Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

4 Lessen uit het Mauritshuis

Het is altijd fijn als organisaties een kijkje in de keuken willen bieden. In dit geval was ik te gast bij een lezing van Koen Brakenhoff, Hoofd Marketing van het Mauritshuis. Zijn hele verhaal was interessant, maar ik heb er vier belangrijke lessen uit gedestilleerd die ook van toepassing op andere musea en organisaties.

1. Durf te kiezen

Stel: je hebt binnen jouw organisatie 800 prachtige producten, diensten, opleidingen, kunstwerken, waarom zou je er dan één in de spotlight zetten? Omdat het werkt!
Koen vertelde ons dat hij, net als elk museum, op een berg aan content zit. Je kunt dan al die content om de beurt aan bod laten komen, of je maakt een keuze en laat één van de werken het gezicht van het museum worden.

Collega’s, zoals bijvoorbeeld conservatoren, kunnen dit moeilijk vinden. Dit ene werk is niet beter, mooier, waardevoller dan de andere stukken uit de collectie. Koen wist hen echter, onderbouwd met cijfers, mee te nemen in zijn visie.
En zo werd het Meisje met de Parel letterlijk het gezicht van het Mauritshuis. Na een grote verbouwing werd niet de heropening gevierd, maar het feit dat het Meisje weer thuis kwam. In Japan wordt niet gecommuniceerd over het Mauritshuis zelf, maar is alle aandacht voor het Meisje. Met deze keuze kan het Mauritshuis zich, zowel nationaal als internationaal, heel sterk positioneren.

2. Benut het toeval

Als marketing en communicatieteam kun je heel veel plannen en regisseren, maar vergeet niet om het toeval te benutten. Kijk niet alleen naar je eigen campagne, maar houd ook oog voor wat er in de buitenwereld gebeurt en haak daarop in. In het geval van het Mauritshuis was dat bijvoorbeeld een muurschildering van Banksy in Bristol.

Of gewoon een foto op straat.

3. De waarde van wat jezelf niet meer ziet

Communiceren over waar jij zelf dagelijks mee bezig bent is misschien wel het allermoeilijkst. Moeilijk omdat het voor jezelf zo gewoon is geworden.
In de museumwereld is het heel gewoon om uitsluitend te communiceren rondom tijdelijke tentoonstellingen. Omdat er dan iets nieuws te melden is, omdat je daar extra bezoekers voor wilt trekken. We zagen dit al eerder toen we een blog schreven over online communicatie bij Nederlandse musea. Koen besloot om een campagne te doen rondom de vaste tentoonstelling van het Mauritshuis. Simpel maar tegelijkertijd heel ongewoon. Deze campagne leverde een groei op van 20% in de bezoekersaantallen en bewees daarmee dat er echt een markt is voor mensen die het museum niet kennen.
Communiceer als organisatie niet alleen rondom bijzondere gebeurtenissen, maar zorg dat je het hele jaar rond aanwezig bent, ook met bijzondere verhalen uit je vaste collectie.

4. Verhalen vertellen werkt op alle niveaus

Storytelling is ondertussen gemeengoed in de marketing en communicatiewereld. In een museum kan de collectie verhalen vertellen, kunnen bezoekers verhalen vertellen, maar ook je eigen medewerkers kunnen verhalen vertellen.
In februari 2018 is er twee weken lang onderzoek gedaan naar het Meisje met de Parel. Dit onderzoek werd uitgevoerd in een van de museumzalen en was dus voor iedere bezoeker zichtbaar. De restaurator van het museum schreef ook dagelijks een blog over de werkzaamheden. Deze blogs zijn vrij wetenschappelijke ingestoken, dus niet direct heel toegankelijk voor het brede publiek. Toch zijn de blogs door 40.000 mensen gelezen. Het vertellen van verhalen werkt dus op alle niveaus.

Ik hoop dat deze lessen je aan het denken zetten en een nieuw licht werpen op je eigen content en je eigen organisatie. Als je daar eens verder over wilt praten, dan kom ik graag langs voor een kopje koffie!

Karlijn de Wit

"Doorgaan tot het goed is, altijd positief, echt luisteren, nieuwe dingen uitproberen, analytisch, kritisch, altijd op de hoogte van trends, public speaker, lekker buiten sporten, op de knieën in eigen moestuin, fietsen." Dat is Karlijn :-)

No Comments

Post a Comment