Goede voornemens 2.0

Goede voornemens 2.0

Een nieuw jaar en tijd voor nieuwe voornemens. Meer bewegen, minder kopen, meer sparen, minder eten… Het begin van een nieuw jaar is ook een perfect moment om kritisch naar je zakelijke goede voornemens te kijken en deze voor het komende jaar te formuleren.  Een meer/ minder voornemen werkt wellicht in je privéleven maar het is niet erg concreet. Het voldoet niet aan een SMART doelstelling en het roept eigenlijk alleen maar vragen op. In dit blog neem ik je mee naar mijn 4 goede (social media content) voornemens voor komend jaar waarbij ik niet kijk naar meer of minder maar wel naar ANDERS. Wat kan ik in 2020 anders (beter) doen?

The Struggle is real

Een voornemen welke ik de laatste jaren steeds vaker hoor in mijn omgeving  is het voornemen om minder met social media bezig te zijn. 

Vanuit mijn functie als communicatieadviseur, waarbij ik de social media kanalen van een middelbare school beheer, maak ik content. Ik ‘verzamel’ likes en volgers en probeer ik met elk bericht een zo groot mogelijk bereik te halen. En waarbij ik dus wil dat mijn volgers veel op onze social media zitten. In deze rol zit ik aan de kant van de zender. Ik zou er dus last van hebben als mijn volgers minder met social media bezig zouden zijn. 

Sinds afgelopen jaar kom ik social media ook tegen in de rol van mediacoach, waarbij ik regelmatig voor een groep ouders mag spreken over het onderwerp mediawijsheid, of waar ik tijdens een gastles jongeren bewust maak van hun eigen gedrag op social media. Hier sta ik dus aan de andere kant, de kant van de ontvanger. En vanuit deze rol ben ik me zeer bewust van de overkill aan (soms hele onzinnige of zelfs schokkende) content die elke dag ons en onze kinderen bereikt.

Everything for the likes?

Het zou in mijn rol als ‘communitymanager’ heel makkelijk te zijn om te beginnen over het behalen van zoveel meer volgens voor die en die datum, of het plaatsen van zoveel berichten in heel 2020, of het behalen van zoveel mensen in die en die maand. Maar dat is nou net datgene waar de mediacoach in mij de kriebels van krijgt. Wij hebben als school ook de maatschappelijke taak om jongeren verstandig te leren omgaan met social media. Is het dan wel oké om over de rug van deze jongeren bepaalde doelstellingen te behalen die goed uitkomen voor de school? Wil ik dat onze leerlingen meer tijd op social media zitten door ons schoolaccount? Wat is ons doel met ons account, entertainment, PR? 

Het hebben van een schoolaccount gaat gepaard met bepaalde marketing gerelateerde doelen. Daar kom je niet onderuit. Echter denk ik dat een school daarin ook een andere functie heeft, namelijk het goede voorbeeld geven en zoveel mogelijk bijdragen aan bewustwording. Daarom heb ik lang en hard over 3 goede voornemens 2.0 (en 1 bonus voornemen voor de echte diehard) nagedacht en deze wil ik graag met je delen.

Voornemen 1: Versterken van (offline) lessen

Als je gaan zoeken op de hashtag #kutvoorlichting vind je een online campagne van jongeren op Instagram waarbij zij aangeven dat de seksuele voorlichting op middelbare scholen, incompleet en ouderwets is.

Op veel scholen wordt tijdens de biologielessen bijna alleen verteld over de voortplanting. Echter hebben jongeren ook behoefte aan andere informatie. Door de komst van internet komen jongeren al wel op vroegere leeftijd in aanraking met pornografie. Rondom het thema seks hangen verschillende taboes. Veel volwassenen vinden het lastig om hier open over te praten. Als je op Instagram gaat zoeken naar dit thema zijn er veel influencers en accounts te vinden die alles (maar dan ook echt alles) rondom seksualiteit bespreken.Veel van deze accounts zijn gericht op jongeren. De content is dus beschikbaar. 

Je kunt de offline lessen met deze content – in de periode dat klassen seksuele voorlichting krijgen in de les,- online versterken. Het is uiteraard wel van belang dat je goed overlegt met de vaksectie over de online ondersteuning. Daarom adviseer ik om met een goede contentplanning aan de slag te gaan en deze goed te bespreken met de betreffende docenten. Dit voorbeeld gaat over seks maar denk ook aan lessen tijdens sport en bewegen over voeding en sporten, maar ook actualiteiten in de wereld, hoe alles werkt rondom economische onderwerpen, proefjes bij natuurkunde en noem maar op. 

Er is heel veel te vinden rondom elk thema en je kunt je social media inzetten om de lessen offline te versterken.

Voornemen 2: Korte online campagnes rondom een specifiek thema

Als je een account beheert waar je veel jongeren hebt verzameld kan het account een uitgelezen plek zijn om bepaalde thema’s aan te kaarten. Dan heb ik het niet over activiteiten die binnen de school gebeuren, maar bekijk het eens breder. 

Een leuke bron voor onderwerpen kan je wellicht vinden in de profielwerkstuk onderwerpen van je eindexamenleerlingen. Zij kiezen uit onderwerpen die hen interesseren. Het is een leuke manier om deze onderzoeken aandacht te geven, en om de thema’s te gebruiken in de bewustwording van je leerlingen. Afgelopen jaren heb ik super interessante onderwerpen langs zien komen; het effect van social media op het zelfbeeld van jongeren, feminisme door de jaren heen, effect van emoji’s in de communicatie, onderzoek naar wat een huishouden kan doen om de klimaatcrisis tegen te gaan, de effecten van de kledingindustrie. 

Het is heel leuk om samen met de leerlingen een online campagne te bedenken rondom de resultaten van hun onderzoek. Door dit te plaatsen kan je bijdragen aan de bewustwording van je volgers zonder teveel met een vingertje te wijzen. Je communiceert namelijk vanuit iets dat leerlingen zelf onderzocht hebben. Daarmee kan je gelijk laten zien met welk niveau je leerlingen de school verlaten. 

Voornemen 3: Een podium bieden aan talent

Als mediacoach hoor ik mensen praten over de negatieve kanten van social  media. Zelf ben ik een echte social media fanaat en ik vind het dus jammer dat we te weinig gebruik maken van de voordelen die sociale media kunnen bieden. 

Op een school heb je te maken met een community. Veel verschillende leerlingen (en medewerkers) die allemaal hun eigen kwaliteiten, hobby’s, passies hebben. Het bruist er van! Op de school waar ik werk hebben we 1900 leerlingen en inmiddels 4080 volgers op onze Instagram pagina. Dat betekent dat wij naast de offline community die er is, ook een online community hebben gecreëerd. 

Dit bereik kunnen we inzetten om te laten zien dat wij de allerleukste school van de regio zijn. Maar hoe tof is het als wij als school een podium kunnen bieden aan leerlingen die hun talent aan de buitenwereld wil laten zien. Waarbij wij gebruik maken van de kracht van social media en leerlingen daarbij de kans geven om zichzelf te profileren. Zo zijn er verschillende bands die meedoen aan lokale bandwedstrijden. Wij als school kunnen hen helpen met hun bekendheid in de regio. Door content over de band te delen en door hun instagramaccount te promoten.

Leerlingen voelen zich gezien en gesteund door de school, daarnaast is het ook gewoon ook nog eens heel erg leuk om ze mee te nemen in de wondere wereld van social media en samen te ontdekken wat er gebeurd als je social media inzet als marketingkanaal. Op deze manier is het spelend leren met iets waar je als leerling een enorme passie voor hebt. Die energie die vrijkomt in de samenwerking met zulke leerlingen is aanstekelijk, daar zul je zeker weten achter komen. Je zou haast gaan denken dat je dit voornemen voor het vergroten van je eigen levensvreugde doet.  😉

Voornemen 4: Beste vrienden maken op social media
LET OP: alleen voor de echte masters onder ons

Soms vind ik het zelf wel eens een nadeel dat je op social media niet echt je doelgroepen kunt segmenteren. In het begin van Instagram was het nog heel duidelijk een kanaal waar ik alleen mijn leerlingen had zitten. Op Facebook kon ik ouders en medewerkers bereiken. Inmiddels zijn ook steeds meer ouders op Instagram te vinden. Hierdoor valt het gevoel van ‘ exclusiviteit’ een beetje weg. 

Een leuke functie die Instagram (Facebook heeft hem ook) heeft geïntroduceerd is de ‘beste vrienden’  lijst. In deze lijst kan je volgers zetten en vervolgens een verhaal delen enkel met de volgers die in deze groep staan. Nou zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen op alle leerlingen in deze lijst te zetten (of juist alle ouders, of al je collega’s) en zo ‘geheime’ boodschappen aan deze specifieke lijst kunnen sturen. Maar je zou ook kunnen kijken of je bijvoorbeeld alleen je nieuwe aankomende brugklassers erin zet en dat je daar een aparte campagne voor maakt. 

De keuze is reuze, het is denk ik ook best even een werkje om de juiste mensen in een dergelijke lijst te zetten. Maar de gedachte dat je dus een soort van ‘underground’ kan communiceren met een specifiek door jou geselecteerde groep maakt mij wel enthousiast. Laat je gedachte er eens over gaan en wie weet inspireert dit voornemen je wel tot het maken van een super geheim communicatiekanaal!

Conclusie 

Oftewel, mijn conclusie. Probeer meer (ja ik hoor je denken…)  te halen uit je goede voornemens dan meer van dit of minder van dat. Probeer out of the box te denken, denk ANDERS. Denk aan betekenisvolle veranderingen die op een relevante en inspirerende manier kunnen bijdragen aan het leven van je volgers. Die hen niet verandert in consumerende robots maar die hen verrijkt of helpt bij het behalen van doelen. Daarnaast het allerbelangrijkste, doe iets waar het vlammetje van binnen vuriger van gaat branden van jou en van je volgers. 

Veel goeds en vooral inspiratie gewenst voor 2020!

 

Els van Barneveld