Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Haal meer uit de online verkoop van tickets

Waar het voor een bezoek aan een toneelvoorstelling of een concert heel gewoon is om vooraf online een ticket te kopen, is dat voor een bezoek aan een museum veel minder. Tenminste, dat leert een kort onderzoek in mijn omgeving. Terwijl de online ticketverkoop een goede aanleiding kan zijn om een relatie op te bouwen met bezoekers. Er zijn natuurlijk verschillen. Om zeker te zijn van een plaats tijdens een voorstelling in het theater is vooraf (online) tickets kopen vaak noodzakelijk. Voor een museumbezoek is dat anders. Daarnaast heeft een theater of concertzaal een veel vaker wisselend programma, dat uitnodigt om regelmatig terug te komen naar dezelfde locatie. En kiezen liefhebbers van de podiumkunsten, vermoed ik, vaker voor een locatie in de buurt, terwijl museumbezoekers het hele land afreizen voor een (eenmalig) bezoek aan een specifieke tentoonstelling.

Het korte onderzoek in mijn omgeving leert dat mensen vrijwel nooit een ticket voor een museumbezoek online kopen. Omdat ze al een museumkaart hebben en dus direct kunnen doorlopen bij de kassa. Anderen vinden het vooral omslachtig om het verkoopproces te doorlopen en adresgegevens achter te laten. Een kaart kopen bij de kassa lijkt sneller.

Waarom je als museum kansen laat liggen

Voor een museum is het echter wel interessant wanneer bezoekers kaarten online kopen. Sec gezegd, het is een mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen (met toestemming uiteraard en in achtneming van de privacyregels). En dat biedt de gelegenheid om een positieve indruk achter te laten, om eenvoudig praktische zaken te communiceren, om bezoekers te attenderen op nieuwe tentoonstellingen, om beoordelingen te verzamelen en om bezoekersprofielen op te bouwen.

Ik kocht een e-ticket bij – geheel willekeurig – het Rijksmuseum, Mauritshuis, Dordrechts Museum, Centraal Museum en Frans Hals Museum. Bij een aantal musea koop je een kaart voor een onbepaalde datum, bij andere musea koop je de kaarten voor een specifieke dag (en soms zelfs tijd). Het Frans Hals Museum in Haarlem geeft je zelfs de keus. En vrijwel alle musea bieden tijdens het verkoopproces ook extra’s aan, zoals de aanschaf van een catalogus, een audiotour of rondleiding.

Extra producten kopen voor een bezoek aan het Frans Hals Museum

Een positieve indruk

Het bestelproces zelf biedt al een kans om een positieve indruk achter te laten. Gaat het eenvoudig en snel? Of moeten talloze schijnbaar nutteloze gegevens ingevuld worden? Wanneer het “winkelen” onderdeel is van de website van het museum en dezelfde look heeft, dan geeft dat een vertrouwde en betrouwbare indruk. Het proces van het Frans Hals Museum bijvoorbeeld is geheel in dezelfde vormgeving als de rest van de website. Ik krijg het daarmee het gevoel dat ik op bezoek ga bij een museum dat aandacht voor mij heeft.

Die betrouwbare en welkome indruk geldt ook voor de bevestigingsmail die vaak de digitale tickets in PDF formaat bevat. Digitale tickets kunnen eenvoudig gepersonaliseerd worden, wederom een goede indruk, en daar wordt soms gebruik van gemaakt. Het Rijksmuseum bijvoorbeeld zet mijn naam op het ticket zelf, maar de bevestigingsmail noemt me “Geachte bezoeker”. Op het e-ticket van Dordrechts Museum, waar ik overigens ook wordt aangesproken met “Beste bezoeker”, staat een welkomstboodschap van de directeur. Dat mag ik wel.

Op vrijwel alle tickets staat ofwel een werk uit de collectie of de specifieke tentoonstelling of een foto van de locatie. Ik ben aan het juiste adres. Het Frans Hals Museum verwijst je na aanschaf van het ticket door naar een speciale pagina voor mijn bezoek en biedt daar ook de mogelijkheid mijn bezoek te delen in mijn sociale netwerken. Slim, zo helpen toekomstige bezoekers met het vergroten van de online aanwezigheid.

Een welkom door de directeur van het Dordrechts Museum

Communicatie over praktische zaken

Op veel tickets staat al direct wat praktische informatie, onder andere de openingstijden en adresgegevens, dat is handig, zo heb ik alles direct bij de hand in één document.

Veel theaters en concertzalen zenden vlak voor de voorstellingsdag nog een gepersonaliseerde mail met praktische gegevens. Bijvoorbeeld over de actuele bereikbaarheid en de exacte aanvangstijd. Een online ticket voor een museum is er vaker één zonder datum, maar dan nog biedt het een kans om de bezoeker te informeren dat “in de maanden juli en augustus tram 9 niet stopt voor de deur van het museum”. Dat komt sympathiek en behulpzaam over.

Alle praktische informatie op een rij op het ticket van het Mauritshuis

Een vervolgbezoek

Bij de onderzochte musea heb ik nergens een account aan hoeven maken, maar ik kan wel aangeven of ik op de hoogte gehouden wil worden. Deze combinatie van gegevens, de aanschaf van een ticket online én het e-mailadres, bieden een ingang om bezoekers uit te nodigen voor een vervolgbezoek. Je kunt refereren naar de aanschaf van een ticket en attenderen op een expositie die binnenkort opent.

Bezoekersprofielen

Alle musea vragen in ieder geval om naar en e-mailadres. Daarnaast proberen de musea ook andere gegevens te verzamelen. Het Rijksmuseum bijvoorbeeld wil graag ook weten uit welk land de koper komt. Het Dordrechts Museum vraagt om mijn telefoonnummer en het Frans Hals Museum wil ook graag mijn adresgegevens weten. Niet verplicht overigens.

Vanuit het perspectief van een museum is het interessant om meer gegevens te verzamelen. Om zo een specifieker aanbod te programmeren bijvoorbeeld of om mensen meer gericht uit te nodigen voor een activiteit. Maar denk ook aan het organiseren van rondleidingen in een specifieke taal wanneer een aanzienlijk deel van de bezoekers uit landen komt waar die taal gesproken wordt. Een account helpt om profielen van bezoekers op te bouwen en hun voorkeuren te registreren.

Een voorbeeld hiervan vind ik in het buitenland bij Tate. Het account is hier gekoppeld aan een lidmaatschap waarmee je diverse voordelen krijgt: waaronder gratis museumbezoek en eigen “member spaces”. Het Centre Pompidou in Parijs laat de bezoeker eigenlijk geen keuze. In ruil voor het aanmaken van een account kun je als bezoeker, volgens het museum, “Buy tickets, take advantage of offers just for you, follow the status of your orders and stay up to date“.

Verzamelen beoordelingen

Het is vrij gangbaar om na de aankoop van een wasmachine online een recensie achter te laten. De koper ontvangt kort na levering een uitnodiging per e-mail. Niet elk museum vraagt om een specifieke datum bij de aanschaf van tickets, maar voor degene die dat wel doen, is er een vergelijkbare mogelijkheid om de bezoeker te vragen naar zijn ervaringen. Dat kan helpen in het verbeteren van het museum, het aanbod en de dienstverlening.

En de bezoeker?

Hoe haal je een bezoeker over om online kaarten te kopen? Wat levert het hen op? Iets praktisch, namelijk het vermijden van lange wachtrijen in drukke musea. Het Rijksmuseum in Amsterdam bijvoorbeeld heeft een “snelle rij” voor mensen die vooraf kaarten kochten en het Anne Frank Huis is enkel te bezoeken met een e-ticket. Of je krijgt korting op de online aankoop. En ja, wanneer je een regelmatige bezoeker bent van musea, dan kan ik me voorstellen dat het fijn is om eerder dan de rest op de hoogte te zijn van nieuwe tentoonstellingen en speciale activiteiten. Of om uitgenodigd te worden voor ‘frequente bezoekers only’ avonden!

Wil je meer halen uit de online verkoop van tickets? Wij denken graag met je mee!

Mirjam Verloop

Van origine ben ik ontwikkelaar van websites, applicaties en andere digitale middelen. Sinds een aantal jaar werk ik specifiek voor de cultuursector en het onderwijs. En niet enkel meer als ontwikkelaar, maar ook als auteur, educator en adviseur. Ik schrijf graag over cultuur, technologie, communicatie en educatie.

No Comments

Post a Comment