Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Appen met je toekomstige middelbare school, de toekomst?

Tussen de miljarden berichten die elke dag verzonden worden via WhatsApp kun je tegenwoordig ook steeds vaker appjes vinden tussen groep 8 leerlingen en middelbare scholen. Speciaal voor leerlingen uit groep 8 kun je namelijk als middelbare school tamelijk eenvoudig gebruik maken van WhatsApp.

Tijdens mijn werk op een middelbare school heb ik gemerkt dat het leerlingen uit groep 8 niet altijd lukt om tijdens de voorlichtingsactiviteiten op school vragen te stellen. Soms komen de vragen pas als een leerling alweer onderweg naar huis is. Of is de leerling, door alle indrukken, vergeten om de vragen te stellen. Het komt ook weleens voor dat de basisschoolleerling een beetje verlegen is. Ook zie je vaak, op bijvoorbeeld een open dag, dat ouders het woord nemen. Het is natuurlijk belangrijk dat alle vragen van de oriënterende leerling zelf óók beantwoord worden om het goede gevoel over de school te krijgen. Dit kunnen andere vragen zijn of vragen in een andere ‘taal’ dan die van ouders. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een groep-8-er wil weten hoe de sfeer op school is, hoe de omgang is tussen leerlingen en docenten, of benieuwd is of een school veel huiswerk geeft. Ik geloof dat deze het beste uit eigen ervaring beantwoord kunnen worden, door de leerlingen van de middelbare school zelf dus.

Welke leerlingen gaan de appjes beantwoorden?

Je kunt bijvoorbeeld de leerlingenraad hierin betrekken om deze vragen via WhatsApp te beantwoorden. Dit is natuurlijk erg spannend omdat je als school wel wilt dat de antwoorden eerlijk maar ook representatief zijn voor je school. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een leerling in een negatieve emotie een vraag beantwoordt, bijvoorbeeld net nadat deze een onvoldoende heeft gekregen voor een toets van die ene leraar die hij/zij toch al niet mocht. Dit is natuurlijk onder goede begeleiding en een korte training makkelijk te voorkomen.

Soms kan het voorkomen dat er vragen gesteld worden die niet door een leerling beantwoord kunnen worden, zoals bijvoorbeeld over de aanmeldprocedure. Het is dan ook verstandig om hier duidelijke afspraken over te maken en over dit soort dingen na te denken voordat je start met appen.

Meekijken met de gesprekken

Omdat Obi Engage de mogelijkheid biedt om WhatsApp toe te voegen aan de bronnen is het eenvoudig om als beheerder van de school mee te kijken met de gesprekken die gevoerd worden en bij te springen indien nodig. Naast het dashboard biedt Obi Engage ook een handige app aan. Deze app kan door de leerling op zijn/haar mobiel geïnstalleerd worden zodat deze (na de juiste training en afspraken) zelfstandig alle vragen kan beantwoorden. De keuze voor het gebruiken van de tool biedt de school de kans om makkelijk mee te kijken met de conversatie die de leerling met de groep achter heeft.

Eerlijk beeld vanuit de leerlingen zelf

Ik denk dat het heel belangrijk is dat de buitenwereld een eerlijk beeld krijgt van wat er op een school gebeurd om geloofwaardig te zijn. Met het gebruik van een ‘leerlingentelefoon’ kan worden bijgedragen aan het echte beeld vanuit de belevingswereld van de leerlingen. Daarnaast zijn de leerlingen bezig met het ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid en leren zij zelf ook veel van het beantwoorden van de vragen en alles wat daarbij komt kijken. Een win-winsituatie. Daarom kan WhatsApp naast het gebruik van andere social mediakanalen een logische aanvulling zijn op de bestaande middelenmix. Uit ervaring blijkt dat de meeste vragen tijdens de voorlichtingsperiode komen vanaf ongeveer half november tot het moment dat de leerling uit groep 8 een keuze heeft moeten maken.

Wil je ontdekken of WhatsApp ook iets voor jouw school is? Neem dan contact met ons op!

 

Els van Barneveld

No Comments

Post a Comment