Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Social mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Dat was voor Inez Asaert, student communicatiemanagement aan Hogeschool PXL, aanleiding om hier onderzoek naar te doen in het kader van haar bachelorproef. Vanuit Noscura hebben wij Inez begeleid in dit onderzoek en in het beschrijven van de bevindingen in een whitepaper. In dit blog delen we alvast de eerste inzichten en natuurlijk de link naar de volledige whitepaper. 

Opzet van het onderzoek

Het onderzoek is een goede combinatie van kwantitatieve analyses, gecombineerd met kwalitatieve inzichten. Met behulp van de monitoringtool van OBI4wan zijn alle social media berichten van de hogescholen in Vlaanderen opgehaald en konden we snel zien hoeveel berichten er bijvoorbeeld gemiddeld per maand op Instagram geplaatst worden, maar ook op welke dagen en tijdstippen dat gebeurt en wat voor type content dat is. Inez heeft deze inzichten vervolgens gecombineerd met de IPM scores en het aantal volgers van de verschillende accounts om zo tot de conclusie te kunnen komen dat er geen logisch verband is tussen de frequentie van posten en de mate van interactie op de berichten.

Prachtige voorbeelden

Voor de platformen Facebook, Instagram en Twitter heeft Inez heel veel berichten bekeken en kon er zo voor de lezer de beste en meest inspirerende posts uithalen. Naast de onderzoeksresultaten bevat de whitepaper dus ook prachtige voorbeelden van social mediaberichten waar je veel inspiratie uit kunt putten. En de voorbeelden bestaan niet alleen uit zelf gecreëerde content. Vooral op Twitter hebben we gekeken naar hoe hogescholen de interactie aangaan met hun doelgroepen.

Welke Vlaamse hogescholen scoren het best op social media?

Vooruit, even heel kort door de bocht en zonder te definiëren wat “het best” is, geven we toch alvast wat weg. De Vlaamse hogescholen die het best scoren op sociale media zijn: Hogeschool Vives, Karel de Grote Hogeschool, Artevelde en Thomas More. Uit de analyse van de verschillende hogescholen is gebleken dat Hogeschool Vives het best scoort in zijn interactie met haar doelgroepen op Twitter. Karel de Grote Hogeschool, Artevelde en Thomas More scoren het best op Facebook, Instagram en Twitter.

Download hier gratis de whitepaper

Als je zelf ook beter wilt worden in contentcreatie voor social media of in het aangaan van interactie, neem dan gerust contact met ons op. We komen graag langs voor een kopje koffie het bespreken van de mogelijkheden.

Karlijn de Wit

"Doorgaan tot het goed is, altijd positief, echt luisteren, nieuwe dingen uitproberen, analytisch, kritisch, altijd op de hoogte van trends, public speaker, lekker buiten sporten, op de knieën in eigen moestuin, fietsen." Dat is Karlijn :-)

Geen reacties

Reageer