Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

De online wereld van museumnacht(en)

Op zaterdag 6 oktober 2018 openen musea en andere cultuurinstellingen voor Museumnacht Den Haag en Voorburg van 20:00 tot 01:00 hun deuren. “Prikkel je zintuigen en ontdek cultureel Den Haag zoals je het nog nooit hebt gezien. Pikant, spannend en soms een tikkeltje ondeugend” is op de website te lezen. Op 3 november volgt de museumnacht in Amsterdam.

Museumnachten zijn geïnitieerd door enthousiastelingen (vaak vrijwilligers) van musea en cultuur, in samenwerking met cultuurinstellingen. Het doel van de museumnachten lijkt voor een buitenstaander meer jonge mensen te interesseren voor musea, kunst en cultuur: meer museumbezoek voor cultuurinstellingen. Of heeft de museumnacht toch een ideëel doel zoals het promoten van museumbezoek omdat dat nou eenmaal goed is voor de gezondheid.

Museumnacht = per stad

Uit een eerste scan leer ik dat er niet zoiets bestaat als museumnacht. Blijkbaar is er per stad initiatief genomen om een museumnacht te organiseren (en met een “eigen” hashtag). Als ik een heel jaar (2017 zodat ik een volledig jaar kan bekijken) scan op alle berichten waar ‘museumnacht’, een van de lokale hashtags of ‘museumn8’ in genoemd wordt of onderdeel van uitmaakt zie ik onderstaand beeld ontstaan. De piek rond 4 maart 2017 betreft de stad Rotterdam, begin oktober is Den Haag en begin november is Amsterdam.

Platformen en afzenders

Als ik ga kijken naar de platformen waar de museumnachten leven zie ik dat dat eigenlijk alleen op Twitter en Instagram is. Op beide platformen zie ik ook dat de instellingen, media, bezoekers en cultuurmakers verantwoordelijk zijn voor de creatie van content rondom museumnacht.

Als ik op Twitter de media, cultuurmakers en instellingen uit de lijst filter (en dus bezoekers overhoud) en uit de berichten ook berichten filter die niet direct geassocieerd kunnen worden met museum, concludeer ik dat de het onderwerp museumnacht bij bezoekers nauwelijks op Twitter leeft.

Instagram dus

Op Instagram kunnen we het beste kijken naar hashtags. Ik bekijk en analyseer daarom de top 5 (aantallen berichten tussen de haakjes): #museumnacht (>20k), #museumnacht010 (>2k), #museumnachtamsterdam (~1,5k), #museumnachtmaastricht (~500) en #museumnachtdenhaag (~500). Wat direct opvalt is dat er rond de gezamenlijke hashtags #museumnacht veel meer activiteit te zien is dan om de specifieke steden-hashtags.

In de aanloop van een museumnacht zijn de cultuurinstellingen, lokale media, cultuurmakers en de museumnacht stichtingen actief in het aankondigen en promoten van de verschillende activiteiten van een museumnacht. Men put hierbij uit promotioneel foto- en videomateriaal van een tentoonstelling of van de instelling. De berichten genereren aardig wat likes maar er wordt niet veel op gereageerd…


Uiteraard is er aandacht voor evenementen die speciaal voor een museumnacht worden georganiseerd. Met name degene die verantwoordelijk zijn voor zo’n museumnacht-evenement genereren content op instagram met relevante hashtags.

Na de museumnacht plaatsen deelnemers en instellingen foto’s en video’s die tijdens de museumnacht is gemaakt. Ook bezoekers plaatsen in de dagen volgend op een museumnacht nog een aantal posts.

Engagement door instellingen op Instagram

Veel mooie content rondom museumnachten dus. Door cultuurinstellingen, cultuurmakers en bezoekers. Ik heb niet veel engagement door de cultuurinstellingen gezien. Weinig tot geen interacties onder de posts. Als er al engagement is dan is het voornamelijk met likes. Om mensen meer te binden aan de museumnacht, aan de cultuurinstellingen die meedoen en ook om vervolgbezoek te bevorderen zou men meer aandacht kunnen besteden aan luisteren (monitoren) wat er gezegd wordt en door de interactie aan te gaan. Op die manier kunnen de mensen die persoonlijk content plaatsen een ambassadeursrol gaan vervullen.

Conclusies

Een museumnacht leeft op Instagram, niet echt op andere platformen. Logisch want Instagram is erg geschikt voor visuele content en wordt veel gebruikt door jongeren en/of cultuurliefhebbers, ook vanwege datzelfde visuele element.

Er is nog veel te winnen door contentcreatie door bezoekers te koesteren. Ambassadeurs kunnen veel doen voor de promotie van een museumnacht maar zeker ook voor vervolgbezoek aan een instelling. Mooi is overigens het initiatief van een museumnacht om het polsbandje te gebruiken voor gratis vervolgbezoek.

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

No Comments

Post a Comment