Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

DEN-event

Pas op voor digitale grootmachten

Op maandagochtend half tien sta ik in de kou voor De Doelen in Rotterdam. Samen met nog een klein aantal wachtenden op het openen van de draaideuren. Gelukkig duurt het wachten niet al te lang en dan kunnen we via de roltrappen omhoog naar de Willem Burger-foyer voor een warme kop koffie en de start van het DEN-event. Een tweedaagse conferentie over cultuur en digitalisering georganiseerd door DEN, het kennisinstituut voor digitalisering in de cultuursector.

Er is een gevarieerd programma met deelsessies over open data, online platformen, podcasts en VR & AR. Maar voordat we ons daarop kunnen richten krijgen we eerst een inspirerende keynote van Marleen Stikker van stichting De Waag en, alweer lang geleden, één van de oprichters van De Digitale Stad. Een waarschuwing tegen de oppermacht van Google, Facebook, Amazon en Apple en een toekomstvisie naar een Next Generation Web, een publieke ruimte op het internet waar we niet gemanipuleerd en geregeerd worden door commerciële partijen zoals in de VS. Of door eenpartijstaten zoals Rusland en China. Europa als digitaal werelddeel. Met mooie voorbeelden van hoe kunstenaars lang voor ieder ander al experimenteerden met digitale technologieën.

Bij de deelsessies kies ik voor online platformen met twee verhalen over twee video-on-demand- projecten, ArtTube en MuseumTV. Waarbij de eerste zich meer richtte op kunst, ArtTube bestaat niet meer, terwijl de tweede zich richt op alle soorten musea. Het eerste verhaal van Judith Veraart is de geschiedenis van een moedige poging, het tweede verhaal van Marieke van der Donk is het verhaal van een doorlopende strijd. Als iedere houder van een Museumkaart één euro extra zou betalen dan zou MuseumTV een budget hebben van € 13 miljoen, is de stelling van Marieke van der Donk. Nu is het steeds opnieuw partners en fondsen zoeken om MuseumTV in de lucht te houden. Wat opvalt is de eigenwijsheid van de museumdirecteuren die elkaar als concurrenten zien en niet het voordeel van een videokanaal voor alle musea inzien.

Na de lunchpauze is er een kort gesprek bij een digitaal haardvuur met het hoofd van digital media van het Victoria & Albert Museum in Londen, Kati Price. Over digitalisering van de gigantische collectie, een grote opgave.

Christian Mio Loclair

Christian Mio Loclair tijdens het DEN-event

Vervolgens opnieuw een inspirerende keynote van ex-breakdancer Christian Mio Loclair uit Zwitserland. Over de verbinding tussen kunst en technologie en daarmee een vervolg op het verhaal van Marleen Stikker die in haar keynote hiervan ook een groot aantal voorbeelden gaf. Loclair houdt zich bezig met kunst en artificial intelligence. Het meest opvallende voorbeeld van zijn werk is een computer die in een spiegel kijkt en wat hij ziet vertaalt in zinnen als “een vrouw gebogen over een computer”, “een parkeerplaats”. Zo opgeschreven klinkt het minder grappig dan in het filmpje dat hij als illustratie laat zien.

Bekijk hier de film Narziss die Christian Mio Loclair liet zien

Het laatste deel van het programma is de presentatie van een open call for ideas, een competitie uitgeschreven door DEN waar drie ideeën worden gepresenteerd door vertegenwoordigers van de indienende instituten. Tiktik is een app voor blinden en slechtzienden van het Van Abbemuseum. Het Performance Technology Lab is een laboratorium en een vraagbaak voor performers die met technologie willen experimenteren en Impact Beyond is een website en misschien een app waar bezoekers van festivals langer betrokken kunnen worden bij festivals en evenementen die ze bezocht hebben.

We eindigen met drie korte presentaties over eigen of andermans platformen door Emilie Goordenker van het Mauritshuis (die alles hebben geprobeerd), Ingrid Walschot van de NTR over interactieve kunstwerken van Jeroen Bosch, M.C. Escher en Rembrandt, en Joost Poort en Elsbeth Dekker van het Nederlands Dans Theater over de digitalisering van het archief. Een eenduidig antwoord over wat het verstandigst is, een eigen platform creëren of jezelf overleveren aan Google waar Marleen Stikker voor waarschuwt, is er niet. Vindbaarheid via Google lijkt handig maar het eigen netwerk en goede content blijft toch de belangrijkst voor je bezoekers om jouw websites te bezoeken of jouw apps te gebruiken.

Fedde van der Spoel

Mijn grote kennis en brede ervaring op het gebied van marketing, communicatie en online media beschouw ik zelf als een grote kracht in het uitoefenen mijn werk als online communicatie adviseur. Ik ben een bovenmatig in kunst geïnteresseerde netwerker met contacten in alle sectoren van de kunst, van de beeldende kunst tot in de theaterwereld, in de literaire wereld en in de muziek.

Geen reacties

Reageer