die digitaalvaardig zijn.

Wil je weten of jouw onderwijsinstelling klaar is voor een live chat? Of benieuwd hoe het eruit kan zien? Neem gerust contact met ons op. We vertellen er graag over.