Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Noscura – Van basisscholen tot en met universiteiten

Noscura – Van basisscholen tot en met universiteiten

Onlangs hebben we een OBI Engage contract gesloten met een onderwijsgroep met 14 middelbare scholen in het oosten van Nederland. We helpen hen op deze manier met webcare en hebben de gebruikers getraind om effectief te kunnen monitoren op de voor hen belangrijke onderwerpen. Met enige trots kunnen we nu zeggen dat we de hele onderwijskolom tot onze klant mogen rekenen: van basisscholen tot en met universiteiten. Een mooi moment om eens terug te blikken en te kijken hoe wij die onderwijskolom hebben leren kennen.

In november 2015 zijn we met Noscura van start gegaan met een tweetal universiteiten, al snel volgde een grote hogeschool. Na de stap naar mbo instellingen en ROC’s zijn we ook aan de slag gegaan met onderwijsgroepen en middelbare scholen. Nu we ook basisscholen van dienst zijn hebben we de mooie mijlpaal bereikt dat we kunnen zeggen alle soorten onderwijs te bedienen met oplossingen van OBI4wan maar ook met onze dienstverlening.

Verschillende onderwijsinstellingen, verschillende focus

De manier waarop online communicatie wordt ingezet en de manier waarop er gebruik wordt gemaakt van de oplossingen van OBI4wan verschilt uiteraard sterk. Het primair en voortgezet onderwijs is bezig met Instagram en Snapchat en de interactie tussen leerlingen onderling. Daarnaast is men bezig met de interactie tussen leerlingen en de school. Vooral in het voortgezet – en middelbaar onderwijs wordt de reputatie door de activiteit van leerlingen op openbare platformen belangrijker. HBO instellingen zetten sterk in op de werking van ambassadeurs en de monitoring ervan. Er wordt ingezet op contentcreatie en participatie door medewerkers en studenten. We zien dat de meeste universiteiten strategisch bezig zijn met zowel monitoring, als interactie en contentcreatie. Ook zien we dat webcare en customer care aanwezig is. Over de hele onderwijskolom is het helpen van klanten via de social kanalen en WhatsApp belangrijk.

Geen direct verband tussen niveau en volwassenheid online communicatie

Het is overigens ook zo dat er geen lineair verband is tussen de volwassenheid van de inzet van online communicatie en het niveau van de leerling/student. Sommige voortgezet onderwijsinstellingen zijn verder in de ontwikkeling van strategisch inzetten van online communicatie dan sommige universiteiten. Er is een groot verschil tussen verschillende instellingen van hetzelfde niveau. Ook zien we dat ontwikkeling op bijvoorbeeld het vlak van contentcreatie niet altijd betekent dat ook het monitoren en interactie op hetzelfde niveau is.

Nog genoeg te doen dus in die onderwijskolom en daar hebben we veel zin 🙂

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Geen reacties

Reageer