Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Jongeren en YouTube

Jongeren en YouTube: ook in het museum

Jongeren kijken graag naar bewegende beelden. Bijna 92 procent van de jongeren kijkt video’s of filmpjes via een video sharing service, zoals YouTube. Een groot deel van hen kijkt regelmatig vlogs van bekende YouTubers. Als museum wil je misschien graag meer jongeren aanspreken. En heb je niet alleen de beschikking over kennis, maar ook over veel visueel materiaal. Goede content publiceren op bijvoorbeeld YouTube lijkt dus een manier om jongeren te bereiken. Net als het samenwerken met vloggers met veel fans. Een aantal voorbeelden.

Cultuurvlogs

Museum de Lakenhal in Leiden is gesloten voor renovatie. Het museum sloot in 2016 en gaat naar verwachting weer open in het voorjaar van 2019. In de sluitingsperiode communiceert het museum regelmatig op sociale media. De cultuurvloggers van My Daily Shot of Culture maakte eind oktober een eerste vlog. Deze vlog is de eerste in reeks van vijf waarin wordt toegeleefd naar de heropening. De videos werden gepubliceerd op YouTube, zowel op het kanaal van De Lakenhal als My Daily Shot of Culture, en worden gepromoot via andere social mediakanalen. De eerste video trok vooralsnog ongeveer 500 kijkers via beide YouTube kanalen en ruim 3000 op LinkedIn. My Daily Shot of Culture spreekt over cultuur op een manier waarop andere vloggers spreken over make up, games of het dagelijks leven.

Je kunt natuurlijk zelf content maken, maar wat dit voorbeeld goed laat zien is dat je ook kunt samenwerken met mensen die al content maken over een specifiek thema voor een specifieke doelgroep. Zo maak je gebruik van hun bereik.

Samenwerken met bekende vloggers

De vloggers van My Daily Shot of Culture zijn bekend met cultuur, de volgs staan altijd in het teken van een cultuurbezoek. Vloggers die misschien minder bekend zijn met cultuur, maar wel veel volgers hebben, kunnen een succesvolle verbinding zijn tussen het museum en jongeren. Het Rijksmuseum biedt jongeren de mogelijkheid om door een bekende YouTuber of artiest rondgeleid te worden in het museum. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een app. Jongeren kijken door de ogen van de rondleiders naar verschillende kunstwerken in het museum en krijgen onderweg verschillende uitdagingen.

Dit voorbeeld illustreert wederom een samenwerking, in dit geval met artiesten die bekend zijn bij jongeren. Zij worden ingezet als rolmodellen en laten volgers, veelal jongeren, zien dat een museumbezoek interessant is.

Bingo!

Bekende rappers en vloggers en een spelelement staan ook centraal in Bingo Battle. Dit is een initiatief van MuseumTV en CJP en verschillende musea werken mee. De rappers en vloggers rennen door een museum om in tien minuten zo veel mogelijk objecten van hun bingokaart af te strepen, lukt dat niet, dan volgt een tegenprestatie. Van elke speurtocht wordt een video gemaakt. Dit spel kan ook live gespeeld worden in musea. De filosofie van Bingo Battle “Jonge mensen kijken namelijk op een andere, meer intuïtieve manier naar kunst, cultuur en wetenschap: ze willen dingen ontdekken vanuit hun eigen interesses.”

Net als in het voorbeeld van het Rijksmuseum wordt hier ook samengewerkt met bekende personen. Ook wordt er een verbinding gemaakt met een eigen bezoek aan een museum. Jongeren kunnen het spel zelf spelen in een van de deelnemende musea.

Collectie

Het natuurhistorische Field Museum in Chicago biedt volop mogelijkheden om dingen te ontdekken. Het museum heeft een enorme collectie. Emily, de Chief Curiosity Correspondent, laat op YouTube kanaal The Brain Scoop zien welke bijzondere voorwerpen het museum in zijn bezit heeft. De korte video’s zijn educatief, maar hebben bijna een mysterieuze toon en zijn populair. Zo’n 482000 abonnees volgen de ontdekkingen van Emily.

Wanneer content gemaakt wordt op zo’n manier dat het jongeren aanspreekt, zoals in dit voorbeeld, dan is leren niet “saai”. Juist spannend en maakt het nieuwsgierig.

Jongeren en YouTube

De cijfers

De Museumcijfers 2017 werden in het najaar van 2018 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat jongeren musea vooral met de klas bezoeken. Dat bezoek steeg iets in 2017. Het bezoek in de vrije tijd daalde juist. Positief is “dat musea steeds vaker gebruikmaken van social media die onder jongeren populair zijn: met name Instagram en YouTube.”

De meeste musea bieden een programma voor klassen uit het voortgezet onderwijs, maar er zijn vrijwel geen activiteiten voor jongeren in de vrije tijd. Kinderen uit de basisschoolleeftijd kunnen vaak meedoen aan speurtochten, knutselactiviteiten en een speciale rondleiding. Voor jongeren is er niets vergelijkbaars. Musea publiceren wel op sociale kanalen, waaronder YouTube, maar deze content is niet specifiek voor jongeren.

Tips

  • Bekijk je YouTube-kanaal niet als videobibliotheek maar als social media-platform. Een plek waar je een community op kunt bouwen en interactie aan kunt gaan.
  • Beperk je niet tot YouTube voor je videocontent. Kijk ook naar de mogelijkheden die bijvoorbeeld Instagram Stories en Instagram TV bieden.
  • Jongeren geven de voorkeur aan beeld boven tekst. Maak gebruik van de collectie van jouw museum, het gebouw of een evenement. Er zijn veel mogelijkheden om visueel aantrekkelijk content te maken.
  • Vertel enthousiast over jouw collectie op een manier die jongeren aanspreekt, in taalgebruik en onderwerp.
  • Vloggers die populair zijn onder jongeren, kunnen een rol spelen in het aanspreken van een doelgroep die nog niet vaak in het museum te vinden is.
  • Maak het interactief, door een spelelement toe te voegen of door jongeren uit te nodigen zelf video’s te maken.

Wil je ook aan de slag met video, maar moet je even over de drempel geholpen worden? Neem gerust contact met ons op.

Mirjam Verloop

Van origine ben ik ontwikkelaar van websites, applicaties en andere digitale middelen. Sinds een aantal jaar werk ik specifiek voor de cultuursector en het onderwijs. En niet enkel meer als ontwikkelaar, maar ook als auteur, educator en adviseur. Ik schrijf graag over cultuur, technologie, communicatie en educatie.

No Comments

Post a Comment