Samengestelde zoekopdrachten op LinkedIn (her)gebruiken

Samengestelde zoekopdrachten op LinkedIn (her)gebruiken

Zoeken op LinkedIn is heel handig, veel handiger dan de meeste mensen denken. Toen ik echter op zoek was naar het instellen van een relevante zoekopdracht voor Noscura kwam ik iets heel onhandigs tegen. Het maken van zoekopdrachten met meerdere termen (boolean search) en die opslaan voor terugkerend gebruik is onhandig slecht gedocumenteerd en eigenlijk verstopt in de betaalde functies. In dit blog leg ik je uit hoe je toch handig gecombineerde zoekopdrachten kunt (her)gebruiken op LinkedIn. 

Zoeken op LinkedIn is handig

Ja, zoeken op LinkedIn zit goed in elkaar. Je kunt met allerlei woorden beginnen in het zoekvenster waarna je kunt filteren op ‘alles’, ‘personen’, ‘vacatures’, ‘content’, ‘bedrijven’, ‘onderwijsinstellingen’ en ‘groepen’. Binnen elk van deze categorieën kun je ook weer filters instellen. Zo kun je binnen content filteren op plaatsingsdatum, bedrijfstak of graad van je connectie (eerstegraads is jouw directe netwerk etc). 

Als we in Google meerdere termen gebruiken zoekt Google op én het ene woord én het andere woord. Je krijgt dan dus resultaten waar zowel het ene woord in voorkomt als het andere woord, niet per se naast elkaar. Doordat we zo gewend zijn geraakt aan de manier waarop we Google gebruiken voor het vinden van resultaten is dit ons verwachtingspatroon geworden. 

In LinkedIn werkt het net zo. Zoeken we op ‘open dag’ in LinkedIn, vinden we zowel een open dag als een open huizen dag. 

Zoeken op LinkedIn is ook onhandig

Als je een zoekopdracht echt relevant wil maken wil je in die zoekopdracht meerdere termen, meerdere woorden kunnen opnemen en ook termen uitsluiten. Dat kan allemaal maar je wordt daar niet bij geholpen (bij Google trouwens ook niet). Wat ook onhandig is, maar met opzet, is dat je zoekopdrachten niet kunt opslaan. Dat was voorheen wel zo maar die functionaliteit zit nu achter de betaalde varianten van LinkedIn. Ik zal je laten zien hoe je een gecombineerde zoekopdracht maakt en ook hoe je die makkelijk kunt hergebruiken. 

Zoeken op LinkedIn is strategisch

Voor organisaties en personen is zoeken op LinkedIn een strategisch instrument. Je wil namelijk weten wat mensen, bedrijven en instellingen zeggen over de onderwerpen waarvan jij vindt dat die bij je passen. Je wil ook de interactie aan kunnen gaan op jouw expertisegebieden. 

Overigens is het zo dat een bedrijfspagina geen interactie kan aangaan, dat kunnen alleen personen. Wel kun je als bedrijf gevonden content delen op de bedrijfspagina en die voorzien van een comment. Dat maakt het opslaan van zoekopdrachten strategisch bruikbaarder voor personen dan voor bedrijven. 

Om LinkedIn en het opslaan van zoekopdrachten toch op organisatieniveau strategisch in te zetten interessant te maken zou je mensen van strategische rollen moeten activeren om een rol te spelen. Zo past het bij degene die verantwoordelijk zijn voor een open dag bij een universiteit strategisch passend om interactie aan te gaan met content over open dagen. Het is immers hun onderwerp, als ambassadeur voor de organisatie.

Omzetten van thema naar zoekopdracht op LinkedIn

De volgende functies (booleans) zijn beschikbaar in LinkedIn om een samengestelde zoekopdracht te maken:

Boolean Gebruik Betekenis
“” “Open dag” Je zoek op ‘open dag’. Precies op deze manier geschreven, naast elkaar en met een spatie tussen ‘open’ en ‘dag’
NOT “Tentoonstelling Rembrandt” NOT museum Je zoek op ‘tentoonstelling Rembrandt’ maar in de resultaten komt het woord ‘museum’ niet voor
OR “Open research” OR “open onderzoek” Je zoekt naar alle berichten waar óf ‘open research’ in voorkomt óf ‘open onderzoek’. Dit levert dus meer resultaten op dan bijvoorbeeld alleen ‘open onderzoek’
AND Productontwikkeling AND “open onderzoek” Je zoekt naar alle berichten waarin zowel ṕroductontwikkeling als ‘open onderzoek’ voorkomt. Dit levert dus (veel) minder resultaten op, die vaak wel relevanter zijn voor wat je wil vinden. 
() (tentoonstelling AND Rembrandt) OR (“open onderzoek”) Je zoekt naar resultaten waarin

‘tentoonstelling’ en ‘Rembrandt’ voorkomen maar op willekeurige plaatsen

Of

‘Open onderzoek’ op exact die manier geschreven is

Door de resultaten te filteren op ‘content’ vindt je de resultaten van de zoekopdracht binnen ‘content’, de berichten die mensen plaatsen als update of als artikel dus. 

Met bovenstaande functies kun je overigens niet eindeloos combinaties maken. Als je zoekopdracht te lang wordt (65 karakters lijkt het op) geeft LinkedIn geen resultaten. 

Een paar handige voorbeelden:

Onderwijsinstellingen

De pay-off van Wageningen University & Research is ‘to explore the potential of nature to improve the quality of life’. Ik wil bijvoorbeeld vinden welke content op LinkedIn wordt geplaatst waarin én de term ‘improve’ voorkomt én een een combinatie van ‘quality’ en ‘life’ in het nederlands en Engels en op een willekeurige plek. 

Dan wordt de zoekopdracht op LinkedIn:

(verbeter OR improve) AND (quality OR kwaliteit) AND (life OR leven)

Cultuur

Museum Prinsenhof in Delft heeft een goedlopende tentoonstelling over de schilder Pieter de Hoogh, een vriend van Johannes Vermeer en er zijn duidelijke overeenkomsten in stijl. Je bent er niet zeker van dat mensen de naam van de schilder goed spellen maar je wil wel weten wat mensen schrijven over een tentoonstelling met schilderijen van hem óf van Johannes Vermeer. De bedoeling is om mensen op de tentoonstelling te wijzen in Delft en zo nog meer bezoekers te trekken. 

De zoekopdracht wordt dan:

((pieter AND (hoogh OR hoog)) OR vermeer) AND tentoonstelling

Wetenschap

Het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen heeft als missie het bevorderen van technisch-wetenschappelijk onderzoek met toepassing en impact voor mens en maatschappij. Je wil weten wat mensen schrijven over een combinatie van techniek op verschillende manieren geschreven en ook in het Engels) en onderzoek.

De zoekopdracht wordt dan:

(techniek OR technology OR technische OR technological) AND (onderzoek OR research) 

Opslaan van zoekopdracht voor hergebruik

Eigenlijk heel erg voor de hand liggend. Je maakt de samengestelde zoekopdracht op LinkedIn en slaat de url op als bookmark in je browser. 

Om hetgeen je ziet in de stream te optimaliseren kun je nog twee dingen doen voordat je de zoekopdracht opslaat:

  • Filter op bedrijfstakken. Hiermee maak je de resultaten relevanter voor de bedrijfstakken waar jij mee werkt. 
  • Laat de berichten zien op relevantie (standaard) of op ‘sorteren op nieuwste’. Dit doe je door de dropdown helemaal bovenaan de stream berichten. 

Voor elke nieuwe zoekopdracht maak je een nieuwe bookmark, die je een begrijpelijke naam geeft. 

Op regelmatige tijden zet je dan een actie in je agenda of ander systeem zodat het een vanzelfsprekende handeling wordt. Je hoeft nu alleen maar naar die bookmark of bookmarks te gaan.

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.