Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Kieswijzers in de cultuursector, drie voorbeelden en vijf tips

Kieswijzers in de cultuursector, drie voorbeelden en vijf tips

Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten en waterschappen achter de rug en de Europese verkiezingen voor de boeg, vind je online volop kieswijzers. Deze wijzers helpen je bij het maken van een keuze. Goed idee, want keuze is er volop. En niet enkel op politiek vlak, ook in de cultuursector valt er volop te kiezen. Een aantal culturele instellingen spelen daarop in en bieden bezoekers hulp bij het maken van een keuze. Een aantal voorbeelden.

Internationaal Film Festival Rotterdam – persoonlijke agenda via website

Iedereen die weleens op het IFFR is geweest, weet dat het lastig kiezen is. Het aanbod films is enorm. De Film Finder toont bezoekers een trailer van een film. Duim omhoog is bewaren, duim omlaag is overslaan. Aan de hand van de keuzes wordt steeds gerichter een film voorgesteld. “Hoe meer films je liket, hoe beter onze volgende tip”, zegt de Film Finder. Na een aantal keuzes wordt gevraagd in te loggen, zodat al de favorieten bewaard kunnen worden.

Het inloggen biedt nog meer gemak. Een slimme agenda planner helpt een bezoeker met het maken van een optimaal advies. Kies welke favorieten je graag wilt zien en op welke dag (of dagen) je het festival bezoekt en er rolt een agenda uit. Eén klik en de kaarten zijn ook daadwerkelijk gekocht.

Holland Festival – 3 suggesties via app

Het Holland Festival in Amsterdam pakt het op een andere manier aan. Het festival voor podiumkunsten heeft een app. Een van de mogelijkheden van de app is een keuzehulp die helpt bij het vinden van passende voorstellingen. Deze hulp stelt je drie vragen met steeds twee antwoordmogelijkheden. Dat resulteert in drie suggesties.

De suggesties zijn summier en geven de belangrijkste informatie weer: waar, wanneer en wat. Voor meer informatie kun je doorklikken of de voorstelling als favoriet markeren. Ondanks het aanbod voorstellingen tijdens het festival zijn de suggesties vrijwel altijd hetzelfde.

Nederlands Dans Theater – 1 voorstel via chat

De aanpak van het NDT is persoonlijk. De keuzehulp lijkt op een chat met een fysiek persoon. “Ik help je graag om een voorstelling te vinden die bij jou past”, zegt de keuzehulp. Aan de hand van een aantal vragen (door de keuzehulp) en voorgedefinieerde antwoorden (een gebruiker kan kiezen), raadt de keuzehulp een voorstelling aan. “Ik denk dat Settle for More echt iets voor jou is”, zegt de keuzehulp.

Vervolgens kun je als gebruiker nog wat meer informatie krijgen, een trailer of de speellijst bekijken, of een ander advies opvragen. Voordat je wordt doorgestuurd naar de speellijst en daarmee een eventuele koop van kaarten, vraagt de keuzehulp nog of je af en toe updates wilt ontvangen.

Resultaat

De keuzehulp van het NDT werkt. “De Keuzehulp heeft dit seizoen geleid tot 30% meer conversie ten opzichte van andere kanalen, extra nieuwsbriefaanmeldingen en positieve feedback via sociale media en bij de theaters.” (bron)

Van de andere twee keuzehulpen zijn geen resultaten bekend.

Tips

  • Een schot voor open doel misschien, maar een kieswijzer werkt alleen wanneer het aanbod groot genoeg is. Het IFFR en het Holland Festival hebben een flink aanbod in een relatief korte periode. Het NDT heeft een groot aantal voorstellingen verspreid over het seizoen en het land.
  • Biedt de gebruiker daadwerkelijk een goed advies. De keuzehulp van het NDT geldt voor het hele seizoen, maar adviseert – heel handig – enkel voorstellingen die je nog kunt bekijken in de komende maanden. De keuzehulp van het Holland Festival werkt snel, maar biedt niet veel variatie.
  • Maak het persoonlijk. Het NDT doet dat letterlijk door de keuzehulp vorm te geven als een chat. Het IFFR stemt jouw favorieten af op jouw agenda.
  • Geef de gebruiker de mogelijkheid om ook in te schrijven op nieuwsbrieven of andere mailings. Een enthousiaste bezoeker blijft graag op de hoogte. En het is voor de organisatie, een goede mogelijkheid om (potentiële) bezoekers aan je te binden.
  • Promoot de keuzehulp. De keuzehulp van het NDT wordt genoemd in de nieuwsbrief, en bijvoorbeeld ook op Instagram. Het IFFR promoot de Film Finder onder andere op YouTube.

Tot slot

Een dergelijke tool kun je op maat laten maken, maar er zijn ook allerlei bestaande tools die kunnen helpen. Wil je meer weten? Laat het ons weten!

Mirjam Verloop

Van origine ben ik ontwikkelaar van websites, applicaties en andere digitale middelen. Sinds een aantal jaar werk ik specifiek voor de cultuursector en het onderwijs. En niet enkel meer als ontwikkelaar, maar ook als auteur, trainer en adviseur. Ik schrijf graag over cultuur, technologie, communicatie en educatie.

Geen reacties

Reageer