Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

IGTV voor universiteiten

De mogelijkheden van WhatsApp voor musea

Lokale overheid, scholen en supermarkten maken steeds meer gebruik van WhatsApp als kanaal voor klantcontact. In de cultuursector gebeurt dat nog niet zo veel. Is WhatsApp ook voor musea en andere culturele instellingen een goede manier om contact te houden met de bezoekers, potentiële bezoekers en degene die het museum net bezocht hebben?

In Nederland maken 11,5 miljoen mensen gebruik van WhatsApp, waarvan 8,3 miljoen dagelijks. En het aantal dagelijkse gebruikers neemt enkel toe. WhatsApp is populair in alle leeftijdsgroepen, maar in leeftijdscategorie 15 – 39 jaar gebruikt ruim 90% WhatsApp. De jongste gebruikers, of misschien beter, generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, brengt zo’n 2,5 uur per dag op WhatsApp door. Zij praten met vrienden en familie in korte berichten en voegen beeld en geluid toe.

Eigenlijk spreekt dat bondige en meer informele karakter alle generaties wel aan. Het Zeeuws Archief geeft bezoekers de gelegenheid om vragen te stellen via WhatsApp. Maaike Doorenbos, coördinator Infocentrum, vertelt dat het archief door deze manier van communiceren een ander soort contact met de klant heeft. “Het contact met de klant is via WhatsApp meer ongedwongen dan via de mail.”

Vraag maar raak

Het Zeeuws Archief besloot om klanten een extra manier te bieden om met hen te communiceren. Maaike Doorenbos: “Met WhatsApp kunnen vragen snel gesteld en afgehandeld worden. Ook kunnen afbeeldingen en links makkelijk toegevoegd worden aan een bericht. We krijgen zowel praktische vragen als archief-inhoudelijke vragen. De praktische vragen gaan over de openingstijden of de aanschaf van kaartjes voor een lezing. De meeste vragen zijn echter archief-inhoudelijk van aard en hebben betrekking op genealogisch onderzoek. Verder hebben we vragen gekregen met betrekking tot huizenonderzoek, het bestellen en inzien van scans en de beschikbaarheid van bepaalde archieven.”

Wanneer je WhatsApp op deze manier inzet, houd er dan rekening mee dat je een communicatiestijl gebruikt die meer past bij de informele aard van het kanaal. Mensen die communiceren via WhatsApp verwachten snel een antwoord. Kun je daar niet aan voldoen, dan is WhatsApp wellicht niet geschikt. De vragen bij het Zeeuws Archief worden door medewerkers beantwoord en die persoonlijke aanpak wordt gewaardeerd. WhatsApp ontwikkelt zich echter ook tot een applicatie die een geautomatiseerde aanpak mogelijk maakt via chatbot technologie.

Start

In Duitsland verstuurt een aantal musea een WhatsApp-Newsletter. Een geïnteresseerde meldt zich aan door het bericht “start” te sturen naar een telefoonnummer. Daarna volgen op regelmatige basis “nieuwsbrieven”, kortere of langere berichten met informatie over nieuwe tentoonstellingen of activiteiten. Soms voorzien van foto’s. De nieuwsbrief kan elk moment gepauzeerd of stopgezet worden. Communicatie via de WhatsApp-Newsletter gaat vooral feite ėėn kant op. Het museum stuurt berichten naar geïnteresseerden, er is weinig ruimte voor interactie.

Aanmelden voor een WhatsApp newsletter Een WhatsApp newsletter

Het is laagdrempelig en WhatsApp is een gratis app die door veel mensen al op de telefoon geïnstalleerd is, er is geen account of aparte registratie nodig. Bezoekers worden aangesproken op een medium dat ze al (dagelijks) gebruiken. Aan de andere kant, WhatsApp is onderdeel van Facebook en het bedrijf wil graag geld verdienen met de berichtenservice. Zo werd onlangs bekend dat er vanaf januari 2019 reclameberichten komen op WhatsApp.

Educatieve route

Waar het Zeeuws Archief en de Duitse musea WhatsApp inzetten ter voorbereiding op of na afloop van een museumbezoek, of zelfs helemaal geen fysiek bezoek, werkt het Tropenmuseum met WhatsApp tijdens een bezoek. Klassen uit het voortgezet onderwijs kunnen meedoen aan een WhatsApp Tour. De eigen docent of begeleider stuurt leerlingen opdrachten en beantwoord vragen via WhatsApp. Leerlingen ontdekken zo op een creatieve manier het museum en kunnen de docent foto’s, korte filmpjes en de uitwerking van de opdrachten sturen.

WhatsApp en AVG

Veel mogelijkheden, maar mensen delen wel automatisch hun contactgegevens via WhatsApp. Wat doet jouw museum met die gegevens? En wellicht nog belangrijker, wat doet WhatsApp met al die gegevens? Gaan WhatsApp en de AVG wel samen? In april 2018 en naar aanleiding van de AVG, publiceerde WhatsApp een aangepaste versie van de gebruikersvoorwaarden. Sindsdien bestaat een mogelijkheid om inzicht te krijgen in de gegevens die WhatsApp verzamelt.

Noscura adviseerde afgelopen zomer om het WhatsApp gebruik “bewust en met beleid te blijven doen, maar wel open te staan voor alternatieven zoals live chat”.

Wat vind jij?

Ruim 11,5 miljoen mensen in Nederland die WhatsApp gebruiken en het dagelijks gebruik neemt enkel toe in alle leeftijdscategorieen. Jouw bezoekers maken ongetwijfeld ook gebruik van WhatsApp. Zie jij mogelijkheden en kansen? Of heb je twijfels en bezwaren? Noscura denkt graag met je mee.

Mirjam Verloop

Van origine ben ik ontwikkelaar van websites, applicaties en andere digitale middelen. Sinds een aantal jaar werk ik specifiek voor de cultuursector en het onderwijs. En niet enkel meer als ontwikkelaar, maar ook als auteur, educator en adviseur. Ik schrijf graag over cultuur, technologie, communicatie en educatie.

No Comments

Post a Comment