Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Unibuddy – Iets voor jouw uni?

Unibuddy – Iets voor jouw uni?

In dit blog schreef ik over het inzetten van student-ambassadeurs bij onderwijsinstellingen. In dit blog ga ik in op een systeem om dat te organiseren: Unibuddy. Een aantal Nederlandse universiteiten maakt er al gebruik van en ik sprak een gebruiker van het eerste uur. Is Unibuddy de ideale oplossing?

Wat is het?

Unibuddy is een Londens bedrijf en product, dat in eerste instantie voor de Britse onderwijssector ontwikkeld. Uit de klantenlijst blijkt dat er ook Nederlandse universiteiten klant zijn. Unibuddy is een oplossing in je website waardoor prospects (je aanstaande studenten) direct in contact  kunnen komen met je huidige studenten (je ambassadeurs). De profielen en blogs van de ambassadeurs helpen bij de keuze met welk van de ambassadeurs je als prospect contact opneemt via de chat-mogelijkheid. Unibuddy biedt dus een oplossing voor het faciliteren van de contentcreatie en de interactie met student-ambassadeurs.

Techniek van Unibuddy

Unibuddy is een blog- en chatsysteem dat inhaakt op je corporate website door middel van een iframe of widget. Het is logisch om Unibuddy op de studiekeuzepagina’s te integreren. Unibuddy lijkt onderdeel van je website en de gebruiker heeft niet snel in de gaten dat op de achtergrond gebruik wordt gemaakt van een Unibuddy website. Het openen van de chat gebeurt in de Unibuddy omgeving. Ook de blogs van de student-ambassadeurs zijn onderdeel van de Unibuddy-omgeving.

Voordat je deel kunt nemen aan een chat moet je, als vragensteller – of prospect, een account aanmaken. Hierbij worden je vragen gesteld over je vooropleiding, studie van interesse en land van herkomst. De data van de prospects wordt geanalyseerd door en gepresenteerd in een CRM / dashboard van Unibuddy. Er is in ieder geval een koppeling mogelijk met de CRM pakketten van Radius van Campus Management en met Microsoft Dynamics.

Voordelen van Unibuddy

De student-ambassadeurs ontvangen een bericht in de speciaal ontwikkelde app als er iemand een vraag aan hen heeft gericht. Ze kunnen direct, of op een later moment, antwoord geven en de vragensteller ziet het antwoord in het chatvenster. De student-ambassadeurs zijn niet gebonden aan een 9-5 cultuur en zullen ook in de avonduren (en nacht?) iemand te woord staan.  De vragensteller krijgt een bericht in de email, WhatsApp of via sms als de ambassadeur een vraag heeft beantwoord.

Nadelen van Unibuddy

Er zitten echter ook nadelen aan de (technische) aanpak van Unibuddy. De data, de gesprekken en leads, vinden plaats in de omgeving van Unibuddy. Dat geldt ook voor de blogs die studenten schrijven. De content en de interactie bevindt zich dus niet in je eigen systemen en servers. De inhoud wordt door zoekmachines minder snel in verband gebracht met jouw website en de inhoud zal niet zonder meer terugkomen in resultaten van de zoekmachine op je eigen website.

Ze geven op hun website aan dat ze de contactgegevens, de opleiding van interesse en het land van herkomst verzamelen. De data wordt maximaal 14 dagen bewaard.

Voordat de prospect een chat kan starten moet deze door een (GDPR / AVG – compliant) inschrijfproces. Hierbij moet aangegeven worden dat men het eens is met de gebruiksvoorwaarden en privacy policy van Unibuddy en de privacy policy van jouw instelling. Ook moet de prospect aanvinken of jouw instelling de gegevens mag gebruiken om prospects te benaderen. De (geanonimiseerde) data kan gebruikt worden voor onderzoek en analyse voor hun eigen gebruik. De analyses en de uitkomsten van onderzoeken mogen doorverkocht worden aan (commerciële) partijen. Hierbij delen ze geen persoonsgegevens.

Het bedrijf is overigens heel open over wat ze wel en niet doen met de data.

Niet per se geïntegreerd met bestaande webcare / klantenservice

Unibuddy heeft een goed werkend systeem gebouwd dat voorziet in een (latente) behoefte. Goed idee dus. Toch? Het grootste nadeel is eigenlijk dat interactie en contentcreatie niet plaatsvindt in je eigen website, systemen en dat Unibuddy ook niet aansluit bij de webcare en klantenservice die je al hebt ingericht. Alle universiteiten maken gebruik van een webcaretool waar zowel live chat (via website), Facebook messenger als WhatsApp geïntegreerd zijn of kunnen worden.

Als de systemen niet op elkaar aansluiten, is het niet mogelijk om op een eenvoudige manier vragen door te zetten naar je collega’s in de eerste of tweede lijn. Je bent dus eigenlijk een eiland aan het creëren in de service van je instelling.

We vinden dat je  het de vragensteller zo makkelijk mogelijk moet maken en dat er dus voor een kanaal gekozen moet worden dat die vragensteller al in gebruik heeft en goed kent. Op dit moment zijn WhatsApp en Facebook messenger de standaard, en heel geschikt om het contact tussen de potentiële en de huidige student op te zetten.

Blogs van student-ambassadeurs op je website en verhalen op andere (social) kanalen is uiteraard een heel goed idee. Ook daarvoor geldt dat elke universiteit de systemen al in gebruik heeft en het dus niet nodig is om daar nog een ander systeem voor aan te schaffen

Conclusie

We weten uit ervaring dat een systeem als Unibuddy (en er is een aantal andere systemen beschikbaar dat ongeveer hetzelfde doet) een oplossing kan bieden als de systemen waar je eigenlijk gebruik van zou kunnen (en moeten) maken in beheer zijn bij “een andere afdeling”.

Je hoeft niet langs een ICT afdeling en je hoeft geen gezamenlijke aanpak te hebben. Het is een snelle, makkelijke en daarom erg aantrekkelijk oplossing. Het is echter geen geïntegreerde en langere termijn oplossing.

 

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Geen reacties

Reageer