Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Verslag inspiratiesessie 11 oktober

De wereld van de online communicatie is een wereld die nooit stilstaat. Maar hoe blijf je bij? En hoe haak je goed in op de ontwikkelingen? Het zijn belangrijke vragen om bij stil te staan als de agenda’s doorgaans zo goed gevuld zijn. Daarom organiseerde Noscura een inspiratiemiddag voor communicatieprofessionals uit het onderwijs. Zo’n 40 mensen kwamen kennis en inspiratie vergaren én delen.

Het is de eerste editie en we hadden breed scala aan onderwerpen op het programma. Lees in dit verslag een samenvatting van de drie presentaties.

Een chatbot in het onderwijs, kan dit wel?

Je hoort anno 2018 zoveel over chatbots, maar kun je er als onderwijsinstelling eigenlijk ook iets mee? Zijn chatbots niet alleen voor grote commerciële bedrijven? Nemen ze het werk van mensen over? Maken ze het contact onpersoonlijk? Het imago van chatbots is nog niet altijd positief, maar is dat wel terecht?

Frank Smit van OBI4wan laat zien hoeveel verschillende bots er bestaan en dat er voor elke situatie wel een bot ontwikkeld kan worden. Dit is niet om personeel over te nemen, maar juist om te ondersteunen. Wat dacht je van een werkvoorbereider, die alvast de benodigde informatie (vraagstuk, n.a.w., studentnummer, etc.) opvraagt zodat de medewerker de vraag vervolgens sneller op kan pakken? Of een voltooibot die alle tagreacties oppakt en verwerkt? Het zijn voorbeelden van kleine bots die een organisatie echt efficiënter laat werken.

Ook komt er een voorbeeldcasus voorbij van een onderwijsinstelling die onlangs een pilot heeft gedraaid met een chatbot. De doelstelling van deze pilot was het onderzoeken of de chatbot technologie kan bijdragen in het beter managen van de piek aan vragen in de zomermaanden. De chatbot heeft vijf maanden gedraaid en leverde veel nieuwe inzichten op met betrekking tot de communicatie met studenten. Ook deze casus liet zien hoe breed een bot ingezet kan worden.

Wil je hier meer over weten? We komen graag bij je langs om je alles te vertellen over de mogelijkheden, of lees alvast wat meer over OBI bots.

Reputation Bite: aan de slag met de Rep en Roer-methode

Er zijn zoveel kanalen waarop meningen geventileerd worden, positief of negatief. Reputatiemanagement is belangrijk en tevens fragieler dan ooit. Zeker als school is het hebben en behouden van een goede reputatie van levensbelang. Maar hoe haak je in op de socialmediacultuur? En welke koers vaar je ten tijde van crisis?

Helmi Geeve van Rep en Roer en tevens mede-organisator van deze inspiratiemiddag, legde het haarfijn uit. Volgens haar gaat het namelijk om drie belangrijke elementen: preparatie, reparatie en roer recht.

Als onderwijsinstelling moet je altijd voorbereid zijn op een crisissituatie. Als een crisis je raakt is het vaak chaotischer dan verwacht. Ook geeft een goede voorbereiding je de ruimte om een crisisplan op te stellen: wie doet wat ten tijde van een probleem? Tevens geeft het ruimte om binnen de organisatie bewustwording te creëren voor de effecten van reputatieschade.

“When trust is broken, sorry means nothing.”

En dan de storm: hoe gedraagt de organisatie zich als er een probleem zich aandient? Welke partijen spelen mee? Helmi deelt behoorlijk wat adviezen waar elke school, van mbo tot universiteit , goed mee uit de voeten kan. Belangrijkste tip is om de regie over te nemen: laat de media niet het onderwerp beheren.

Is de storm gaan liggen? Wat een rust zeker? Absoluut niet! Want na een crisis mag er weer ‘geroerd’ worden: het herstellen van de reputatie. Want hoe win je het vertrouwen weer? Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ook hier worden praktische handvatten uitgereikt.

Een televisie is er niks bij

Het belang van video is een van de ontwikkelingen waar je als communicatieprofessional niet omheen kunt. Hoe doet de Wageningen University & Research dit? Het is een stukje gluren bij de buren, ter inspiratie voor anderen.

Video, we weten allemaal dat het belangrijk is en dat het werkt. Het kost alleen meer tijd en geld. Hoe zorg je voor draagvlak binnen de organisatie? Wie laat je het materiaal maken? Betaal je studenten of zorg je voor andere vergoedingen?

De WUR is in ieder geval duidelijk: YouTube staat centraal bij de doelgroep en video dus ook. Met video willen ze zijn waar de doelgroep is. Geen onlogische keuze, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Via het WURtube wordt door studenten aan (toekomstige) studenten verteld hoe is om in Wageningen te studeren en te leven.. Hoe is het om te studeren in de stad Wageningen? Wat is er allemaal mogelijk? Het maakt video een van de grotere pijlers binnen de marketingstrategie van de universiteit.

Deze eerste inspiratiemiddag was zeker voor herhaling vatbaar. Ben jij een communicatieprofessional en wil jij de volgende keer ook aanhaken? Of heb jij namens de organisatie een interessante casus om voor te leggen? Laat het ons weten in een reactie.

Lisa Niehoff

Meegegroeid met de opkomst van internet ontdekte ik al vroeg dat de psychologie achter online communicatie mij fascineerde. Zo ontdekte ik snel de wondere wereld van social media en zag snel dat het meer was dat online giebelen met elkaar. Online communicatie heeft een gigantische impact en is hier voor altijd. Ik maak inmiddels al 8 jaar van mijn hobby mijn werk en mag dit sinds kort voor Noscura doen.

No Comments

Post a Comment