Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Content maken met weinig budget

Content maken met weinig budget

In een eerder blog schreef ik er al over; met het teruglopende aantal leerlingen is het voor middelbare scholen steeds belangrijker om te laten zien wat je in huis hebt. Het bouwen van een online community speelt hierin een grote rol. Ín gesprekken bij verschillende scholen hoor ik vaak dezelfde twijfel; wie gaat dit (erbij) doen?

Onzekerheid bij medewerkers

Vaak ligt de taak voor het onderhouden van social media in eerste instantie bij een medewerker die affiniteit heeft met communicatie, fotografie of social media. Deze medewerker begint enthousiast en gemotiveerd; het is leuk om met PR en social media bezig te zijn. Met de hoge werkdruk binnen het onderwijs en de kleine budgetten is het vaak een hele uitdaging om op social media een goed beeld te geven van de school en daarmee een groot bereik te realiseren. De medewerkers zijn onzeker over hun ‘ kunnen’  omdat ze het gevoel hebben ‘maar wat te doen’. Ze vragen zich af of datgene wat zij doen wel echt goed is en vanwege tijdgebrek weten ze niet zo goed wat ze moeten plaatsen.

Zelfvertrouwen en inspiratie

Dankzij mijn ervaring als communicatiedeskundige in het onderwijs heb ik een aantal bruikbare en gemakkelijke tips en tricks mee te geven. Tijdens een workshop help ik je met simpel stappenplan en geef ik inzicht in het communicatieproces en laat ik zien hoe je, door creatief te zijn, tóch stappen kunt zetten. Deze kennis zorgt voor meer zelfvertrouwen en inspiratie. De tips en tricks uit mijn workshop dragen bij aan effectieve en creatieve communicatie voor jouw school. Hierdoor ben je in staat om op je eigen manier, die tevens past bij de school en met een beperkt budget zien wat jullie school nou écht zo onderscheidend maakt.

Aan de slag

Om je een beetje op weg te helpen alvast de volgende tip:

  • Pak de jaarplanning van je school erbij.
  • Kies -om mee te beginnen- 1 activiteit/project per week uit waarin duidelijk naar voren komt wat de identiteit van je school is.
  • Bedenk dan voor die specifieke activiteit hoe dat de kernwaarden van je school gebruikt zijn bij het ontwikkelen van dit project of deze activiteit,
  • Verzamel collega’s en leerlingen om ze als razende reporters in te zetten en zo het werk te verdelen.
  • Vraag aan de betrokken docent om een klein stukje tekst aan te leveren over de activiteit met daarin het wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom.
  • Vraag collega’s om foto’s of filmbeelden te maken.
  • Vergeet niet om ook leerlingen te vragen wat beelden te maken.
  • Zorg voor toestemming voordat je beelden of persoonsgegevens online zet.

Verzamel bovenstaande informatie, bepaal voor welke doelgroep deze info interessant is en plaats dit op het bijbehorende kanaal. Zo heb je in ieder geval 1 keer per week een inhoudelijk sterke post. Er zijn diverse (gratis of redelijk goedkope) apps om je beeldmateriaal mee op te leuken, kijk bijvoorbeeld eens in je appstore bij Canva, SnapSeed, Magisto of PicCollage. Probeer wel een beetje af te wisselen, want veel van dezelfde soort posts, dat wordt op een gegeven moment wel een beetje saai!

 

Is jouw school toe aan meer inspiratie of meer praktische kennis, of wil je eens sparren over hoe je social media nu echt goed kunt inzetten? Neem gerust contact met ons op.

 

Images by rawpixel.com

Jason Leung on Unsplash
Els van Barneveld

Geen reacties

Reageer