Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Online communicatie bij Nederlandse musea: een verkenning van het landschap

Noscura is ontwerper van online communicatie. Dat doen we veelvuldig met Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen. Dat doen we in toenemende mate ook met instellingen die zich bezighouden met wetenschap, zoals KNAW, ASTRON of Deltares. De stap naar de museale sector is voor ons een logische omdat we belangrijke overeenkomsten zien: veel (potentiële) ambassadeurs, maatschappelijk waardevolle content en (in principe) non-profit.

In dit blog kijken we naar volumes van de buzz rondom Nederlandse musea. Door en over welke musea wordt het meest online gecommuniceerd? Een kwantitatieve benadering van het museale landschap om een kwalitatieve analyse en om vergelijkingen tussen instellingen te kunnen gaan maken.

Zo zullen we later ingaan op de vraag welke platformen het beste bij museale instellingen passen, rekening houdend met het online publiek en passend bij de missie, visie en doelen die een instelling heeft ten aanzien van de online communicatie. Ook gaan we in een later stadium in op de kwaliteit van de online interactie door de musea en op welke manieren men kan inhaken op nieuws.

Onderzoeksmethodiek

Ik ben begonnen met het inrichten van OBI Engage en OBI Brandmonitor, twee producten waarvan we vanwege onze partnership in de onderwijssector met OBI4wan reseller en gebruiker zijn. Op basis van zoekopdrachten krijgen we een goede indruk van het volume van online berichten in de hele sector, waarbij we gebruik maken van de meer dan 800.000 Nederlandstalige bronnen die beschikbaar zijn in de beide tools. Voor de duidelijkheid: Twitter is 1 bron, net als Facebook en de andere bekende platformen.

Een eerste conclusie

Met gemiddeld bijna 6000 berichten per dag creëert de museale buzz een vrij aardig volume. Op maandagen is het het rustigst maar dat is verklaarbaar doordat veel musea dan dicht zijn. Er is een aantal pieken te zien, meestal door een opening van een tentoonstelling, een campagne of actie.

Inzoomen op populaire musea

Nu de gehele sector in kaart is gebracht zoomen we in op volumes van en over musea zelf. Hierbij maken we gebruik van de lijst van ‘beste’ musea volgens TripAdvisor (die met de meeste sterren dus) en hebben de keuze gemaakt om de volgende instellingen te onderzoeken:.

  • Groninger Museum
  • Bonnefanten in Maastricht
  • Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum
  • Lakenhal in Leiden
  • Museum voor Communicatie (COMM) in Den Haag
  • Museum Speelklok in Utrecht
  • Nemo in Amsterdam
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Stedelijk Museum Amsterdam
  • Van Gogh Museum Amsterdam
  • Museum Voorlinden in Den Haag
  • Anne Frank Huis in Amsterdam
  • Mauritshuis in Den Haag
  • Museum Ons’Lieve Heer op Solder in Amsterdam
  • Louwman Museum in Den Haag
  • van Abbemuseum in Eindhoven
  • Kröller Müller in Otterlo

Van deze musea hebben we gerichte zoekopdrachten gemaakt waarin we de naam van de instelling (op alle mogelijke schrijfwijzen) combineren met de eigen social mediahandles, hashtags en website. Hiermee halen we berichten van de instelling zelf en alle berichten waarin het museum door andere wordt genoemd. We hebben geen rekening gehouden met (tijdelijke) tentoonstellingen.

Een eerste vergelijking tussen de musea

Gemeten over de maanden december 2017, januari 208 en februari 2018 geeft dat het volgende beeld voor de top drie totale aantallen berichten per museum.

Als je de gekozen musea samen in een volume grafiek zet ziet dat er zo uit:

De totalen van alle gemeten musea zijn te vinden in een pdf.

Analyse van het volume van de top drie

De top drie wordt dus (in totalen volume) uitgemaakt door het Rijksmuseum Amsterdam, het van Gogh Museum en het Mauritshuis. De pieken in het volume van het Mauritshuis vallen tussen 12 en 24 januari 2018. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het vermeende weghalen van het beeld van Johan Maurits bij de entree van het museum en de nominatie van “meisje met de parel” van Vermeer als Pronkstuk van Nederland, een wedstrijd die breed uitgemeten werd op TV en ook op social media.

De pieken van het van Gogh Museum liggen op twee momenten: rond 3 januari en rond 19 januari. Beide worden voornamelijk veroorzaakt door een afbeelding van een doolhof van zonnebloemen voor het museum.

Het Rijksmuseum vertoont een redelijk stabiel gemiddeld hoog volume. Een eerste indruk van de berichten geeft een beeld van veel verschillende soorten content, van bezoekers maar ook van verzamelaars, liefhebbers, toeristen en het museum zelf. Het constante karakter van het volume geeft aan dat het Rijksmuseum minder afhankelijk is van externe factoren en kan rekenen op een trouwe achterban en stabiele aandacht op social media voor het Rijksmuseum.

Conclusie

Er is een groot verschil in de aantallen tussen de top drie en de rest van de gemeten musea. Van de top drie zijn het van Gogh Museum en het Mauritshuis zo hoog zijn geëindigd vanwege eenmalige gebeurtenissen of acties, buiten de invloedssfeer van de betreffende musea om.

We kunnen in ieder geval wel concluderen dat het Rijksmuseum Amsterdam goed is in het constant aanwezig zijn met uiteenlopende content.

Interesse in een analyse van online buzz van jouw bedrijf of sector? Neem contact met ons op.

Lisa Niehoff

Meegegroeid met de opkomst van internet ontdekte ik al vroeg dat de psychologie achter online communicatie mij fascineerde. Zo ontdekte ik snel de wondere wereld van social media en zag snel dat het meer was dat online giebelen met elkaar. Online communicatie heeft een gigantische impact en is hier voor altijd. Ik maak inmiddels al 8 jaar van mijn hobby mijn werk en mag dit sinds kort voor Noscura doen.

Geen reacties

Reageer