Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Content plaatsen tijdens schoolvakanties

Als je op een verjaardag vertelt dat je op een middelbare school werkt is de eerste reactie die je krijgt: “oh, wat heerlijk met al die vakanties!”. Heerlijk is het inderdaad, maar als je als community manager verantwoordelijk bent voor alle social media op je school, kunnen al die vakanties best weleens een uitdaging voor je zijn. In deze blog geven we je een aantal tips hoe ook jij relaxt je vakanties door kunt komen.

Als je als school ervoor kiest om actief te worden op social media, dan ben je 24/7 online. Of het nou een doordeweekse dag is, het weekend of een vakantie, op social media gaat de interactie door. Voor mij als mediafanaat is het vaak geen probleem om in het weekend even op mijn telefoon via de app van OBI4wan te kijken of er een reactie binnen is gekomen. En in mijn vakantie lukt het meestal ook nog wel om met een schuin oog op social media mee te kijken en eventueel te reageren indien nodig. Maar daar houdt het niet op voor een goede community manager.

Elke social media- of online communicatiestrategie bestaat uit drie pijlers: contentcreatie, luisteren en interactie. De grootste uitdaging zit hem niet in de interactie of het luisteren, want als je toch regelmatig even op je socials kijkt kun je hier gelijk aandacht aan besteden. Waar je in de vakantie vooral mee te maken gaat krijgen is het met regelmaat blijven posten van de juiste content. Dit is belangrijk om zichtbaar te blijven voor je doelgroep. Als je een langere tijd geen nieuwe content plaats zullen je berichten, door het algoritme van Facebook of Instagram, niet meer te zien zijn op de tijdlijn van je volgers.

Het is dus belangrijk dat je ook tijdens de vakanties actief content blijft plaatsen. En omdat je tijdens de vakantie liever niet teveel je werkdevice of werklaptop wilt gebruiken, zul je hier van tevoren al goed op voorbereid moeten zijn. Typisch een geval van ‘een goede voorbereiding is het halve werk’.

Vergeet daarom bij het maken van je contentplanning niet de vakanties in te plannen en zorg ervoor dat je voorbereid je vakantie ingaat. Bedenk welke content je wilt gaan posten en zet dit in je contentplanning, denk bijvoorbeeld aan;

  • Rubrieken of specials die je bijvoorbeeld wekelijks op een vaste dag deelt, wat is voor je doelgroep leuk om tijdens de vakantie te doen? Denk dan aan quizjes of juist iets te lezen zoals achtergrondinformatie over docenten of vakken op school,
  • ‘Throwbacks’ oftewel terugblikken, deel leuke berichten en hoogtepunten van het afgelopen jaar,
  • Teller, tel af naar het einde van de vakantie, nog 3 weken, nog 2 weken etc,
  • Feestdagen of themadagen, speel in op deze dagen die te vinden zijn in een issuekalender; denk aan dagen zoals ‘ Wereld Jonge Talentendag’ en zet leerlingen met een talent in het zonnetje, of ‘ Doe eens vriendelijk dag’ en roep je volgers op om iemand anders een complimentje te geven onder je post.  
  • Vooruitblik, wat staat er na de vakantie op de planning?
  • Werkzaamheden in het schoolgebouw, de vakantie is bij uitstek het moment om klusjes te doen binnen de school, zorg dat je weet wie er van je collega’s op de vakantie nog op school is om daar verslag van te kunnen doen.

Nu je weet wat je gaat plaatsen is het tijd om de berichten alvast helemaal te gaan maken. Zorg voor goed beeld, maak mooie foto’s, doe je interviews, verzamel leuke quizvragen, vraag je collega’s om mee te denken over interessante of leuke onderwerpen, maak je aftelposts (tip: gebruik de gratis site/app Canva om alles dezelfde look te geven). Zorg dat je filmpjes (verborgen) op YouTube staan zodat je straks de link bij de hand hebt. Kortom, zorg dat je alle content al kant en klaar gemaakt hebt. Voorbeelden van scholen die actief zijn op social media: het Amadeus Lyceum of het Adelbert College.

Dan de volgende stap: het inplannen van je Facebookberichten. Dit kan via Facebook zelf, maar als je het via een tool als OBI Engage doet, krijg je al je post heel overzichtelijk in een contentkalender. Dus wat je nu gaat doen is al je berichten netjes inplannen in de agenda zodat Facebook ze voor jou op het juiste moment plaatst.

Voor Instagram is het nog niet op korte termijn mogelijk om dit te doen maar je kan wel alle posts alvast maken in Instagram en ze dan opslaan als concept. Je concept kan je dan (mits je over wifi /4G beschikt) overal ter wereld plaatsen. In je eigen agenda op je telefoon maak je reminders aan op de dagen dat je de posts wilt publiceren. Je kunt dan gelijk controleren of je facebookpost geplaatst is en je reacties in de gaten houden. Wat ook nog eens handig is aan deze werkmethode is dat je het plaatsen en monitoren van de berichten zou kunnen verdelen met een collega’s. De posts staan immers online opgeslagen en niet op een specifieke telefoon of device. Zo kun je afspreken wie er welke dagen de social media in de gaten houdt, zodat de ander ook een beetje zorgeloos van de vakantie kan genieten.

Nu je je content op orde hebt moet je natuurlijk niet vergeten om af en toe via de app te kijken of je reacties hebt en daarop indien nodig te reageren om interactie aan te moedigen. Op deze manier kun jij ook met een gerust hart op vakantie want jouw social mediacontent is op orde.

Dan rest je nog maar 1 ding om te doen; genieten van je welverdiende vakantie!

Els van Barneveld

Geen reacties

Reageer