IGTV in de onderwijswereld

IGTV in de onderwijswereld

IGTV in de onderwijswereld

Je kan er niet om heen. Instagram TV ofwel IGTV in het kort, is de functie van Instagram die bedoeld is om lange video’s te delen met je volgers. De filmpjes die je op IGTV kunt plaatsen, duren tussen de 10 seconde en 1 uur. De IGTV-filmpjes verschijnen eenmaal geplaatst ook als preview op je feed. De video’s kun je het best opnemen met portretmodus (verticaal), zodat ze het volledige scherm van je smartphone vullen. IGTV is gratis te downloaden en gebruiken.

Instagram heeft IGTV als afzonderlijke app uitgebracht, maar als je Instagram al gebruikt kun je de IGTV-app in Instagram gebruiken. Er is een knop voor IGTV toegevoegd waarmee je de video’s kunt bekijken en zelf een video kunt uitzenden. Dit houdt dus in dat je IGTV ook kunt downloaden zonder de Instagram app. De IGTV-app is te vinden in Google Play Store of Apple store.

 

Wat wel belangrijk is om te weten: je kan geen filmpjes opnemen met de IGTV app. Je moet de video dus eerst opnemen, eventueel bewerken en vervolgens pas posten.

We bekeken een aantal IGTV’s van mbo’s, hbo’s en universiteiten en delen graag wat ons is opgevallen.

Een IGTV geplaatst, en nu?

Onderwijsinstellingen die slechts één IGTV geplaatst hebben, zijn meestal pas begonnen met IGTV sinds de corona uitbraak. Deze IGTV’s gaan dan vaak ook over de nieuwe maatregelen of de nieuwe manier van lesgeven en het blijft dan ook vaak bij maar één IGTV. Het is natuurlijk belangrijk om de leerlingen hierover op de hoogte te houden, maar hoe pak je nu door? 

Zorg dat je, ook op IGTV, content maakt die je doelgroep aanspreekt. Het is hierbij belangrijk dat je goed je doelgroep in kaart brengt. Wat vindt je doelgroep interessant? 

Veel onderwijsinstellingen hebben voorheen nog niet actief gebruik gemaakt van IGTV en posten dan als eerst corona gerelateerde content. Dat is natuurlijk belangrijke informatie, maar zorg er ook voor dat je je content afwisselt. Aan de hand van de Instagram accounts die we hebben bekeken, zien we dat de IGTV’s voornamelijk zijn gericht op studenten en een beetje op studiekiezer. 

Onderwerpen van IGTV

De IGTV’s die wij hebben gezien gaan niet altijd over de school of het onderwijs, maar ook over andere dingen. Bij de Erasmus Universiteit pakken ze het origineel aan door een cover van ‘What a wonderful world’ te posten. Een goede manier om ook content te delen die je doelgroep bezighoudt. 

Willem de Kooning behandelt bijvoorbeeld een veelbesproken onderwerp in de volgende IGTV. Dat is een goed idee omdat, je op deze manier laat zien dat je ook geïnteresseerd bent in de hedendaagse sociaal-maatschappelijke onderwerpen.

Online les is natuurlijk voor iedereen even wennen en zeker niet altijd een even leuk. Voor praktijkgerichte opleiding is het dan nog een tikkeltje lastiger. Albeda dans wist hier wel raad mee en gaf een voorbeeld van hoe je huiswerk kan maken.

Weergaves en interactie

Als we kijken naar het aantal views van de IGTV’s dan zien we dat je de ene video maar  50 weergaves heeft en dat dit bij andere IGTV’S oploopt tot 3000 weergaves. Ongeacht  hoeveel IGTV’s een account had, zagen wij, bij alle accounts die wij hebben gecheckt,  dat het aantal weergaves minder dan 15% is van het aantal volgers. 

In de IGTV’S met meer weergaves zie je ook meer interactie. Mensen gaan in de comments met elkaar in gesprek. Opvallend is wel dat onderwijsinstellingen zelf geen comments plaatsen terwijl dit wel juist een conversatie kan aanwakkeren en gaande houden, wat uiteindelijk indirect kan leiden tot meer weergaves.

Hoe pak je het aan?

Als je nog niet aan de slag bent gegaan met IGTV kunnen wij ons voorstellen dat je niet weet waar je moet beginnen. Gelukkig kun je ook eerder gemaakte content plaatsen op IGTV, als je niet speciaal content voor IGTV wilt creëren. Hier loop je wel het risico dat je de filmpjes dan in landscape ziet. Het is natuurlijk wel mooier als het filmpje verticaal is, zoals bij de IGTV van Avans Hogeschool. Een nadeel van IGTV is wel dat je de filmpjes niet kan editen in IGTV, hier zal je dus zelf buiten IGTV om een manier moeten vinden. 

Wat is de goede lengte?

Zoals we al weten maakt IGTV het mogelijk om tot een uur te uploaden, maar houd er rekening mee dat de meeste mensen alleen de eerste 15-30 seconden kijken (oftewel niet eens 1% van de maximale videolengte van deze functie). Aangezien IGTV zo’n hoge maximale videolengte heeft, moet je zo creatief mogelijk zijn om de aandacht van de kijkers in de eerste 30 seconden te trekken en ervoor te zorgen dat zij de hele video afkijken. De IGTV van ROC Midden Nederland bijvoorbeeld duurt ongeveer twee minuten, maar grijpt vanaf het begin al de aandacht. Leuk muziekje, humor, weinig tekst. Zo kan het dus ook!

Extra tips om het goed aan te pakken

Om het af te sluiten nog een paar tips van ons.

  • Wees daar waar je publiek is
    Als je als onderwijsinstelling toch al een actief Instagram account hebt, kun je net zo goed gebruik maken van IGTV. Gratis en voor niets.
  • Houd het gesprek gaande
    Blijf in de comments van je IGTV reageren op de vragen en opmerkingen. Zo houdt je het gesprek gaande en op deze manier zorg je indirect voor meer weergaves.
  • Vergeet niet om relevante hashtags toe te voegen
    Wees vindbaar. Maak gebruik van passende hashtags zodat je doelgroep jou vindt. Maak ze niet te specifiek, zoals bijvoorbeeld: #hogeschoolrotterdam2020september. Maar maakt het ook niet te algemeen, zoals bijvoorbeeld: #school
  • Hergebruik content
    Hergebruik van content is slim, maar kijk dan of het je nog wel lukt om een speciale IGTV-edit te maken. Dit kan niet in de app zelf, dat moet je buiten IGTV om doen. Daarbij is het zo dat als je al content hebt gemaakt, je het net zo goed op IGTV plaatsen. Veel Instagram accounts die wij hebben bekeken pakken het ook zo aan.
  • Houd het kort
    Het is belangrijk dat je de kijker bij de eerste aantal seconden aan je video bindt, want de meeste mensen kijken niet langer dan 15 seconden.

Veel plezier met het ontdekken van Instagram TV! Als je hierbij wat hulp kunt gebruiken, neem dan contact met ons op.