Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Hoe ontdek ik waar ik mijn doelgroep het beste bereik?

Hoe ontdek ik waar ik mijn doelgroep het beste bereik?

In de online jungle is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien en lijkt het wel alsof er steeds bepaalde social media bijkomt en weer afvalt. Vooral als je werkzaam bent op een middelbare school en de hypes elkaar in een rap tempo afwisselen. Toch zal je als school op een moment moeten kiezen op welk online platform jij jezelf gaat laten zien en waar je jouw commitment en energie in gaat stoppen. Het beste is te starten met 1 platform en de vraag is dan natuurlijk;  is dat Facebook, Instagram, Snapchat, of bestaan er nog andere kanalen waar jij het best je doelgroep kunt bereiken?

Een zeer belangrijke vraag; Waar vind ik mijn doelgroep?

Om te zorgen dat je effectief communiceert zal je moeten zorgen voor een rode draad waar je steeds op terugvalt. Eén van de stappen in dit proces is weten wie je doelgroep is en WAAR je jouw doelgroep(en) kunt bereiken. Vaak worden scholen afgeschrikt door de vele verschillende platforms die er steeds nieuw bijkomen. “We hebben geen tijd om alles bij te houden. Is het de bedoeling dat we op alle kanalen actief worden? Hoe weet je of een bepaalde app een tijdelijke hype en binnen een maand alweer oud nieuws is?”  Verdiep je eens in het social medialandschap, wat voor social media bestaat er überhaupt, hoe werkt het, wat zijn de gelijkenissen, wat zijn de verschillen, wie maakt er gebruik van, en waar zit je doelgroep? Welk kanaal past bij jouw school, waar ga jij als school je energie instoppen?

Tekst gaat verder onder de foto

Natuurlijk is het als communicatieprofessional belangrijk om steeds op de hoogte te blijven van wat er speelt in de belevingswereld van de relevante doelgroepen. We zijn heel erg geneigd om dit achter onze computer te doen en online naar allerlei onderzoeken en rapporten te zoeken die ons feitelijke informatie geven. Echter is veel van de informatie verouderd of niet helemaal relevant voor jouw doelgroep of jouw organisatie.

Ga het gesprek aan

Het antwoord is veel simpeler te vinden dan we denken. Want we vergeten tijdens de dagelijkse gang van zaken wel eens dat onze doelgroepen zeer betrokken zijn bij onze eigen school. Bedenk eerst goed welke doelgroep je het liefste wilt bereiken. Ben je bijvoorbeeld op zoek voor het beste middel om je leerlingen of leerlingen uit groep 8 te bereiken? Loop tijdens de pauze de aula in om een gesprekje met (brugklas)leerlingen aan te gaan! Want wie kan ons beter vertellen over de nieuwste app, de nieuwste hype of het online gedrag dan de kinderen zelf? Door zonder oordelen te vragen wat er allemaal speelt, krijg je al snel een kijkje in hun belevingswereld. Kinderen vinden het vaak ook nog eens leuk om te vertellen over alles wat ‘wij’ toch niet snappen. Door te weten waar de kinderen mee bezig zijn, is het voor jou dus ook makkelijker om te bepalen op welk kanaal je deze doelgroep kan aanspreken. Vraag ook wat ze leuk zouden vinden om over de school te lezen, welke vragen over de school hadden ze toen ze nog in groep 8 zaten en hoe zouden ze daar antwoord op willen hebben?

Wil je graag online communiceren met ouders van groep 8 leerlingen? Vraag eens rond in je omgeving om erachter te komen waar die doelgroep actief is, plan een bijeenkomst voor ouders van je school waarin je vraagt waar ouders hun informatie vandaan hebben gehaald toen zij voor hun kind zich aan het oriënteren waren. Het kan zijn dat er verschillende antwoorden uit de gesprekken naar voren komen. Je kiest van alle opties die genoemd worden de beste uit. Kijk daarbij naar welk kanaal het beste past bij de school. Je kunt nou eenmaal niet op alle kanalen actief zijn. Daarom adviseren wij om klein te beginnen. Als je weet op welk kanaal je gaat starten, dan komt de volgende stap. Hoe vaak ga je iets posten, wie kan je helpen bij het aanleveren van input en wie zorgt ervoor dat de post geplaatst wordt?

Door het verzamelen van deze informatie en door continu in gesprek te blijven met je doelgroep, ben je weer een stapje verder bij het opbouwen van je online community, succes!

Wil je meer informatie over het kiezen van het geschikte kanaal? Stuur ons vooral een berichtje.
Photo by Jens Lelie on Unsplash
Photo by William Iven on Unsplash
Photo by Stefan Cosma on Unsplash

Els van Barneveld

Geen reacties

Reageer