Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Weg met Facebook

Bye bye Facebookpagina Noscura

Een aantal weken geleden hebben we de bedrijfspagina van Noscura op Facebook gedeactiveerd. Best een opmerkelijke actie voor een online communicatiebureau, vonden wij ook. Toch is het volkomen logisch en staan we voor 100% achter deze stap. In dit blog het antwoord op de vraag: “waarom?”

We vinden het belangrijk om naar onze eigen marketing en communicatie te kijken zoals we ook naar die van jullie kijken 🙂 De belangrijkste adviezen in het kader van de discussie over onze Facebookpagina: “zijn waar de doelgroep” is en “doel, doelgroep, boodschap, middel”. Daarnaast vinden we dat online communicatie begint bij goed luisteren naar je doelgroepen: waar zitten ze en waar staan ze open voor jouw online (corporate) communicatie?

Toen we in april 2018 blogden over het wel of niet verwijderen van de Facebookpagina van een onderwijsinstelling concludeerden we dat het voor de instellingen (nog) niet goed zou zijn afscheid te nemen, omdat de Facebookpagina past in je communicatiestrategie. Pas als dat niet meer zo is neem je afscheid.

Definitie van Facebook

Van Wikipedia: “Facebook is een gratis sociaalnetwerksite om online contact te maken of houden. Gebruikers kunnen er een persoonlijk profiel samenstellen en informatie en interesses delen op het zogeheten prikbord”.

Facebook is opgericht in 2004 en sindsdien uitgegroeid tot het grootste vriendennetwerk. Het imago van Facebook wordt steeds vaker geassocieerd met beïnvloeding van nieuws, privacyschendingen en commerciële belangen.

Doel

Het doel van onze communicatie is inhoudelijk. We willen, op een praktische en relevante manier, laten zien dat we de gesprekspartner zijn voor online communicatie in een van de door ons gekozen sectoren.

Doelgroep

Wij richten ons op (online) marketing- / communicatiemedewerkers van:

  • onderwijsinstellingen;
  • instellingen waar onderzoek een belangrijke rol speelt;
  • culturele instellingen.

Boodschap

In onze communicatie blijkt dat we goed luisteren, kritische vragen stellen, strategische en praktische content delen en beschikken over een gezonde dosis zelfrelativering en humor. We haken in op maatschappelijke ontwikkeling door duiding. We voegen meerwaarde toe aan relevante discussies en onderzoeken mogelijkheden en toepassingen.

Middelen

En dan komen we dus op de middelenmix.

We willen dus als bureau inhoudelijke gesprekspartner zijn met (potentieel) relevante professionals, over allerlei aspecten van online communicatie. Allerlei aspecten van online communicatie impliceert dat er geen inperking is vanuit de vorm: tekst, beeld, video, animatie, infographic etc etc. We kunnen op basis van de vorm van de content het hele scala van social media platformen openlaten.

Zijn waar de doelgroep is

We communiceren dus als bedrijf met professionals. We nemen aan dat deze in de leeftijdscategorie 20-64 jaar vallen. Als we afgaan op onderstaand overzicht zijn WhatsApp, Facebook, Youtube, LinkedIn, Instagram en Twitter voor ons de aangewezen kanalen. Aangezien we WhatsApp niet kunnen gebruiken voor openbare online communicatie houden we vijf kanalen over.

Newcom Nationale Social Media Onderzoek 2018

Veranderingen algoritme Facebook

Begin 2018 heeft Facebook een aantal veranderingen doorgevoerd in de manier waarop de tijdlijn wordt getoond aan gebruikers. De focus ligt nu op het verbinden van personen en het bevorderen van relaties tussen deze personen. Content die door bedrijven wordt gepusht bereikt een stuk minder personen. De (enige) manier om die content nog onder de aandacht wordt gebracht dient interactie te bevorderen.

Onderwerpen matrix

Als we kijken naar wat voor soort content gebruikers van Facebook open staan zien we dat de volgende op de meeste interactie mogen rekenen:

  • Emotie
  • How to
  • Nostalgie
  • Inhakers

Conclusie

We geloven in het opstellen van een contentstrategie die gebaseerd is op de kernwaarden van je organisatie. Iedere organisatie (dus ook wijzelf) zou de vertaling van de waarom van de organisatie naar de consequenties voor online communicatie moeten doen en dat regelmatig herhalen. Je online communicatie wordt krachtiger als die bewust en gericht is.

We geloven en blijven geloven in de kracht van Facebook (pagina’s) voor organisaties die een verbinding maken met personen.

Op de Facebookpagina van Noscura zagen we vooral vrienden, familie en bekenden van onszelf. Onze klanten en prospects zagen we niet. Inhaken en how to bleken we effectiever op andere platformen te kunnen en willen doen. We concludeerden dus dat er in de online communicatiestrategie voor Noscura geen plaats was voor Facebook. We houden van het maken van een gefundeerd statement en hebben de pagina dan ook, met een glimlach, offline gehaald.

We zien jullie graag op Instagram, Twitter of LinkedIn!

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Comments: 2

  • Peter Dirven 7 november 2018 12:25

    Hoi Rob, goed en ‘dapper’ om zo’n keuze te maken. Steeds afwegen en meten of je als organisatie effectief bezig bent met je doelgroep benadering. Kun je nog aangeven waarom je Instagram wel aanhoudt?

    Groet, Peter
    M & C ROC West-Brabant

Post a Comment