Instagram Reels? Handig of toch niet..

Instagram Reels? Handig of toch niet..

Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 80 procent van de 15-19 jarige in Nederland gebruik maakt van Instagram en als je kijkt naar de leeftijdsgroep van 18-29 jaar is 59 procent een actieve gebruiker. Deze cijfers geven aan dat het voor een onderwijsinstelling die in contact wil staan met studiekiezers en studenten belangrijk is om aanwezig te zijn op Instagram. Op dit moment zien de onderwijsinstellingen deze doelgroepen veel minder in hun gebouwen en op de campus, daarom is de online communicatie, ook via Instagram, alleen maar belangrijker geworden.

Instagram is met iets nieuws gekomen, namelijk: Instagram Reels. Een nieuwe functie waarbij je een video van 15 seconden kunt opnemen en editten. De Reels functie geeft je de mogelijkheid om muziek van over de hele wereld en effecten toe te voegen. De Reels functie staat naast IGTV en je kunt je geposte Reels terug vinden tussen je Stories of op je profiel. Makkelijk te vinden dus!

Onderwijsinstellingen kunnen Reels heel goed gebruiken om ook nu dichterbij hun primaire doelgroep te komen: de (toekomstige) studenten. Zoals we weten uit het succes van TikTok zijn video’s zoals die je kunt maken op Reels echt boeiend en een leuke manier om je volgers te bereiken en te betrekken. Als je als onderwijsinstelling twijfelde om met TikTok aan de slag te gaan, dan is het een goed idee om nu met Instagram Reels beginnen! Ook al is Instagram Reels redelijk nieuw, het blijkt nu al een enorm succes te zijn, met bedrijven en makers die het in de praktijk brengen en een unieke content creëren. Zie hier bijvoorbeeld Reels van Will Smith, Adidas en Princeton University

Ideeën om mee aan de slag te gaan

Overtuigd? Hier is een paar verschillende manieren waarop je als onderwijsinstelling met Reels kunt experimenteren.

  • Korte rondleidingen door verschillende gebieden binnen de onderwijsinstelling. Hierdoor weten de studiekiezers hoe hun toekomstige onderwijsinstelling eruit gaat zien, en kunnen de huidige studenten weer eens een kijkje in hun school krijgen. Op deze manier blijven ze nog een beetje verbonden met hun onderwijsinstelling of krijgen ze hier juist de kans voor!
  • Docenten kunnen zich kort voorstellen en iets over de opleiding vertellen. Op deze manier krijgt de studiekiezer een beeld van de opleiding en leren ze tegelijkertijd hun toekomstige docenten kennen. Voor huidige studenten kan dit een manier zijn weer eens iets persoonlijks mee te krijgen van hun leraren en verbonden met de opleiding te blijven. Veel docenten werken ook nog steeds (gedeeltelijk) vanuit huis, hoe doen ze dat eigenlijk?
  • Studentambassadeurs kunnen op een grappige manier laten zien hoe zij het studeren op dit moment ervaren. Op de campus, thuis of een combinatie daarvan. Het delen van die ervaringen is herkenbaar voor de medestudenten en interessant voor de studiekiezer. Laat de studenten hierin hun eigen ‘taal’ spreken.
  • Breng praktijksituaties in beeld. Dit werkt zowel goed bij praktische mbo opleidingen als bij wetenschappelijke opleidingen waar labwerk een onderdeel is. Dus van kok tot biomedisch wetenschapper.

Voorbeelden van onderwijsinstellingen

Zit je al wel op TikTok, dan kun je je TikTok video natuurlijk ook als Instagram Reel delen zoals Tulane University hier doet met een TikTok waarin ze nieuwe medewerkers verwelkomen.

Ook het Anne Arundel Community College is goed aan het experimenteren met Reels, bijvoorbeeld een grappige Reel met een fortune teller en een waarin een professor advies geeft voor online colleges.

Wil je ook aan de slag met Instagram Reels of wil je vooral even sparren hoe je dit goed kunt inzetten voor je doelgroep? Neem gerust contact met ons op.