Neem onrust en werkdruk weg door het inzetten van een chatbot tijdens de coronacrisis

Neem onrust en werkdruk weg door het inzetten van een chatbot tijdens de coronacrisis

Het zal je niet ontgaan zijn: we verkeren momenteel in hectische tijden. De coronacrisis heeft ons dagelijks leven op z’n kop gezet en er zijn veel vragen. Als communicatie-adviseur is het dus alle hens aan dek. Zeker in het onderwijs. Hoe zorg je dat paniek uitblijft? Hoe beantwoord je de vragen van studenten en ouders? Wat als een chatbot hierbij kan helpen?

Een chatbot kan worden gezien als een virtueel assistent voor de service medewerkers. Een bot is een aanvulling op de communicatie en service afdeling. De meest gestelde vragen kunnen 24/7 beantwoord worden. De medewerkers houden nu zelf meer tijd over voor andere taken.

Even wat feitjes op een feit:
– Een chatbot kan zorgen voor een kostenbesparing tot 36%
– Je behaalt tot wel 24% hogere klanttevredenheid (NPS)
– Je behaalt 20% groei in productiviteit (bron: OBI4wan).

Klinkt interessant toch?

Daarom hebben we bij Noscura een ready-to-go bot klaarstaan met de 10 meest gestelde vragen. De bot kan zo op de website geïnstalleerd worden. Verandert de situatie? Dan passen we in overleg met jullie de antwoorden aan.

Ik heb al een FAQ-pagina. Waarom dan nog een chatbot?

De ervaring leert dat mensen niet zitten te wachten op hele lappen tekst. Ze scannen de pagina’s en willen snel naar de informatie die voor hen van toepassing is. De chatbot is zo ontworpen, dat de persoon meteen zijn vraag kan stellen en daarbij direct een antwoord krijgt: duidelijke en beknopte antwoorden zodat men weet waar hij/zij aan toe is.Bovendien heeft de gebruiker het gevoel meer persoonlijk te geholpen te worden. Hiermee wordt de service beter gewaardeerd.

De meest gestelde vragen in het onderwijs

Na onze analyse dit de veelvoorkomende vragen:
– Wat als ik studievertraging oploop?
– Gaan tentamens/ examens door?
– Wordt er les gegeven?
– Gaan de diploma-uitreikingen door?
– Komt er nog een voorlichtingsbijeenkomst?
– Wat betekent dit voor de geplande studiereizen, excursies en stages in het buitenland?
– Gaat mijn stage wel gewoon door?
– Moet ik mij nog steeds voor 1 april inschrijven?
– Ik heb me al aangemeld, gaat mijn intakegesprek nu door?
– Komt er nog een nieuwe voorlichtingsbijeenkomst?

Met deze vragen handel je een groot deel van de vragen af. En verandert de situatie? Dan passen we de antwoorden in overleg met jou aan.

De bot is kant en klaar en kan zo op de website geïnstalleerd worden. Vragen of interesse? Neem gerust contact met ons op.

Lisa Niehoff

Meegegroeid met de opkomst van internet ontdekte ik al vroeg dat de psychologie achter online communicatie mij fascineerde. Zo ontdekte ik snel de wondere wereld van social media en zag snel dat het meer was dat online giebelen met elkaar. Online communicatie heeft een gigantische impact en is hier voor altijd. Ik maak inmiddels al 10 jaar van mijn hobby mijn werk en mag dit ook voor Noscura doen.