Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

De middelbare school op social media, het kan zeker

De middelbare school op social media, het kan zeker

Elke vorm van onderwijs in Nederland heeft baat bij het inzetten van social media. Voor marketing, communicatie en serviceverlening. We hebben veel aandacht voor universiteiten, hogeschool en uiteraard ook voor ROC’s. Ook voor scholen in het middelbaar- en basisonderwijs wordt het steeds belangrijker om online aanwezig te zijn. Social media is de perfecte manier om aan jouw doelgroepen te laten zien waar jij als school voor staat, wat er allemaal op je school gebeurt en wat jouw school nou zo uniek maakt. Het is echter geen kwestie van ‘zomaar beginnen’ met een facebook- of instagrampagina. Denk voordat je online gaat eerst goed over een aantal dingen na en vraag daarbij hulp van experts. Denk aan je doel (werven of/en behouden), je doelgroepen, de  social media-strategie en je middelen. Als je goed onderzoek hebt gedaan weet je waar de doelgroep het beste te bereiken is en kan je een keuze gaan maken. Het is dan tijd om aan de slag te gaan en die denderende online community op te gaan bouwen. Vergeet je niet ook je webcare goed te regelen?

Gefeliciteerd! Je bent online!

Dan komt HET moment om een account aan te maken op het medium dat je zorgvuldig hebt gekozen. Ik zie je al zitten, met je device voor je maak je dat nieuwe account aan. Je registreert je nieuwe gebruikersnaam, je niet te kraken wachtwoord en <pling> in je mail ontvang je een bevestigingslink. Je klikt erop. Hallo wereld! Je bent online! Snel verander je de profielfoto in het mooie beeld wat je al klaar had staan en een gevoel van trots gloeit in je lijf en je besluit gelijk je eerste post te plaatsen. Daar is het dan, je gloednieuwe social media-account! 

Tips om jouw doelen te behalen

Het gevoel van euforie duurt een paar seconde tot je ineens een grote 0 ziet opdoemen. 0 volgers/ 0 likes/ 0 vrienden. Ehhh..?! Het gevoel van lichte paniek neemt je euforie over. No worries, blijf ademen en lees vooral door. Hier onze tips om te zorgen dat jouw doelgroep je kanaal gaat vinden en jij je doelen gaat halen!

  • Vul het profiel zo volledig mogelijk in, mensen weten dan dat ze te maken hebben met het officiële account van de middel school. Zet bijvoorbeeld het account eerst gesloten zodat je al een aantal posts kan plaatsen voordat het account ‘live’ gaat. Denk niet te moeilijk! Op een school zijn een aantal doelgroepen makkelijk benaderbaar, maak slim gebruik van bestaande communicatiemiddelen zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief, mail, narrowcasting in school en je website en kondig daar je account aan.
  • Social media, het woord zegt het al, wees sociaal! Als je wil dat mensen je weten te vinden, ga dan online het gesprek aan. Denk goed na over je gewenste doelgroep. Zou je graag willen dat samenwerkende organisaties je gaan volgen? Tag ze (hiermee link naar het social media profiel van de ander) in je berichten of reageer op hun social media zodat zij van jouw online bestaan afweten, natuurlijk ga je de interessante accounts zelf ook volgen en like je hun posts.
  • Winacties, vooral leuk voor de jongere gebruikers op social media zoals bijvoorbeeld je leerlingen. Wil je een vliegende start maken? Organiseer dan een winactie en maak dit zoveel mogelijk bekend binnen de school, je kan bijvoorbeeld je collega’s hiervoor inzetten. Zorg dat leerlingen elkaar taggen onder je bericht en volg je leerlingen terug. Zo zal het snel binnen de school rondgaan dat ook de school op social media zit.
  • #Hashtags, maak goed gebruik van hashtags, gebruik bijvoorbeeld de plaats van de school als hashtag. Met een hashtag (#) hang je een label aan een bepaald woord, zodat het een link wordt. Door te zoeken via deze link kan je meer berichten zien waarin dezelfde term wordt gebruik. Het toevoegen van een hashtag kan ervoor zorgen dat andere accounts uit de omgeving jou gaan volgen.
  • @Tags, check of jouw school al door gebruikers in de posts is getagd en reageer op deze posts zodat bekend wordt dat jouw account bestaat. Dit kan alleen bij openbare accounts en de software van OBI4wan kan je hiermee helpen.
  • Deel leuke content die interessant is om te bekijken. Denk bijvoorbeeld aan leuke foto’s waar groepen leerlingen opstaan, iedereen vindt het leuk om zijn eigen foto terug te zien. Leerlingen zullen elkaar dan ook snel onder de foto gaan taggen, wat jou weer nieuw en meer bereik oplevert. Inspiratie nodig? Noscura denkt graag met je mee.
  • Timing, heb je account klaar direct na een groot evenement waarop je hebt aangekondigd dat de foto’s op social media komen te staan. Je hebt dan gelijk een gedeelte van je doelgroep die je account op zal zoeken.
  • Koester echte volgers en wees geduldig. Hoewel het hebben van veel volgers heel aanlokkelijk klinkt is dit niet wat je wilt! In alle gevallen is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit! Het gaat dus niet om het aantal volgers maar WEL om welke volgers je hebt. Neem dan ook af en toe de tijd om nepaccounts te verwijderen zodat je op jouw account ook echt die mensen bereikt die je wilt bereiken.
  • Zorg ervoor dat je zo nu en dan bovenstaande handelingen uitvoert. Een school is een dynamische omgeving en gedurende het schooljaar, tijdens bijvoorbeeld de voorlichtingsperiode) komen er steeds weer nieuwe gebruikers die bij jouw doelgroep horen.
  • De allerlaatste tip: zorg voor goede webcare, een structurele serviceverlening waarbij je als organisatie reageert op vragen, informatie verstrekt en klachten oplost. Blijf monitoren en hou goed in de gaten wat wel of niet werkt, hou overzichtelijk bij op wie je al wel en op wie je nog niet gereageerd hebt.

Let op, denk wel aan de geldende regels rondom privacy en portretrecht, en plaats nooit beelden zonder toestemming van de geportreteerde. Over de (nieuwe) privacywetgeving en de gevolgen voor het gebruik van social media schreven we al eerder een blog.

Heel veel succes en go for it!

 

Bron foto’s Unsplashmiddelbare school op social media:
William Iven via Unsplash
rawpixel via Unsplash

Els van Barneveld

Geen reacties

Reageer